Olyan sokat, hogy attól már a befektetők is besokalltak. Eközben meg a felhős üzlet nem úgy nő, ahogy kellene.
Hirdetés
 

Csupán hajszálnyival maradtak el az elemzői várakozásoktól az Alphabet, azaz a Google anyavállalatának tavalyi negyedik negyedéves bevételei, a befektetők mégis rosszul reagáltak az eredményjelentésre (PDF). A tavaly december 31-én zárt három hónap számainak közzététele után megzuhant a vállalat árfolyama.

A nettó bevétel 96,5 milliárd dollárra jött ki, ami éves alapon 12 százalékos növekedést jelent. A működési eredmény 31 milliárd, a nettó profit pedig 26,5 milliárd dollár lett.

A húzóágazatok

Lassult a húzóágazatok növekedése. A teljes hirdetési üzletág például 10,6 százalékkal nőtt, míg egy évvel korábban még 11 százalékkal. Továbbra is a keresési üzletág hozza a bevételek zömét: 54 milliárd dollárt (12,5 százalékos bővülés, ami éves alapon 0,2 százalékpontos lassulást jelent). A YouTube-hirdetések 10,5 milliárd bevételt termeltek, ami 13,8 százalékkal bővülés szemben 2023 azonos időszakának 15,5 százalékos növekedésével. A Google Network (a partneroldalakon keresztüli értékesítés) bevételei viszont nominálisan is csökkentek: 8,3 milliárdról 8 milliárd dollárra.

Összességében a hirdetési üzletág 72,5 milliárdos bevétellel zárta a negyedévet.

A Google Cloud Platform 12 milliárd dollár bevételt termelt, ami 30 százalékkal több, mint 2023-ban (9,2 milliárd). Ez még akkor is szép eredmény, ha az elemzői konszenzus némileg magasabb bevételt jelzett előre (12,2 milliárd dollár).

A részvények zuhanását piacelemzők szerint nem is feltétlenül ez okozta. Sokkal inkább Sundar Pichai vezérigazgató azon bejelentése, hogy 2025-ben a vállalat 75 milliárd dollárnyi beruházást tervez, és a pénz jelentős részét a műszaki infrastruktúra fejlesztésére fordítják. Az összeg lényegesen több, mint amivel a piac eredetileg számolt (58,8 milliárd). A pénz elsősorban a mesterséges intelligencia megoldásokat kiszolgáló infrastruktúrára kell.

Pichai az elemzői konferenciahíváson azzal indokolta a beruházási keret minden várakozást felülmúló növelését, hogy kell a versenyben maradáshoz. Szerinte a Google Gemini hatékonyságban felveszi a versenyt a kínai DeepSeekkel (amivel burkoltan utalt arra az amerikai narratívára is, hogy a kínai startup hazudott a képzési költségeket illetően, ráadásul lophatott is).

Pichai szerint a költségek folyamatosan csökkennek a use case-ek gyarapodásával, de ahhoz, hogy ennek a Alphabet/Google lehessen a haszonélvezője, most kell befektetni. (Hasonlóan okoskodik a Microsoft vezérkara is, amikor azt kell elmagyarázni, miért költ a cég olyan sokat mesterséges intelligenciára.) Az Alphabet pénzügyi vezetője, Anat Ashkenazi azzal az állítással erősített rá Pichaira, hogy a negyedik negyedévben már nagyobb volt a kereslet az MI-termékekre, mint amennyit ki tudtak szolgálni.

Lopakodnak a melléküzemágak

Az "egyéb" soron szereplő két leányvállalat, az élettudományi területet vivő Verily és az önvezető autókkal foglalkozó Waymo együttesen 400 millió dollár bevételt hozott. Az elemzők ennél lényegesen jobb számokat vártak.

Pichaiék abban bíznak, hogy a Waymo robotaxi szolgáltatást gyorsan tudják bővíteni. Jelenleg Los Angelesben, San Franciscóban és Phoenixben lehet utazni velük, de idén további városokban is elérhetővé teszik (Austin, Atlanta). Külföldön Tokió lehet az első város, ahol Waymo taxik közlekednek majd. A tesztek idén kezdődnek.

Piaci hírek

A robotok újabb bűnözési hullámot indíthatnak az Europol szerint

A robotok, a drónok és a mesterséges intelligencia fejlődésével a fizikai világban is megjelenik minden, ami eddig a digitális világra volt jellemző, nem beszélve arról, ha az automatizálás miatt tényleg tömegek veszítik majd el a megélhetésüket.
 
Hirdetés

Az ötlettől az értékteremtésig – a gépi tanulási pipeline szerepe az adattudományi működésben

A jó adatok önmagukban még nem elegendők: a modellek csak akkor működnek megbízhatóan, ha egy átlátható, automatizált és reprodukálható környezetben futnak. A gépi tanulási pipeline-ok éppen ezt a technológiai hátteret teremtik meg.

Sok szervezet adatvezéreltnek tartja magát, mert van BI rendszere és heti dashboardja. A valóságban azonban ennél többről van szó; a kérdés ugyanis nem az, hogy van-e elég adat, hanem, hogy mennyire jól használják a döntések meghozatalához.

a melléklet támogatója a One Solutions

EGY NAPBA SŰRÍTÜNK MINDENT, AMIT MA EGY PROJEKTMENEDZSERNEK TUDNIA KELL!

Ütős esettanulmányok AI-ról, agilitásról, csapattopológiáról. Folyamatos programok három teremben és egy közösségi térben: exkluzív információk, előadások, interaktív workshopok, networking, tapasztalatcsere.

2026.03.10. UP Rendezvénytér

RÉSZLETEK »

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.