Szoros együttműködés köttetett a ChatGPT-vel elhíresült OpenAI és a globális médiapiacon meghatározó szereplőnek számító Axel Springer között. A két cég a partnerség kapcsán kiadott szerdai közleményben meglehetősen szűken mérte a konkrétumokat, de az időközben kiszivárgott háttérinformációk alapján sok érdekes részlet napvilágra került a szövetségről.
A hivatalos kommunikáció szerint a két fél "a független újságírás megerősítését" igyekszik előmozdítani "a mesterséges intelligencia (MI) korában". A partnerségnek köszönhetően a ChatGPT felhasználói világszerte a kiadó médiamárkáinak (köztük a Politico, a Business Insider, a Bild és a Welt) híranyagaiból szintetizált összefoglalókat olvashatnak akkor, ha kérdésük szempontjából relevánsnak minősülnek a tartalmak.
Ezek a rövídített anyagok a fizetős tartalmakban lévő információkból is merítenek majd. A teljes átláthatóság érdekében a chatbot válaszainál az ilyen összefoglalók mellett ott lesz, hogy az eredeti anyag milyen sajtótermékben jelent meg, a felhasználó pedig egyetlen kattintással eljuthat az alapként használt cikkhez.
Az együttműködés részét képezi az Axel Springernél már meglévő, mesterséges intelligenciához köthető kezdeményezések megerősítése. A másik oldalról pedig az OpenAI hozzáfér a médiabirodalom teljes tartalmi archívumához, amelyen kedvére trenírozhatja nagy nyelvi modelljeit (large language model - LLM).
Egyedülálló, de nem az utolsó
Az egyedülállóként aposztrofált együttműködés kapcsán a Reuters beszámolójából az is kiderül, hogy a cikkek összefoglalói az anyagok megjelenését követően azonnal bekerülnek a ChatGPT repertoárjába, azaz a legfrissebb történések kapcsán is hasznát veszik majd a felhasználók. A tervek szerint mindez valamikor 2024 első negyedévben élesedik majd.
A hírügynökségnek súgó, üzletet jól ismerő informátorok szerint ezek az összefoglalók "kedvező pozíciót" kapnak a ChatGPT keresési találataiban, amivel támogatni kívánják az Axel Springer márkák forgalmának és előfizetési bevételeinek növelését. Kiderült még az is, hogy az OpenAI külön fizet a médiavállalat tartalmainak felhasználásáért, de hogy pontosan mennyit és milyen konstrukcióban, azt még a tűzhöz közeli források sem pletykálták el.
Érdemes megjegyezni azt is, hogy az OpenAI a nyáron már kötött egy megállapodást az Associated Press hírügynökséggel, ám az a partnerség alapvetően nem a tartalom megjelenítéséről szólt. A mostani együttműködés tehát tényleg úttörőnek tekinthető, és a nyilatkozatok alapján az is borítékolható, hogy hamarosan további hasonló bejelentések követhetik. Múlt hónapban például a News Corp vezérigazgatója beszélt arról, hogy cége "előrehaladott tárgyalásokat" folytat tartalmainak generatív MI általi felhasználásáról.
(Illusztráció: Axel Springer)
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak