Önvezető jármű témakörben valóságos hírfolyam jött össze az elmúlt héten. A legérdekesebbekből válogattunk.
Kovács „Robot” József, rendőrtizedes
A Ford például önműködő rendőrautók létrehozását leíró szabadalmat jegyzett be az USA-ban. Az ember nélkül és hús-vér rendőrrel egyaránt használható jármű, pontosabban annak beépített intelligenciája környezete folyamatos figyelésével képes észlelni az utakon bekövetkező szabálysértéseket, és erre reagálni is tud, a leírás szerint.
Továbbíthatja például egy helyi sebességellenőrző kamerának vagy más, csatlakozott érzékelőnek a történtekről készített feljegyzéseit. A nyomába eredhet a vétkes vezetőnek és figyelmeztetheti, vagy akár pénzbüntetést is kiróhat. Sőt, vezeték nélkül tud kommunikálni az elkövető autóval, amely a rendőri felszólításra kiszolgáltathatja vezetője jogosítványát (digitálisan természetesen). Ez persze még tényleg a távoli jövő: a szabadalmi oltalom nem jelenti azt, hogy a mögé képzelt technológia azonnal bevethető, vagy egyáltalán, a tervezőasztalon kívül létezik. Ha azonban létrejön, akkor azért majd a Ford mérnökeinek felmenőit "kell" emlegetni.
De nem csak a fejlesztés nagyon kezdeti stádiuma miatt nem lesznek a közeljövőben robotrendőrautók az utakon: nem fogadták jól az emberek már az automatikus büntetéskiszabás elképzelésének terjedését sem. Az Egyesült Államokban pár helyen bevezetett sebességellenőrző kamerák általános ellenállást váltottak ki a helyi autós társadalomból, mert túlságosan személytelenné válik így a rendőri intézkedés.
Kérdés, hogy ennek az ellenállásnak az ismeretében ki lehet-e egyáltalán terjeszteni az algoritmizált rendfenntartást a közlekedőkre anélkül, hogy a népharag elsodorná a próbálkozókat. Az biztos, hogy a közeljövőben, drasztikus módon bevezetve semmiképp sem.
Nem esik messze az alma a fájától
Tavaly áprilisban vágott bele az önvezető autókat kiszolgáló platform fejlesztésébe az Apple. Akkor még csupán három járművel tesztelték elképzeléseiket, de mostanra a Bloomberg beszámolója szerint ez a flotta 27 fősre bővült. Minden egyes tagját egy Lexus RX450h hibrid városi terepjáró (SUV) adja.
Ennek ismeretében nagy magabiztossággal kijelenthetjük, hogy az Apple a közeljövőben biztosan nem fog saját maga önvezető autókat létrehozni. A korábban szupertitkosnak minősített Titan projekt még ezt célozta, de az amerikai vállalat vezetése időben felismerte, hogy ezen a téren túlságosan nagy az elmaradásuk, és nagyon erős a konkurencia. Ez pedig azt jelenti, hogy ha mégis megpróbálkozna vele a Tim Cook vezette cég, akkor egy bizonytalan kimenetelű projektért vállalhatatlanul sok anyagi erőforrást kellene mozgósítania.
Teslák az utakon
Amikor Elon Musk tavaly bejelentette a Tesla Semi névre keresztelt önműködő kamionját, sokan kételkedve fogadták a gyártási nehézségektől amúgy is küszködő vállalat legújabb terveit. A szkeptikusok szerint Musk áruszállítást célzó közlekedési eszköze egyszerűen életképtelen, és előbb-utóbb ezt maga a "látnok-zseni" is belátja.
Nos, ha így is van, erre még nem került sor. A Brandon Camargo ugyanis nemrég közzétett Youtube oldalán egy videót, melyben a Tesla Semi látható mozgás közben. Ugyan csupán 8 másodpercnyi a Los Angelestől észak-nyugatra felvett anyag, mégis jól demonstrálja Musk elkötelezettségét legújabb bejelentése kapcsán.
Kereskedelmi forgalomban való megjelenésére azonban még nem a következő hetekben kerül sor, további tesztelésekre és a gyártósorok termelékenységének felpörgetésére van szükség az egy töltéssel 800 kilométert megtenni képes kamionok elterjedéséhez. A bizalom viszont már (még) megvan: számos vállalat – köztük a DHL, a UPS vagy a PepsiCo – bejelentkezett pár példányért.
Szintén a napokban járt pórul egy Tesla S Modell, mely - a sofőr állítása szerint önvezető módban - belecsapódott egy műszaki mentést végző tűzoltóautóba Kaliforniában. A nagyjából 100 kilométer per órás tempóval haladó gépjárműből szinte csodával határos módon egyben szállt ki a tulajdonos, és szerencsére a tűzoltóknak sem lett baja. Egyelőre nem nyert bizonyosságot, hogy valóban az algoritmusok hibáztak, vagy a sofőr saját figyelmetlenségét próbálta meg a jármű rendszerére kenni, de kétségtelen, hogy volt már hasonló jellegű - sajnos halálesettel végződő - probléma a Tesla autóival.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak