Már több mint 27 ezren jegyezték elő az Aptera szuper hatékony elektromos autóját, amelyre 40 millió dollár fölötti összeget szedtek össze közösségi finanszírozásból.

Az Aptera, egy kaliforniai székhelyű startup Gamma nevű, napelemes járműve a cég szerint legalább olyan hatékony, mint a manapság elérhető elektromos járművek. A meglepő külső és belső kialakítású autó, amelynek formáját állítólag a halak vízben való mozgása ihlette, egyelőre csak prototípusok formájában létezik, de az Apterához az idén már több mint 27 ezer foglalás érkezett be a háromkerekű gépekre, közösségi finanszírozásból pedig 40 millió dollár fölötti bevételt szedtek össze a reményeik szerint 20 ezer dollárnál olcsóbban piacra dobható elektromos autókra.

Ez abszolút megfizethetővé tenné a Gammát, bár attól sem szabad eltekinteni, hogy még hátra van a prototípusról a tömeggyártásra való ugrás, ami óriási kihívást jelent az ilyen esetekben. (Az Aptera abban reménykedik, hogy még az év vége előtt be tudja indítani a gyártást.) Az új járművet mindenesetre több tulajdonsága is megkülönböztetné a mezőny többi tagjától: elsőnek ott van mindjárt a szokatlan karosszériadizájn, amelynek köszönhetően 0,13-as légellenállási tényezővel rendelkezik, szemben mondjuk a Tesla Model 3-ról olvasható 0,22-vel, és hozzájárul a hűtési rendszer forradalminak mondott megoldásához.

Remek lesz, ha tényleg így lesz

Ez utóbbi lehetővé teszi a jármű méretének és tömegének csökkentését is, vagyis az Aptera kiemelt jelentőséget tulajdonít a Gamma aerodinamikai kialakításának, hogy hatékony járművet készítsen. Ahogy ebből a bemutatóból is kiderül, a cég mérnökei szerint egy tipikus szedán vagy SUV esetében a felhasznált energia 60 százaléka tulajdonképpen arra megy el, hogy a levegőt eltávolítsák az autó útjából. Ennek csökkentése a Gamma esetében abban is megnyilvánul, hogy az akkumulátor méretétől függően akár 1600 kilométert is megtehet egyetlen feltöltéssel.

Kilowattórákra vetítve ez nagyjából kétszeres hatékonyságot jelentene az említett Tesla Model 3-hoz viszonyítva, és optimális esetben megfeleltethető lenne több mint 90 kilométer megtételének egyetlen liter benzinnel. Az Aptera modellje ezen felül napelemekkel is rendelkezik, ami további 65 kilométeres hatótávolságot biztosíthat. Bár a gyakorlatban nyilván a megfelelő töltőhálózat kiépítése lenne a meghatározó dolog az elektromos autózásban, annak hiányában a fenti adatok különösen érdekesek maradnak, főleg a Gamma tervezett kereskedelmi árával együtt.

Piaci hírek

Robotok támadása: már az autókereskedők sincsenek biztonságban

A hamarosan itthon is kapható kínai Chery modelljeit egyes szalonokban már hosszúhajú szőke nőt imitáló robotok próbálják rásózni az érdeklődőkre.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.