Mára a kereskedők jelentős része rendelkezik webáruházzal igazodva a megnövekedett fogyasztói igényekhez. A mindkét fél számára gördülékenyen működő és kezelhető szolgáltatáshoz nagymértékben hozzájárul a megfelelő fizetési stratégia kialakítása, ami növelheti a tranzakciószámot és a vásárlói lojalitást is.
A tudatos paymentstratégia tervezésének lényege, hogy a paymentszolgáltató a kereskedő konkrét működési jellemzőit megismerve ajánlja az adott termékhez, értékesítési csatornához és célcsoporthoz leginkább illeszkedő fizetési szolgáltatási konstrukciót. A fizetési módozatok tudatos megtervezése, kialakítása és alkalmazása konverziónövelő hatással bír, így kifizetődő befektetést kínál a kereskedőknek.
A tervezési szempontok
A tervezés során valójában négy kategóriát érdemes megvizsgálni a kereskedő működési környezetének vonatkozásában. A vizsgálati kategóriák sorrendje természetesen egyedi jelleggel bővíthető, de minden esetben az alább vázolt négy faktor képezi a vizsgálat alapját.
A vásárlók által használt platformok. Nem csak a fizetési szolgáltatást, hanem a teljes értékesítési csatornát érdemes a célcsoport által leginkább használt platformokhoz illeszteni. A célcsoportok böngészési és eszközhasználati szokásai eltérő elrendezésű fizetési felület alkalmazását indukálják, mivel az asztali számítógépek, vagy az okostelefonok, tabletek más-más fejlesztéseket igényelnek.
A termék/szolgáltatás jellemzői. A paymentszolgáltatás kiválasztásánál lényeges tényező, hogy pontosan mit kínál a kereskedő eladásra, és az milyen tulajdonságokkal rendelkezik. Jellegtől függően számos fizetési megoldás alkalmazható a vásárlási felületen. Például beépíthető egy egyszerű, eseti bankkártyás fizetési lehetőség, de rendszeresen vásárolt termékek esetén elérhetővé tehető a vásárlók számára a bankkártya biztonságos rögzítése is, hogy az első vásárlás után a további kifizetéseket egy kattintással elvégezhesse. Rendszeres díjú szolgáltatások esetében az első fizetés után a vásárló, amennyiben akarja, engedélyezheti a szolgáltatónak a tárolt kártya rendszeres terhelését, így a rendszeresen keletkező díj befizetését nem kell számon tartania.
Ezeken túlmenően további megoldások is elérhetők már a paymentpiacon. Ilyen például a kétlépcsős fizetés, ahol a rendelés leadásakor a kifizetendő összeg zárolásra kerül, és majd csak a tényleges teljesítést követően terhelik a vásárló kártyáját. Speciális, egyedi jellemzőkkel bíró termék vagy szolgáltatás esetén pedig alkalmazható az egyedi fizetési link, melynek keretében a vásárlók számára egyedi árral, egyedi fizetési határidővel rendelkező fizetési link generálható és küldhető ki preferencia szerint e-mailben, sms-ben vagy akár papíralapon shortlink, esetleg QR kód formájában. Már létezik olyan paymentszolgáltatás is, ami a teljes átutalási folyamatot képes menedzselni a PSD2 szabályozásnak köszönhetően, így a felhasználó úgy tud átutalást lebonyolítani, hogy nem szükséges belépnie saját netbank felületére.
A célcsoport sajátosságai. A kereskedő célcsoportja lehet demográfiai szempontból homogén, de bírhat heterogén jellemzőkkel is. Utóbbi esetben hasznos, ha a fizetési felület több nyelven elérhető, az pedig külön segítséget nyújthat a felhasználónak, ha a nyelvválasztás automatikusan alkalmazkodik a böngészőben vagy a webshopban korábban beállított nyelvhez. A fizetési felületen biztosított devizanemek szintén nagy jelentőséggel bírnak a konverziónövelésben. Ez a kereskedőnek és a vásárlónak is hasznos, hiszen jelentős járulékos költségeket spórolhatnak meg úgy, hogy nem kell az átváltás költségeivel számolni.
A vállalkozás belső munkafolyamatai. Az előző három kategória jellemzően a vásárlót helyezte a figyelem középpontjába. Nem elhanyagolható azonban a belső munkafolyamatok vizsgálata sem, illetve hogy ebbe hogyan fér bele a fizetési felület mindennapos kezelése, karbantartása. Ezért érdemes olyan paymentszolgáltatót választani, amely kiterjedt adminisztrátori felületet biztosít, folyamatosan naprakész információkkal részletes, valós idejű, exportálható tranzakciós listákkal rendelkezik, illetve a visszatérítések gyors és egyszerű kezelését képes biztosítani. Az is fontos, hogy a szolgáltató elszámolási periódus tekintetében több alternatívát is tudjon ajánlani, így a kereskedő döntheti el, hogy számára napi, heti vagy a havi elszámolás a kényelmes.
Mindenki jól jár
A kkv szektor tagjainak mindenképp, de akár nagyvállalati vonatkozásban is hasznos lehet a paymentstratégia tervezése, illetve a szolgáltató segítsége, hiszen a tervezés végeztével kialakulhat egy optimális fizetési struktúra, amihez mindenki azt teszi hozzá, amiben a legjobb. A kereskedő ismeri a termékét, a piacát, a felhasználóit, a paymentszolgáltató pedig ismeri a különböző elérhető fizetési megoldásokat.
A fizetési rendszer tervezésekor azonban nem szabad megfeledkezni a végső fogyasztókról sem, hiszen ők a folyamat kezdetén ugyanúgy jelen vannak, mint a végén. Mindennapi vásárlásaik során igényeik keletkeznek az újabb és újabb fizetési megoldásokra, amiket később a paymentszolgáltatók felhasználnak a fejlesztéseik során. Végeredményben pedig a vásárlók fogják használni a kialakított payment megoldásokat, és ők adnak visszajelzést arról, hogy a tervezés és a megvalósítás sikeres volt -e.
PSD2 – a siker kulcsa?
A kereskedőknek lépést kell tartaniuk a paymentmegoldások alkalmazása terén versenytársaikkal. Rövid időn belül – profiltól szinte teljesen függetlenül – bekövetkezhet, hogy amely kereskedő nem biztosít a fogyasztói számára megfelelő fizetési szolgáltatást, az egy idő után hátrányba kerül az innovatív megoldásokat alkalmazó piaci szereplővel szemben. A payment tervezésének tehát bele kell illeszkednie a cégfilozófiába, az üzleti tervezés szerves része kell legyen, és a mindennapi tevékenységben is hangsúlyt kell kapnia.
Az OTP Mobil mindkét termékével, a Simple mobilalkalmazással és a SimplePay online fizetési megoldással, a következő időszak egyik legjelentősebb feladatának tartja a PSD2 adta innovációs lehetőségek maximális kihasználását. A piaci kereteknek megfelelően már felkészült a PSD2 adta lehetőségek mihamarabbi megvalósítására. Az új szabályozás alkalmazásának köszönhetően az AISP és PISP szolgáltatási területeken is tervezik, hogy a kereskedők és a felhasználók találkozhassanak cégük szolgáltatásaival.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak