A hazai fogyasztók laptopvásárlási szokásait, valamint a használt számítógépekhez való hozzáállását igyekezett feltérképezni az felmérés, amelyet a számítástechnikai eszközök felújításával foglalkozó Furbify megbízásából az Opinion Institute készített. Az idén júniusban több mint 1000 felhasználó megkérdezésével lebonyolított kutatás reprezentatívnak minősül a magyarországi 16-59 éves okostelefonnal rendelkezőkre nézve.
A válaszokból kiderült, hogy a jelenleg használatban lévő hordozható PC-k közül minden harmadikat vagy használtan vették vagy úgy kapták ajándékba. A tanulmányról kiadott sajtóközlemény szerint ez az arány a közeljövőben emelkedhet, hiszen a magyarok többsége nyitott arra, hogy second hand laptopot vegyen. Ennek legfőbb oka az ár, de a most ezt fontolgatók körében már fontosabbak a környezetvédelmi szempontok is.
Szinte minden háztartásban akad egy laptop
A 16-59 év közti magyarok 68 százalékának van legalább egy laptopja; köztük nagyjából minden tizedik az, aki csak céges laptopot használ, honfitársaink 12 százaléka pedig családtagjaival közösen használ gépeket. A magyar háztartásokban a jelenlegi hordozható számítógépek közül minden harmadikat vagy használtan vették vagy úgy kapták ajándékba.
A férfiak kiugró többsége böngészik online, amikor laptopra van szüksége. A nők is inkább online kutatnak, de sokkal inkább figyelembe veszik barátaik, családtagjaik ajánlását vagy mennek el fizikai boltba tanácsért. Összességében egyébként tízből hárman azok, akik úgy érzik, hogy meg kell fogniuk a laptopot mielőtt megveszik. A többség meg is vásárolja a szaküzletben, és csak kb. minden negyedik rendeli meg online a kiszemelt gépet.
A Furbify kutatása alapján a magyarok nagy része tudatosan vásárol laptopot – a termékleírások, azaz a specifikációk sokkal többet számítanak, mint a külső. Sőt, 43 százalék állítja, hogy venne szépséghibás laptopot is, ha tudja, hogy egyébként tökéletes műszaki állapotban van. A tökéletes műszaki állapot vs külső megjelenés kérdésben nincs különbség a nemek között. Mi több, a dizájn ugyanannyira fontos lehet egy férfinak, mint egy nőnek (összességében a válaszadók hatodánál van ennek kiemelt jelentősége).
Erősödnek a környezetvédelmi szempontok
Bár a hazai közönség elsősorban a kedvezőbb árfekvés miatt választ új helyett használt készüléket, a friss adatok azt mutatják, erősödnek a témában a környezetvédelmi megfontolások (egy új eszköz előállítása ugyanis rendkívül nagy környezeti terheléssel jár).
A felmérés szerint a laptopot vásárlók körében 43 százalék azok aránya, akik már vettek használt készüléket, további 19 százalék tervezi ezt és csupán 38 százalék az, aki egyelőre elzárkózik ettől. Akik már vettek second hand laptopot, vagy kacérkodnak ennek a gondolatával, döntő többségben az ár miatt tesznek így, de a környezetvédelmi megfontolások is kezdenek egyre fontosabbá válni. Míg az előbbiek körében 44, addig az utóbbiaknál már 57 százalékban szempont volt bolygónk védelme.
Az elromlott laptopot a többség szervízbe viszi. 43 százalék ugyan csak akkor javíttatja meg, ha a javítás olcsóbb, mintha egy másik gépet venne helyette, de 39 százalék bármi áron elkerülné az elektronikus szemét termelését.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak