2017 októberében léptek életbe a hűségidős szerződésekre vonatkozó új szabályok. Az NMHH szerint az új előfizetők kétharmada már csak egy évre köteleződik el.

Megmérte a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH), hogyan hatott a lakossági ügyfelekre a hűségidős szerződések 2017 őszétől érvényes új szabályozása. Bár a 2018-ban szerződést kötött előfizetőknek csak alig hatvan százaléka tudta, hogy a készülék nélküli hűségidőplafon egy évre csökkent, az új előfizetők kétharmada már csak egy év hűségidőt vállalt, tíz megkérdezettből kilenc teljesen elégedett a határozott idejű szerződésével. Mindez a szolgáltatások lakossági használatát vizsgáló 2018-as országos kutatásból derül ki, melynek végleges eredményeit tavasszal adja ki az NMHH.

Versenyélénkítés lett volna a cél

Az NMHH kezdeményezésére 2017. október 24-étől módosultak a határozott időtartamú előfizetői szerződésekre vonatkozó szabályok: ha valaki készülékvásárlás nélkül fizet elő, akkor a korábbi két évvel szemben már csak maximum egy év hűségre kötelezhető. Továbbra is két év maradt a felső korlát abban az esetben, ha készülékvásárlás is kapcsolódik az előfizetéshez. Az új szabály azt is előírja, hogy a szolgáltatónak a hűségidős szerződés megkötése előtt minden esetben fel kell ajánlania a határozatlan időtartamú előfizetői szerződés lehetőségét is, tájékoztatva a szerződő felet a részletes feltételekről. A módosítás értelmében a hűségidős feltételeket a lejárat után életbe lépő határozatlan idejű szerződésben is biztosítani kell, de az már bármikor felmondható.

A szolgáltatók gyorsan reagáltak a törvénymódosításra, elsősorban a csomagkínálatuk átalakításával. A hűségidő-kedvezmények jellemzően csökkentek, még a készülékvásárlással járó két év esetében is. A szolgáltatók más módon próbálták meg vonzóvá tenni a csomagjaikat. Például csak 11 hónapra kell elköteleződni, vagy a hűségidő egy részére jelentősebb havidíj-kedvezményt biztosítanak, de utána már teljes árat kérnek – így kiküszöbölhető, hogy a határozatlan idejűre váltó szerződés esetében sem járnak rosszabbul. Érdekes ugyanakkor, hogy maguk a szolgáltatók is úgy számolnak, hogy aki szerződést köt készülékvásárlás nélkül, az jellemzően vállal egy év hűségidőt. Az elsődleges online felületeken a hűségidő nélküli havi tarifát jellemzően fel sem tüntetik. Ezen a téren a Telekom mutat jó példát: az online díjcsomagvarázslóval ugyanis jól látható, hogy mit jelent egy új előfizetés készülékvásárlással (2 év hűség), készülékvásárlás nélkül (1 év hűség), valamint hűségidő nélkül.

Az NMHH felmérése szerint a megkérdezettek 90 százaléka utólag is jó döntésnek tartja, hogy határozott idejű szerződést kötött szolgáltatójával. A 2018-ban szerződő ügyfelek kétharmada már csak egy évre vállalt hűségidőt. A 2017 októbere előtti szerződések 90 százalékát még kétéves hűségidővel kötötték. Ennek ellenére még mindig a két év hűséget vállalók vannak többségben (lásd a grafikont). A válaszadók 68 százaléka még mindig személyesen, 29 százalékuk telefonon kötött hűségidős szerződést, az online lehetőségeket csak elenyészően vették igénybe.

 
NMHH Mobilpiaci kutatás 2018: hűségidő
Infogram


Maguk a szolgáltatók nem vártak különösebben nagy mozgást a törvénymódosítástól. Eddig ugyanis a felmérések rendre azt erősítették meg, hogy a hazai előfizetők szolgáltatócserélési hajlandósága alacsony.

Nincs elmozdulás a piacon

Az NMHH felmérése szerint a szolgáltatók számítása be is jött. A válaszadók elsöprő többségének nincs gondja a hűségidős szerződésével, illetve semmilyen hátrány nem érte miatta. Ennél is pontosabban jelzi a felhasználói elégedettséget, hogy 2017-ben minden ötödik családban járt le valamilyen hűségidős szerződés, de mindössze 4 százalékuk váltott szolgáltatót. 79 százalékuk ellenben ugyanannál a szolgáltatónál újra határozott idejű szerződést kötött. (A szolgáltatóváltók alacsony arányában persze szerepe lehet a különböző családi flottacsomagoknak is, azaz a még le nem járt hűségidejű szerződések akár közvetve is a szolgáltatóhoz köthetik a lejárt előfizetéseket.)

Az egy adott szolgáltató melletti elköteleződés fő motiváció az volt, hogy így olcsóbb a szolgáltatás – a válaszadók kétharmada ezt tette az első helyre. Második legfőbb indokot – a hűségidő alatt nincs áremelés, ezért kiszámíthatóbbak a családi kiadások –, a válaszadók kevesebb mint 15 százaléka tette az első helyre. Akik maradtak a szolgáltatójuknál a hűségidő letelte után is, azok közül csak minden tizedik számolt be arról, hogy magasabb számlát kapott ugyanazért a csomagért.

Konzumer tech

Új biztonsági mentési szolgáltatással jelentkezett az AWS

Az AWS Backuppal az ügyfelek az összes adatukat egy teljesen menedzselt központi tárolóba menthetik.
 
Kétségtelenül nagy jövő előtt állnak a HCI platformok, hiszen már eddig is számos helyzetben bizonyítottak. Ugyanakkor nem mindenkinek csodaszer; az alábbi dolgokra érdemes odafigyelni.

a melléklet támogatója a Cisco Systems

A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.