Megmérte a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH), hogyan hatott a lakossági ügyfelekre a hűségidős szerződések 2017 őszétől érvényes új szabályozása. Bár a 2018-ban szerződést kötött előfizetőknek csak alig hatvan százaléka tudta, hogy a készülék nélküli hűségidőplafon egy évre csökkent, az új előfizetők kétharmada már csak egy év hűségidőt vállalt, tíz megkérdezettből kilenc teljesen elégedett a határozott idejű szerződésével. Mindez a szolgáltatások lakossági használatát vizsgáló 2018-as országos kutatásból derül ki, melynek végleges eredményeit tavasszal adja ki az NMHH.
Versenyélénkítés lett volna a cél
Az NMHH kezdeményezésére 2017. október 24-étől módosultak a határozott időtartamú előfizetői szerződésekre vonatkozó szabályok: ha valaki készülékvásárlás nélkül fizet elő, akkor a korábbi két évvel szemben már csak maximum egy év hűségre kötelezhető. Továbbra is két év maradt a felső korlát abban az esetben, ha készülékvásárlás is kapcsolódik az előfizetéshez. Az új szabály azt is előírja, hogy a szolgáltatónak a hűségidős szerződés megkötése előtt minden esetben fel kell ajánlania a határozatlan időtartamú előfizetői szerződés lehetőségét is, tájékoztatva a szerződő felet a részletes feltételekről. A módosítás értelmében a hűségidős feltételeket a lejárat után életbe lépő határozatlan idejű szerződésben is biztosítani kell, de az már bármikor felmondható.
A szolgáltatók gyorsan reagáltak a törvénymódosításra, elsősorban a csomagkínálatuk átalakításával. A hűségidő-kedvezmények jellemzően csökkentek, még a készülékvásárlással járó két év esetében is. A szolgáltatók más módon próbálták meg vonzóvá tenni a csomagjaikat. Például csak 11 hónapra kell elköteleződni, vagy a hűségidő egy részére jelentősebb havidíj-kedvezményt biztosítanak, de utána már teljes árat kérnek – így kiküszöbölhető, hogy a határozatlan idejűre váltó szerződés esetében sem járnak rosszabbul. Érdekes ugyanakkor, hogy maguk a szolgáltatók is úgy számolnak, hogy aki szerződést köt készülékvásárlás nélkül, az jellemzően vállal egy év hűségidőt. Az elsődleges online felületeken a hűségidő nélküli havi tarifát jellemzően fel sem tüntetik. Ezen a téren a Telekom mutat jó példát: az online díjcsomagvarázslóval ugyanis jól látható, hogy mit jelent egy új előfizetés készülékvásárlással (2 év hűség), készülékvásárlás nélkül (1 év hűség), valamint hűségidő nélkül.
Az NMHH felmérése szerint a megkérdezettek 90 százaléka utólag is jó döntésnek tartja, hogy határozott idejű szerződést kötött szolgáltatójával. A 2018-ban szerződő ügyfelek kétharmada már csak egy évre vállalt hűségidőt. A 2017 októbere előtti szerződések 90 százalékát még kétéves hűségidővel kötötték. Ennek ellenére még mindig a két év hűséget vállalók vannak többségben (lásd a grafikont). A válaszadók 68 százaléka még mindig személyesen, 29 százalékuk telefonon kötött hűségidős szerződést, az online lehetőségeket csak elenyészően vették igénybe.
Maguk a szolgáltatók nem vártak különösebben nagy mozgást a törvénymódosítástól. Eddig ugyanis a felmérések rendre azt erősítették meg, hogy a hazai előfizetők szolgáltatócserélési hajlandósága alacsony.
Nincs elmozdulás a piacon
Az NMHH felmérése szerint a szolgáltatók számítása be is jött. A válaszadók elsöprő többségének nincs gondja a hűségidős szerződésével, illetve semmilyen hátrány nem érte miatta. Ennél is pontosabban jelzi a felhasználói elégedettséget, hogy 2017-ben minden ötödik családban járt le valamilyen hűségidős szerződés, de mindössze 4 százalékuk váltott szolgáltatót. 79 százalékuk ellenben ugyanannál a szolgáltatónál újra határozott idejű szerződést kötött. (A szolgáltatóváltók alacsony arányában persze szerepe lehet a különböző családi flottacsomagoknak is, azaz a még le nem járt hűségidejű szerződések akár közvetve is a szolgáltatóhoz köthetik a lejárt előfizetéseket.)
Az egy adott szolgáltató melletti elköteleződés fő motiváció az volt, hogy így olcsóbb a szolgáltatás – a válaszadók kétharmada ezt tette az első helyre. Második legfőbb indokot – a hűségidő alatt nincs áremelés, ezért kiszámíthatóbbak a családi kiadások –, a válaszadók kevesebb mint 15 százaléka tette az első helyre. Akik maradtak a szolgáltatójuknál a hűségidő letelte után is, azok közül csak minden tizedik számolt be arról, hogy magasabb számlát kapott ugyanazért a csomagért.
A NIS2-megfelelőség néhány technológiai aspektusa
A legtöbb vállalatnál a megfeleléshez fejleszteni kell a védelmi rendszerek kulcselemeit is.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak