Összességében 10 százalékra becsüli a Gartner az analitikai és BI-piac (business intelligence) tavalyi bővülését. Az analitikai és üzletiintelligencia-platformokhoz kiadott Magic Quadrant piaci áttekintésében 2021-ig további 8 százalékos átlagos bővülést jósol a piackutató ennek a szegmensnek.
A modernebb megoldások jobban mennek
Ugyanakkor ez a szegmens sem egyenletesen fejlődik. A modernebb analitikai és BI-megoldások alszegmense például tavaly sokkal gyorsabban bővült, a kutatócég becslése szerint 28 százalékkal. Az alszegmens növekedésében azonban 2021-ig lassulást vár a Gartner, évente 17 százalékos bővülési potenciált lát benne. A bevételek növekedését részben a piac telítettsége, részben a termékek egyre olcsóbbá válása okozza.
Ez utóbbira jó példa a szegmens vezető szállítója, a Microsoft (Power BI). A vállalat már 2015-ben levitte a Power BI árát, aminek hatására a konkurens szállítók is árcsökkentésre kényszerültek (a Power BI személyes használatra ingyenes, a Pro változat pedig már havi 10 dollártól hozzáférhető). Ugyanakkor a felhasználók hajlandók is többet fizetni, ha valami olyan plusz elemzési lehetőséget kapnak, amely számukra is vonzó vagy fontos.
A BI-eszközök bevezetése nem tartoznak az olcsó projektek közé. A szállítók azzal próbálják vonzóbbá tenni termékeiket, hogy előfizetői rendszerben is kínálják. Ez ugyan csökkenti a belépési küszöböt – kisebb lesz a bevezetés költsége –, de mint arra a Gartner elemzése felhívja a figyelmet, 3-4 éves távlatban akár emelkedhetnek is a licencköltségek az örökös lincenchez képest.
Felhőbe költöznek az analitikai platformok
Idén ez a piac is átbillen a felhős megoldások felé, állítja a kutatócég. Az új telepítések már inkább a felhőben történnek, így a Gartner referenciaügyfeleinek 70 százaléka már nyilvános vagy magánfelhőből használja majd. Tavaly még csak 40 százalék volt ez az arány. Az elemzés szerint ebben szerepet játszik a csak felhőben gondolkodó szállítók megerősödése – példaként a Salesforce Einstein Analytics, az SAP Analytics Cloud, az IBM Watson Analytics megoldását hozza –, valamint az, hogy ma már a felhős megoldások több és rugalmasabb lehetőséget biztosítanak a helyben lévő adatok és a felhős telepítések közötti hibrid kapcsolat kiépítésére. (A teljes képhez azonban hozzátartozik, hogy a Gartner teljes ügyfélköre – azaz akik megvásárolják a kutató cég elemzéseit – más képet mutat: 68 százalékuknak nincs felhőstratégiája.)
Az ún. multicloud megoldások viszont még gyerekcipőben járnak. Ezen a Gartner azt érti, hogy valamely SaaS (Software as a Service) modellben használt analitikai alkalmazást bármilyen felhős infrastruktúrán (IaaS – Infrastructure as a Service) futtassanak. Ebben egyelőre kevés szállító gondolkodik, bár vannak olyanok, például a Qlik és az SAP, melyek ezt az irányt is beemelték stratégiájukba.
A Microsoft orrhosszal vezeti a piacot
A friss Magic Quadrantnak egy új szereplője van. A Looker a réspiaci szereplők (niche players) közé került be, míg négy vállalat (ClearStory Data, Datameer, Pentaho, ZoomData) kimaradt az idei elemzésből. A vezetők közé három szereplő került be, a Microsoft – ahogy tavaly, úgy idén is a Microsoft Power BI kapta a legjobb értékelést –, a Tableau és a Qlik. A Microsoft Power BI jó szereplésében komoly szerepe volt a széleskörű adatvizualizációs és dashboardkészítési funkcionalitásnak, valamint annak hogy olcsón el lehet érni (lásd fentebb).
A Qlik Technologies, melynek legnagyobb tulajdonosa az IT-piacon egyre nagyobb szereplővé váló Thoma Bravo magántőke-befektetési társaság – két termékkel fedi le ezt a piacot. A Qlik a Sense-et kínálja önkiszolgáló BI és adatvizualizációs feladatokra, a QlikView-t a gyors dashboardkészítésre.
A harmadik szereplő Tableau amellett, hogy a vezetők között található, erős diszrupciós képességekkel bír. Egyre nagyobb energiákat fektet a nagyvállalati piacra, a termékfejlesztés elsődleges célja, hogy felszámolja azokat a hiányosságokat, amik akadályozzák a nagyvállalati használatot (felhős fejlesztések, skálázhatóság javítása, kezelés egyszerűsítése stb.). A cég hamarosan a vizuális adat-előkészítési piacon is megjelenik, az erre szolgáló termék, ami jelenleg Project Maestro kódnéven fut, még béta állapotban van.
A Gartner teljes elemzése itt olvasható.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak