Megjelent a mobilos szegmensre fókuszáló Sensor Tower elemzőcég idei átfogó jelentése, amely sok más mellett a telefonos játékokkal kapcsolatos trendeket is felrajzolja. A State of the Mobile 2025 elmúlt évre vonatkozó adatai alapján a szektorban több ellentétes irányú folyamat zajlik éppen, de jó érzékkel megválasztott üzleti stratégiával továbbra is van mit keresni a fejlesztőknek és kiadóknak.
Szó szerint van mit keresni, hiszen 2021 óta először ismét nőtt az alkalmazásokon belül végzett vásárlások (in-app purchase – IAP) értéke. Ezekkel jellemzően játékokon belül használható extra tárgyakat, előnyöket, krediteket szereznek a felhasználók, de nem ritka, hogy csak valamiféle vizuális különlegesség jár a valódi pénzért cserébe. Minderre a világ tavaly 80,9 milliárd dollárnyi összeget tapsolt el, ami 4 százalékkal több, mint az egy évvel korábbi adat. A pandémia idején megtapasztalt pénzeső szintjének eléréséhez azonban még így is több év kell majd ebben a tempóban.
A játékokon belül vásárlások összértékének alakulása az elmúlt években (forrás: Sensor Tower)
Érdekes módon a bevételek emelkedését a letöltési számok további csökkenése mellett sikerült elérni. A 2021-es csúcs óta megfigyelhető trend, hogy egyre kevesebb játékot töltünk a telefonjainkra. Az egyre gyorsuló hanyatlás következtében tavaly már bőven 50 milliárd alá esett a forgalom, miközben négy éve még több mint 55 milliárd telepítést regisztráltak.
Letöltött mobiljátékok száma az elmúlt években (forrás: Sensor Tower)
Az elemzés szerint mindezek arra utalnak, hogy a felhasználók már jobban megválogatják, mire áldoznak idejükből (és pénzükből). 2020-ban például még több mint 200 új játék szerepelt az USA-ra vonatkozó 1000-es toplistán, tavaly viszont már csak nagyjából 100.
Ha a különböző stílusokat nézzük, nagy különbségek mutatkoznak a letöltési számok és a generált forgalom vonatkozásában. 2024-ben leginkább a szimulációs játékok és a rejtvények (puzzles) voltak népszerűek, ám a legtöbb pénzt a stratégiai játékokkal lehetett keresni. Utóbbiak forgalma éves alapon 16 százalékkal nőtt, amivel a teljes tavalyi IAP-torta 21 százalékát szerezték meg.
Elemzők szerint azok a fejlesztők remélhetnek sikereket a piacon, amelyek képesek kellően nagy felhasználói bázist magukhoz vonzani, majd minél tovább lekötni ezeket a játékosokat. Azaz nem árt, ha a játék vonzó, barátságos témával, valamint könnyen érthető, kezelhető játékmenettel rendelkezik, egyben képes újdonságokkal, összetettebb feladatokkal szolgálni a veterán közönség számára.
(Kép: Royal Match - Dream Games)
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak