A Vodafone Magyarországnál nagyon jelentős a fókusza a gép-gép közötti kommunikációra épülő szolgáltatásoknak. Az elemzők szerint a Vodafone Csoport a világ legnagyobb M2M szolgáltatója. A cégcsoporton belül dedikált M2M csapat foglalkozik a területtel. Bóday Tamást a magyarországi részleg vezetőjét kérdeztük a tervekről és a piac jövőbeni alakulásáról.
Ma már szinte össze sem lehet számolni, hányféle eszközben, ipari megoldásban lelhető fel SIM-kártyás kommunikáció, legyen szó autókról, liftekről, okosmérőkről, e-olvasókról.

Globális elérés  „A triviális és a nem triviális lehetőségek egyaránt szerepelnek a cég repertoárjában. Vegyük utóbbiként például az európai kiadású Amazon Kindle Fire-eket, ezek a Vodafone globális SIM-jeivel működnek. Így lehetséges az, hogy ezen eszközök használója szinte bárhol, bármilyen körülmények között tudjon friss tartalmat vásárolni, bárhova is utazik a világban”- sorolja Bóday Tamás. Hozzáteszi, a globális SIM nevének megfelelően egyetlen országhoz sem kötődik, bárhol és bármikor használható, ami például ideális a hajózási vállalkozásoknak is.

A globális SIM-mel ellátott eszközök egy adott ország területén akár az összes szolgáltató hálózatán is tudnak működni. A globális SIM megoldás elsősorban olyan ügyfelek számára hasznos, akik egységes megoldással szeretnének megjelenni a világ több országában is, vagy az országban a lehető legegyszerűbben, a legjobb lefedettséggel szeretnének megoldásokat telepíteni.

Úton-útfélen ■ „De hasonlóan hasznosítható a technológia az autóiparban is, a TomTom-mal kötött megállapodás révén Vodafone SIM-eket építtettek be az összes Renault fedélzeti navigációjába, amivel komolyabb értéknövelt szolgáltatások kapcsolhatók össze. Ha hosszabb útra megyek meg tudom nézni, hol tudok és milyen áron tankolni, milyen időjárási viszonyok várnak rám az utam során, lehetőség van valós idejű útvonaltervezésre” – jegyzi meg Bóday Tamás.

Az M2M terjedésének fontos eleme a megfelelő üzleti modell kialakítása. A fenti példák mindjárt két egymástól eltérő üzleti modellt rejtenek. Az Amazon konstrukciónál a kommunikáció díja a tartalom árába van beépítve, míg az autós példánál az idő alapú fizetés, például a havidíjas rendszer a rentábilis.

Vannak olyan – főként ipari – alkalmazások, melyek segítségével teljesen új üzleti modellek kialakítására nyílik lehetőség. A GE Janbach ausztriai gázturbina és más energetikai berendezéseket gyártó részlegével olyan együttműködése van a Vodafone-nak, amely alapján az üzem ezeket a berendezéseket nem egyszerűen eladja, hanem szükséges esetén élettartamgarancia-szolgáltatással is értékesíti. Ezekbe az eszközökbe olyan SIM-kártyával ellátott mérőberendezések kerülnek, amelyeken keresztül a gyártó folyamatos gyűjtheti az adatokat arról, mikorra érdemes időzíteni például a karbantartásokat. Így a beavatkozásokra akkor kerülhet sor, amikor ténylegesen szükség van rá megelőzve a nagyobb problémákat, mint például az egész berendezést tönkre tévő turbinalapát-törést. A GE Lighting szállít olyan rendszereket is, ahol az aktuális fényviszonyokhoz igazodó világítási rendszer tartozéka a fontos fogyasztási és egyéb információkat begyűjtő Vodafone SIM kártya.

Optimális logisztika ■ „A Vodafone-nak van egy másik figyelemre méltó együttműködése egy rakodógépeket, logisztikai rendszereket szállító céggel. A SIM-kártyával felokosított szállítóeszközök mozgásáról gyűjtött adatok révén optimalizálni lehet a munkafolyamatokat, amivel jelentősen csökkenthető az árumozgatások száma. A rendszerrel a készletek elhelyezését is optimalizálni lehet, a sűrűbben fogyó termékek könnyebben megközelíthető helyre kerülnek. Az ilyen és ehhez hasonló rendszerek lehetőséget nyújtanak arra, hogy a partnereink nagyobb hatékonysággal, kisebb ráfordítással, vagy alacsonyabb széndioxid kibocsátással tudjanak üzemelni” - emeli ki Bóday Tamás. Hozzáteszi, utóbbiban az üzleti modell lényegében a sikerdíjas filozófián alapul, az ügylet szereplői a rendszer optimalizálásából keletkező hasznon osztoznak.

A Vodafone nagyon rugalmas a megfelelő üzleti modellek kialakításában. Sokat segít, hogy a cégcsoport a legtöbb országban saját helyi operátorral rendelkezik, vagy legalább van megfelelő roaming partnere.
Az M2M-megoldásokhoz többféle SIM-kártyát is forgalmaz a cég, a hagyományosok mellett két speciálisat is. Az egyik jól bírja a szélsőséges időjárási viszonyokat, a másik lényegében SIM-chip,  amelyet közvetlenül a nyomtatott áramkörre forrasztanak, így nem rázódhat ki, ráadásul a beültetés után nem érzékeny a páratartalom ingadozására sem.

A Vodafone globálisan az okosmérők piacán is a vezetők között van.  Angliában például saját gyártású eszközeit telepíti. Itthon ezzel kapcsolatban még sok részlet kérdőjeles, nem tiszta a terület szabályozása, hiányzik a megfelelő üzleti modell, illetve az, hogy az egészet hogyan lehet rentábilissá tenni.

Magyar gépek egymás között Az egyébként nagyjából 3 milliárd forintra becsült hazai M2M-piacon a Vodafone Csoport többféle módon is jelen van. Egyfelől értéknövelt szolgáltatókon keresztül értékesíti a megoldásait, idesorolhatók a biztonságtechnikai megoldások, járműkövető rendszerek, illetve „az otthoni nővérhívó vagy nagymamaőrző” eszközök.
A legegyszerűbb modell, amikor az ügyfél egyszerűen csak megvásárolja a megfelelő SIM-kártyát, amit kazánfelügyeletre, kapunyitásra, vagy locsolórendszerekben használ. Egyes bevételmegosztáson alapuló szolgáltatásokat a Vodafone Magyarország is kínál már, Bóday Tamás ide sorolja a liftfelügyeletet és az étel-ital automatákat.

Vannak speciális alapítványi programok is, mint a bántalmazott nőknek juttatott távriasztó berendezések, amit Magyarországon is használnak, de ilyen az eltűnt személyek felkutatásában segítséget nyújtó megoldás is. Ez utóbbi segít a mentés koordinálásában a már átnézett területek nyilvántartásával.

Arra a kérdésre, hogy ténylegesen mik az M2M-szolgáltatással kapcsolatos elvárások a Vodafone Magyarországnál, Bóday Tamás a piaci pozíció jelentős erősítését  említi. „Amikor 2011-ben átvettem a részleget a piaci részesedésünk elhanyagolható volt. Az utóbbi időben a piaci növekedés jelentős részét sikerült megszereznünk a komoly szakmai háttérnek és az újszerű üzleti megközelítésnek köszönhetően. Célunk, hogy öt éven belül Magyarországon is hozzuk a globális pozíciót, vagyis piacvezetők legyünk” – húzza alá.

További információ: Vodafone M2M

Már csak a legidősebb magyarokat nem hozza lázba a net

Az NMHH kutatása szerint az elmúlt években az idősebb generációk körében jelentősen nőtt az internethasználat.
 
Bejelentési kötelezettségük elmulasztása, és a szabályoknak való sorozatos meg nem felelés komoly pénzbírságot vonhat maga után.

a melléklet támogatója a Balasys IT Zrt.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.