Az elmúlt évek a túlélést segítő digitális átalakulásról szóltak, és csak a szervezetek tizede koncentrált az adatokra.

Szinte minden vállalatvezető egyetért abban, hogy az adatra támaszkodva lehet egy céget sikerre vinni, ám a gyakorlatba ezt keveseknek sikerül átültetni. Gyakorlatilag nincs olyan adatfelhasználással kapcsolatos elemzés, amely ne azzal a konklúzióval zárulna, hogy a vállalatok egy kiaknázatlan kincsesbányán ülnek. Így valószínűleg keveseknek okoz meglepetést a KPMG és a HFS Research The Data Imperative (PDF) című kutatása, melyhez Észak-Amerikából, Európából és Ázsiából 300 vezetőt kérdeztek meg az adatfelhasználás különböző aspektusairól.

Bár az adatokhoz való viszonyról sok újat nem mond a tanulmány, abból a szempontból érdekes olvasmány, hogy felhívja a figyelmet: a pandémia után új helyzet állt elő. Az elmúlt két év jelentős digitális beruházásokat követelt minden szervezettől a talpon maradáshoz. Ezek a befektetések azonban csak akkor térülnek meg, ha vállalatok képesek lesznek használható adatmenedzsment stratégiát kialakítani.

A kutatásból kiderült, hogy a pandémia alatt utóbbi terület háttérbe szorult. Pedig az összekapcsolódó technológiák, a kommunikáció és a médiafüggő kultúra hihetetlen mennyiségű adatot generálnak. "Ezek az adatok nyitnak kaput [a vállalatoknak] ügyfeleik megértése és kiszolgálása felé egy olyan világban, ahol a testreszabás a sikerhez vezető kezdő lépés" - áll a KPMG közleményében. Ha a vállalat érti az adatokat, az segítheti új piacra jutási stratégiák kialakításában, új bevételi lehetőségek felfedezésében és a piaci részesedés növelésében is.

Felhalmozódtak a hiányosságok

A válaszadók 57 százalékának nincs határozott, cégszintű adatstratégiája. Erre a válaszadók háromnegyedének (73 százalék) az volt a magyarázata, hogy a túlélésről szóló időszakban nem volt ideje átgondolni, milyen lehetőségek rejlenek az általuk termelt adatokban. 48 százalékuk egyértelműen úgy nyilatkozott, hogy szervezetük átalakulási erőfeszítései előrébb valók az adatok bevetésénél, és mindössze 11 százalékuk helyezte az adatok munkára fogását a digitális átalakulás elé, ám harmaduk állította, hogy cégük teljesen kiaknázza az adatvagyonban rejlő lehetőségeket.

Más kérdésre adott válaszokból az is kiderül: a vezetők reálisan látják, hogy lenne hova fejlődni. A megkérdezettek kevesebb mint 10 százalék értékelte világszínvonalúnak szervezetében az adatok hasznosítását, az adatmenedzsmentet, az architektúrát, az adatminőséget és a szabályozást.

Az előnyökkel (elméletileg) a többség tisztában van. A megkérdezettek háromnegyede hisz abban, hogy a vállalat adatainak hatékony felhasználása radikálisan megváltoztathatja az üzleti modellt. Különösen érdekes a technológia, média és telekommunikációs (TMT) szektor helyzete, amely a legintenzívebb digitális átalakuláson esett át az elmúlt két évben. Az adatokban rejlő lehetőségekkel ugyanakkor még gyakran nem foglalkoznak kellő súllyal. A szektor válaszadóinak 46 százaléka mondta, hogy a pandémia megakasztotta a folyamatot, és a felhőszolgáltatásokra terelte a figyelmet.

Ami a közlejövőt illeti, a szektorban dolgozó válaszadók 39 százaléka szerint a következő 12-24 hónapban az adatokba történő befektetések térülnek meg a legjobban, de a hatékony adatfelhasználás kulcsszerepet fog játszani a pénzügyi mutatók javításában is.

Cloud & big data

CIO Hungary 2025: hogyan válhat veszélyessé egy félrenevelt MI?

Beszámolónk harmadik része a 16. CIO Hungary konferencia második napjáról, ahol a stresszes témák mellett a stresszcsökkentésről is sokat megtudhattunk.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.