Ha még valaki kételkedik abban, hogy az infokommunikációra épülő digitális transzformáció minden iparág működését fenekestül felforgatja, itt egy újabb bizonyíték: fitneszeszközöket gyártó cég a technológiai szektor iránt erősen érdeklődő kockázati tőkealapoktól kapott augusztus elején 555 millió dollárt, amivel egyből 4,5 milliárd dollárra szökött az értéke. Pedig a vállalkozás csupán ismert dolgokat csomagolt át és össze.
Peloton: hitech ipart csinált a fitneszből
A 2012-ben startolt Peloton Intearctive alapítói azt a célt tűzték ki maguknak, hogy a különleges dizájn és a technológia ötvözésével forradalmasítják a fitneszipart. A kockázati tőkealapok befektetési kedvét nézve jó úton haladnak.
Az ötlet meglehetősen egyszerű volt: az internet segítségével elvinni a lakásokba az edzőterem élményét. John Foley, a Peloton egyik alapítója és jelenlegi irányítója azt állította, hogy az ötlet személyes élményekből jött. Felesége szeretett edzőterembe járni, de a család mellett egyre kevesebb ideje maradt erre. Foley számára viszont kézenfekvő volt, hogy az internet csodálatos világához forduljon. Az interneten minden van, miért ne lehetne akkor beiratkozni egy a képességünknek megfelelő fitnesztanfolyamra, és miért ne járhatnánk a legjobb edzőkhöz úgy, hogy közben ki sem tesszük a lábunkat a lakásból?
Mindehhez kitalált egy olyan szobabiciklit, ami dizájnos, és a lakás éke. De a lényeg az, hogy a bicikli netre kapcsolt eszköz, amelyen keresztül a kerékpározó folyamatos kapcsolatban van egy edzővel. Az edző segít lenyomni a napi edzést, tanácsot ad, a szobabicikli pedig méri használója teljesítményét, az adatokat továbbítja az edzőnek, aki azokat kiértékeli és így tovább. Így az edzést végző személy a szobakerékpár képernyőjén folyamatosan visszajelzést kap a teljesítményéről, biztatást az edzőtől, amitől szívesebben és motiváltabban ül fel a nyeregbe.
Ma már nem tűnik nagy ötletnek. És nem tűnt annak hat éve sem: hiába jött össze nagyon ütős alapító csapat, és hiába voltak meggyőződve arról, hogy ebből hamarosan milliárdos üzlet lehet, az első három évben a befektetők lényegében nem álltak szóba velük. Az első két évet - a világhóditó álmokhoz képest - aprópénzből csinálták végig. 2012-ben 400 ezer dollárral vágtak bele a cégépítésbe, és bár abban az évben még sikerült szerezniük 3,5 milliót, a következő évben már csak 300 ezret tudtak összegyűjteni.
A jelentősebb összegek csak 2015-től kezdtek érkezni, abban az évben két részletben összesen 105 millió jött össze, tavaly májusban már 325 milliót kaptak. Ezt koronázta meg az augusztus elején érkező 555 millió.
Az alapítók mindegyike komoly online tapasztalattal vágott bele a Peloton felépítésébe. A jelenlegi ügyvezető, John Foley a Harvardon is azt tanulta, hogyan kell komplex folyamatokat, rendszereket és szervezeteket optimalizálni, és több e-kereskedelmi vállalkozás vezetőjeként is tapasztalatokat gyűjthetett. Graham Stanton alkalmazott matematikus, a gifts.com elindításakor a cég vezetője volt, Com Cortese, aki egyébként bölcsész, online szolgáltatások (többek között az egészségügy) terén szerzett tapasztalatokat. És persze már-már kötelezően ott van a csapatban a kínai kapcsolat is, Yony Feng, aki szoftvermérnökként a vállalat CTO-ja, és olyan cégeknél szerzett tapasztalatokat, mint a Cisco, a Skype vagy a Ticketfly.
De mitől lett ennyire népszerű hirtelen?
A PitchBook szerint a Peloton mind a mai napig az egyetlen unikornis, amely a fitnesziparban versenyez. Talán ezért sem látott kezdetben senki fantáziát benne, hogy aztán őrült verseny induljon később a befektetők között. A népszerűség egyik – nagyon is kézzel fogható – forrása nyilvánvalóan az, hogy a Peloton komoly bevételt termel: a jelenleg folyó pénzügyi évben elemzők 700 millió dollár bevételt várnak, ez az előző évi bevétel duplázása lenne. Ráadásul az üzleti modellnek köszönhetően elkötelezett ügyfélköre van: a kerékpár-tulajdonosok nagy arányban válnak az online tartalmak folyamatos vásárlóivá.
A másik ok az, hogy az alapítók meg tudták győzni a befektetőket: itt sokkal többről van szó, mint egy sokadik fitneszeszköz-márkáról. Az egyik befektető ezt úgy fogalmazta meg, hogy a Peloton a hardver és a média keresztezése, ő egyenesen a fitnesz Netflixének tartja a vállalatot, amely a fitneszstúdiók és szolgáltatási színvonalát képes elvinni az otthonokba. A Peloton nem hardvert vagy szoftvert, szobabiciklit vagy edzéseket árul – véli a befektető –, hanem integrált élményt, akárcsak az Apple, melynek termékei esetében nehéz elválasztani, hogy a hardverei dizájnja vagy a szoftverei nyújtotta felhasználói élmény miatt népszerűek.
A cég a több mint félmilliárd dollárt elsősorban üzletfejlesztésre és nemzetközi terjeszkedésre fordítja. Megkezdik a fizikai bolthálózat kiépítését, valamint az USA és Kanada piaca mellett nyitnak Európa irányába is, elsőként az Egyesült Királyságban kezdik forgalmazni a netre kapcsolt szobakerékpárokat. Emellett hamarosan piacra dobnak egy négyezer dolláros futópadot is, ami ugyanezen az elven működik.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak