Majdnem 3 százalékot lendítettek az Apple részvényeinek árfolyamán legutóbbi, kedden közzétett második negyedéves eredményei. A társaság bevétele 16 százalékos éves növekedéssel a 61 milliárd dollár fölé emelkedett, amihez a 14 milliárdot közelítő nettó profit társult, mindkét esetben meghaladva a piaci várakozásokat.
A negyedév során a cég több mint 52 millió iPhone okostelefont szállított, ezúttal 728 dolláros átlagos áron. Ez ugyancsak 11 százalékos növekedést jelent a tavalyi szinthez képest, bár a szállítások volumene némileg elmaradt az elemzői jóslatoktól. A harmadik pénzügyi negyedévre az Apple 51,5-53,5 milliárd dolláros bevételre számít.
Tim Cook, az Apple vezérigazgatója a bejelentés kapcsán úgy fogalmazott, hogy az okostelefon-szegmens a világtörténelem eddigi legjobb piaca. Ennek kapcsán kiemelte, hogy még az előző évben is félmilliárd feature phone (középkategóriás vagy "buta" telefon) talált gazdára világszerte, vagyis ha azt feltételezzük, hogy ezeket belátható időn belül teljes egészében leváltják az okostelefonok, akkor a piac még a mostani állapotához képest is komoly tartalékokkal rendelkezik.
Újabb lábat növesztenek maguknak
Az iPhone most már hagyományosan az Apple bevételeinek legnagyobb részét adja, a márciusi negyedévben 38 milliárd dollárt hozott a vállalatnak. Nem véletlen, hogy az Apple elsősorban hardvergyártóként él az emberek tudatában, az iPhone mellett az iPod és a MacBook márkák voltak azok, amelyek révén az Apple a világ legértékesebb cégévé vált.
A mostani pénzügyi jelentés azonban minden eddiginél jobban mutatja azt is, hogy a társaság nem teljes egészében a hardverek értékesítésére teszi fel a jövőjét, és más irányban is igyekszik kiépíteni a pozícióit. A cég második legtöbb, 9 milliárd dollárt termelő üzletága ezúttal már egyértelműen a szolgáltatások voltak.
Ez azt jelenti, hogy a teljes forgalomhoz 62 százalékban hozzájáruló iPhone-biznisz még mindig magasan az Apple legnagyobb bevételi központja, de a szolgáltatások (Apple Music, Apple Pay, iTunes, App Store, iCloud, Apple Care stb.) összességében már jóval túlnőtték a Mac gépek 5,9 milliárdos, az iPad 4,1 milliárdos vagy az egyéb termékek (AirPods, Apple TV, Apple Watch, Beats, HomePod, iPod touch vagy az Apple-márkás kiegészítők) együttesen is 4 milliárdos eladásait.
Összehasonlításképpen: a Mac márka 0,3 milliárd dolláros bevételnövekedést jegyzett 2015 második negyedévéhez képest, az iPadek eladása pedig 1,3 milliárd dollárral csökkent, miközben a szolgáltatások üzlete 4,2 milliárd dolláros növekedéssel majdnem megduplázódott. Ezek az előző pénzügyi év egészét tekintve már 30 milliárd dollárt hoztak, az Apple tervei szerint pedig az évtized végére 50 milliárd dolláros üzletággá növekedhetnek.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak