Egy új-zélandi cég kifárasztaná a csaló leveleket küldőket.

A pénzéhez zárolás miatt hozzáférni képtelen nigériai herceg segítségkérése talán a legismertebb scam, amivel az internetezők összefuthattak az elmúlt évtizedben. Sokan be is dőltek az afrikai csalóknak, akik pár éve még komplett iparágat húztak fel a hiszékeny nyugatiak fosztogatására. Azóta szerencsére nőtt annyit a felhasználói tudatosság, hogy ezeknek a triviális scameknek már csak arányaiban nagyon kevesek esnek áldozatul.

Nem tűnt el teljesen azonban a jelenség, még mindig léteznek olyanok, akik az emberi naivitásból akarnak megélni. Őket akarja ellehetetleníteni egy új-zélandi cég, a nonprofit Netsafe. Re:scam nevű e-mailes botjuk kifejezetten abból a célból jött létre, hogy a felhasználó drága idejének elpazarolása helyett inkább a scammereket fárassza le.

Újabb küldetésen a mesterséges intelligencia

A megoldás fejlett automatizmusokkal veszi fel a harcot a csalókkal szemben. A mesterséges intelligenciával felvértezett bot gyakorlatilag a végtelenségig képes fenntartani a beszélgetést a scammerekkel. Azt a beszélgetést, melyet az utóbbiak kezdeményeznek a gyanútlan internetező megkopasztása érdekében. A Netsafe várakozása szerint a befejezéssel sosem kecsegtető diskurzusokat előbb-utóbb elunja a csaló – de addig is rengeteg idejét rabolják el, elpazaroltatva erőforrásait.

Nem új a scambaiting nevű taktika, tulajdonképpen hosszú évek óta létező, egészen nagy közösséget eredményező eljárás a scammerek erejének elfecsérlésére. Ez azonban mostanáig humán erőforrás bevetésével zajlott, a csalók idejének rablása együtt járt az arra energiát áldozó önkéntesek idejének elpocsékolásával is.

Ennek azonban vége: egyszerűen csak el kell küldeni a scamet a [email protected] mailcímre. Így eljut a Re:scam mesterséges intelligenciához, ami a korábbi panelekből építkezve folytatja a felhasználó helyett a beszélgetést a scammerrel. Számára mindez úgy fog tűnni, mintha valaki ráharapott volna a csalira, csak némi puhítás szükséges ahhoz, hogy ki lehessen belőle sajtolni a pénzt. Az MI viszont sosem fog ilyet tenni, csak addig csűri-csavarja a beszélgetést, amíg azt a csaló elunja.

Ha véget ért a diskurzus, akkor a bejelentő megkapja a történtek összegzését. Így anélkül derülhetnek ki számára a néha népmesékbe illő fordulatok, hogy ahhoz személyesen végig kellett volna játszania az időrabló levélváltásokat.

12 milliárd dolláros kár évente

A Netsafe állítása szerint az általuk alkalmazott mesterséges intelligencia elég fejlett ahhoz, hogy a scammerek jó darabig ne fogjanak gyanút, és azt higgyék, igazi emberrel tárgyalnak. Természetesen előbb-utóbb vége szakad a folyamatnak, mivel az MI nem ad ki semmilyen személyes adatot - hiszen nem is rendelkezik olyasmikkel.

És, hogy mekkora szükség van a mesterséges intelligenciára ezen a téren? Elég nagy, mert minden korábbi erőfeszítés ellenére még mindig dollármilliárdokat húznak ki a gyanútlan internetezők zsebéből. Az új-zélandiak szerint éves szinten nagyjából 12 milliárd dollárba kerül a jelszóhalász és egyéb scamek okozta veszteség.

Nem meglepő tehát, hogy az olyan nagy játékosok is, mint a Google, foglalkoznak a témával. Az amerikaiak szolgáltatásait használókat 99,9 százalékos hatékonysággal működő, a gépi tanulásra épülő spam- és scam-szűrő algoritmus védi, ami a megfelelő felállásban kiegészül a Safe Browsing figyelmeztetéseivel, a gyanús belépések dinamikus észlelésével és megakadályozásával, illetve a levelekhez csatolt fájlok szkennelésével.

Ugyanakkor nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy a felhasználók a maguk részéről szintén tehetnek a saját biztonságukért. Érdemes figyelni a szokatlan bejelentkezésekről szóló értesítéseket, jobb nem figyelmen kívül hagyni a Gmail és más szolgáltatások figyelmeztetéseit, valamint a gyanús levelek vagy más, feltételezhetően rosszindulatú tartalmak jelentése is hozzájárul a közösség biztonságának növeléséhez.

Biztonság

Van az a pénz... Kivették a kínai App Store-ból a WhatsAppot és Threadset

Peking szerint a Meta két mobil appja nemzetbiztonsági aggályokat vet fel.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.