A napokon keresztül tartó szolgáltatáskimaradás és az esetenként nehézkes helyreállítási munka ismét felhívta a figyelmet a vészhelyzeti intézkedési tervek jelentőségére.

A Salesforce rendszerében a múlt pénteken álltak fejre a dolgok, ennek eredményeképpen pedig a cég több ezer európai és észak-amerikai ügyfele napokig képtelen volt belépni egyes szolgáltatásokba. A Salesforce Marketing Cloudnál és a Pardot B2B marketing-automatizálási eszközénél tapasztalható fennakadás a beszámolók szerint egy rosszul sikerült adatbázis szkript futtatásának eredménye volt, amelynek nyomán az érintett (jelenlegi vagy korábbi) felhasználók olvasási és írási jogot kaptak a szolgáltatásokat igénybe vevő vállalatuk teljes adatállományára, tekintet nélkül a jogosultságok személyre szabott beállításaira.

A Salesforce gyorsan reagált, és azonnal felfüggesztette a felhasználók hozzáférését a rendszerhez – ez persze a Marketing Cloud szolgáltatások integrációjából következően azt is jelentette, hogy a szolgáltatás megszakítása olyan ügyfelekre is kiterjedt, akiknek egyébként nem sok közük lett volna a Pardot funkcióihoz. A leállás első körben 15 órán keresztül volt tapasztalható. Ezután az adminisztrátorok már újra be tudtak jelentkezni, és elkezdték a példányok fokozatos visszakapcsolását, hogy a jogosultásgokat egymás után, manuálisan visszaállítgathassák.

Azért nem mindenki elégedett

A hétvégén a Salesforce-nál elkészült és lefutott egy olyan szkript, amely elvileg a backup alapján automatikusan helyreállította volna a megfelelő engedélyeket, ez azonban nem minden esetben működött: a The Register riportja szerint annyira nem, hogy alkalmanként éppen az olvasási-írási jogosultságot adta vissza azoknak, akiknek egyszer már rendbe tették a fiókját. Hétfő reggelre a Salesforce szolgáltatásai már a legtöbb érintett ügyfélnél működtek, de a vállalat elismerte, hogy a problémát még nem sikerült száz százalékosan megoldani, a nap folyamán több ezer bejelentést kaptak a leállásokról és a hibás működésről.

A lap beszámolója alapján a Salesforce, bár a legfelsőbb szintről kért bocsánatot az ügyfelektől és biztosította őket a hibák mielőbbi kiküszöböléséről, mégsem kommunikált megfelelően: a hétvégi frissítések után beözönlő ticketekre egyfajta "rádiócsenddel" válaszolt, lemondott és odébb helyezett egy tervezett konferenciahívást is, sőt a társaság szóvivője a The Register érdeklődésére csak a Salesforce megfelelő ellenőrző oldalaira mutogatott, ahol nyomon lehet követni az aktuális leállásokat, és el lehet olvasni, hogy a problémák "jelenleg is fennállnak".

Az egyik külső Salesforce-fejlesztőnél összegyűjtötték és egy Google dokumentumban a lap rendelkezésére bocsátották a keddi konferenciahívásokat és üzeneteket, elfogadhatatlannak nevezve, hogy a szolgáltató egy ilyen komoly fennakadás nyomán ennyire a sötétben tartja az ügyfeleket, akik dolgozni sem tudnak az instance-ek elérésének hiányában. Az analitikai eszközökhöz, címjegyzékekhez, tartalmakhoz és általában a szükséges adatokhoz való hozzáférés megszakítása ugyanis nyilvánvalóan lenullázta az értékesítők és marketingesek munkáját.

A felhőben sem árt az óvatosság

Az incidens jól példázza, hogy a vállalati informatikában a külső és a belső folyamatokat egyszerre és alapvető módon érintheti bármilyen hasonló leállás, ez pedig különösen igaz a kisebb szervezetekre, ahol az üzleti folyamatok esetleg teljes mértékben a Salesforce vagy más szolgáltatók rendszereitől függnek. A digitális marketing amúgy is az egyre mélyebb és simább integráció és a végrehajtást egységesítő rendszerek felé tart, az ilyen esetek azonban felhívják a figyelmet a vészhelyzeti intézkedési tervek jelentőségére is.

A saját szervezet hatáskörén kívül eső szolgáltatáskiesések a legrosszabb forgatókönyvek közé tartoznak, ezekben az esetekben pedig az üzletmenet-folytonosság fenntartását és a helyreállítást célzó forgatókönyvek nélkül nagyon komoly károkat szenvedhet bármely vállalat. A kommentárok itt ismét kitérnek rá, hogy első lépésben muszáj elvégezni a kockázatok azonosítását, és aztán sürgősen akcióterveket kell készíteni a szóba jöhető vészhelyzetekre. A mostani esetben is ott volt egyrészt a szolgáltatások kiesése, amelyek nyilvánvaló hatással vannak a munkavégzésre, de a termelési környezet sandbox másolatai nélkül annak sem volt könnyű dolga, aki nekiállhatott manuálisan újrakonfigurálni a korábbi jogosultságokat.

Biztonság

MI-vel védenék a britek az internetre szabadított óvodásokat

Az illetékes hatóság felmérése szerint egyre több kisgyerek jelenik meg a világhálón, akiknek a szülei is egyre nagyobb szabadságot engednek a digitális térben.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.