A gépek közti mobil kommunikációban a távközlési szolgáltatók is egyre nagyobb üzletet látnak, amire a legújabb hazai példa a Vodafone Felvonó Távfelügyelet megoldása.
A gépek közötti, vagy emberek által fogadott, de gépről automatikusan induló kommunikáció (M2M) során az ipari berendezések vagy elektronikai eszközök adatot szolgáltatnak egy központi rendszernek, amely ezeket felügyeli és elemzi.
A vezeték nélküli M2M piac gyorsan növekszik: szolgáltatók összes árbevétele jövőre elérheti a 13 milliárd dollárt, 2014-re pedig már 200 millió gép kapcsolódik majd egymásra a mobilhálózatokon keresztül.
A hazai M2M piac is szépen fejlődik. Jelenleg is több tízezer adatkommunikációra képes berendezés működik az országban, és a mobilszolgáltatók már stratégiai területnek tekintik a gépek közti kapcsolatra épülő megoldásokat. Bár főként csak egyszerűbb, egyoldalú kommunikációra képes rendszerekről van szó, mivel a forráshiány miatt még ezeket sem minden esetben éri meg kiépíteni, az M2M megoldások egyre terjednek az egészségügy, a navigáció, a fizetési megoldások vagy akár az épületüzemeltetés területén.
Rögzített vészhívások a liftben ■ Utóbbira példa a Vodafone mobilkapcsolaton alapuló új szolgáltatása, a Felvonó Távfelügyelet. Ha valaki a liftben reked, az a vészhívó segítségével hangkapcsolatot létesíthet a Vodafone mentőcsapatával, vagy igény szerint valamilyen saját mentőcsapattal. A felvonóba szerelt rendszert a Vodafone folyamatosan felügyeli és szükség szerint karbantartja, a szolgáltató a vészhívó esetleges hibáit pedig távoli diagnosztikai rendszerén keresztül automatikusan, azonnal jelzi.
A szolgáltatás létjogosultságát az adja, hogy a felvonókban található vészcsengők többsége áramszünet esetén nem feltétlenül használható, ráadásul beépítésükkor általában a házmesterlakásban riasztottak, ahol ma már nem tartózkodik mentésre jogosult személy. Ezt általában valamilyen segélyhívó mobilszám kiírásával próbálják megoldani, de a liftben rekedt utasoknál ritkán van mobiltelefon, ha mondjuk a szemetet akarták levinni.
Új üzlet GSM alapon ■ A mobilszolgáltatók az adatkommunikációs szolgáltatásokon túllépve világszerte szövetségeket alakítanak az iparág más szereplőivel. Ahogy arra a Vodafone Magyarország M2M menedzsere már
tavaly nyári összeállításunkban is rámutatott: a versenyből az a cég jöhet ki a legjobban, amelyik létrehozza a legszélesebb körben elfogadott M2M platformot. A globális mobilszolgáltatók ennek megfelelően már mind felállították saját M2M központjukat, a keretrendszerek fejlesztésén pedig a nemzetközi trendnek megfelelően hazai rendszerintegrátorok is dolgoznak.