A nagy mennyiségű adatok elemzésére alkalmas technológiák jelentős változást hozhatnak itthon is a szövegbányászati megoldások használata terén. Olcsón őrizhetnek meg a vállalatok nagy mennyiségű adatot nyers formában akár hosszabb időtávra is, amelyeket később, egy-egy újabb üzleti kérdés felmerülésekor elemezhetnek ki.
Az egyre szélesebb körben használt okostelefonok, az üzleti alkalmazások vagy éppen a közösségi oldalak elképesztő ütemben ontják magukból az információkat, ezek nagy részét szöveges formában. A felmérések szerint a vállalatok által hasznosítható információtömeg csupán ötöde létezik strukturált, azaz adatbázisokban rendszerezett információként, a maradék 80 százalék pedig strukturálatlan információként jelenik meg (strukturálatlan adat a szöveg, a kép, a videó vagy a hang). Ezért szinte megoldhatatlan az a feladat, hogy az ugyanabban a témakörben készült anyagokat kivétel nélkül megtaláljuk; ebben a sziszifuszi munkában nyújthatnak segítséget a szövegbányászati megoldások, amelyek értelmezhetővé és elemezhetővé teszik az átláthatatlan információtömeget.

A szövegbányászati módszerek minden olyan környezetben jól használhatók, ahol nagy mennyiségű adatokat, illetve szöveget kell feldolgozni, ilyenek lehetnek például a szenzorokból, az ügyfelektől vagy informatikai rendszerek logjaiból származó adatok, de akár azt is ki lehet elemezni, hogy milyen hangulati töltéssel bíró környezetben szerepel egy cég neve (sentiment elemzés).

Nem véletlen, hogy már a hazai pénzintézeteknél és távközlési cégeknél is napirenden van a  nem strukturált adatok nagy mennyiségű elemzése, elsősorban az ügyfélkapcsolat-kezelés területén. A további felhasználási lehetőségek között van például a jogi szövegek, szerződések elemzése, a piackutatás, de egyre inkább az üzleti hírszerzés területére is bekerülnek a szövegbányászati megoldások. 

Hangból szöveg  A szövegbányászat itthon is már több évtizedes múltra visszatekintő terület, a Montanánál például az első ilyen szoftvert 1991-ben installálták az Országgyűlésben - hangsúlyozta Vadász Pál, a Montana Tudásmenedzsment Kft. ügyvezetője. A terület ezzel együtt sokáig valóban mintha Csipkerózsika-álmot aludt volna, és csak a 2000-es évek közepétől kezdtek ismét érdeklődni a szervezetek a téma iránt. A szövegbányászati megoldások egyik legnagyobb piaca hagyományosan a közigazgatás, ezen belül is a rendvédelmi szervek, a Montana-ügyfelek között van a rendőrség és a vámügyőrség is, de ezen kívül nem publikus referenciákkal is rendelkeznek ezen a területen. 

Az utóbbi időben több magyar fejlesztő is jelentkezett a szövegbányászati megoldásokat más területekkel ötvőző megoldásokkal, amelyek tovább szélesítik a felhasználási lehetőségeket. A Montana a Vodafone Magyarországgal közösen fejlesztette ki a Monspeech nevű alkalmazást, amely lehetővé teszi, hogy a telefonbeszélgetéseket szöveggé alakítsák, és elemezzék azok tartalmát. A fejlesztés jelenleg is folyik, a pilot projekt júniusban indul el a Vodafone-nál. A rendszer segítségével a telefonos ügyfélszolgálati kolléga előtt a beszélgetéssel párhuzamosan, automatikusan megjelennek a hallottakkal kapcsolatos információk, így például a különböző díjcsomagok árazása. Az azonnali online kiszolgálás mellett a meglévő hangadattárak feldolgozására és elemzésre is alkalmas lehet a rendszer.

Hasonló megoldással lépett a piacra tavaly a Clementine Consulting (korábban SPSS Hungary) is: az AITIA-val összefogva 2011-ben egy hang- és szövegbányászati technológiákat ötvöző megoldással állt elő Clemvoice néven, amely lehetővé teszi, hogy például egy call centerben lezajlott összes beszélgetést automatikusan szöveggé alakítsák, és ezeket elemezzék. A rendszer már használják az Aegon Magyarországnál, ahol közel egymillió hívást kezelnek évente. A rendszerrel egy óra alatt négyórányi hanganyagot lehet feldolgozni, így a hívás másnapján a telesales már konkrét ajánlattal hívhatja fel az ügyfelet, de a szöveganalitikai megoldás révén a marketing, az analitikus CRM és a PR-részleg is új információkhoz juthat az ügyfelekről.

Nagy adatmennyiségből olcsó elemzések ■ A nagy mennyiségű adatok elemzésére használható technológiák, mint a nyílt forráskódú Hadoop keretrendszer használata abból a szempontból hoz jelentős változást, hogy immár viszonylag olcsón - tömeghardvereken alapuló szerverinfrastruktúrát használva -  a vállalatok nagy mennyiségű adatot őrizhetnek meg nyers formában hosszabb időtávra is, amelyeket később, egy-egy újabb üzleti kérdés felmerülésekor elemezhetnek ki - mondta Kása Károly, a Weblib Kft. fejlesztési igazgatója. 

A WebLib a már meglévő kereső és szövegbányászati termékeit a közelmúltban összecsomagolta a Hadoop technológiával, és az irányított crawler, adatfeldolgozási és információkinyerő platformot InfoHarvester néven kínálja. A megoldás első felhasználója a Jobmonitor, ahol különböző forrásokból gyűjtik össze az álláshirdetéseket, amelyek visszamenőleges elemzésével jól nyomon követhetők a munkaerőpiac változásai is.

Miért kell foglalkozni adatelemzéssel?
A marketingesek felkészületlenül várják az adatáradatot

Ezúttal egy iskolaigazgatót hurcoltak meg deepfake miatt

A hatóságok szerint egy bosszúszomjas kolléga kreált és terjesztett MI segítségével hamisított, rasszista megjegyzésektől hemzsegő hangfelvételt.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.