Ázsiai kutatók a hallássérült emberek kommunikációjának könnyebbé tételén dolgoznak. A Kinect bevetésével valós időben zajlik a jelbeszédes társalgás.
Hirdetés
Azt régóta tudjuk, hogy az alapvetően játékkonzolnak készült Xboxhoz csomagolt Kinect mozgásérzékelő rendszerben lényegesen több és komolyabb felhasználási lehetőség rejlik annál, minthogy mondjuk a levegőbe csapkodva teniszezzünk. Legutóbb például egy interaktív kommunikációs robotnál láthattuk, mire is képes a technológia.
Jeles fejlesztés ■Most úgy tűnik, újabb területen foghatják munkára a Kinectet. Távol-keleti fejlesztők és egyetemi kutatók múlt héten a Microsoft Faculty Summit keretében demózták azt a megoldást, amely képes gyorsan és viszonylag nagy pontossággal lefordítani a jelbeszédet. A fejlesztés a későbbiekben lehetővé teheti a fogyatékkal élők számára, hogy gépekkel vagy más, jelbeszédet nem értő emberekkel könnyedén kommunikáljanak az általuk megszokott formában. A rendszer "visszafelé" is képes dolgozni, azaz a begépelt szöveget egy rajzolt jeltolmács segítségével megjeleníti a másik fél számára.
A jelbeszéd digitalizálására egyébként nem ez az első próbálkozás. A korábbi módszerek vagy a mozgásérzékelés durvasága miatt, vagy a használt eszközök (például speciális kesztyű) nehéz kezelhetősége, magas költsége miatt nem tudtak áttörést hozni.
Egy nagyszabású vizsgálat azokat a benchmarkokat elemezte, amelyeket a nagy nyelvi modellek teljesítményének nyilvános összehasonlítására használnak, de a gyakorlatban még tájékoztató jellegű eredményeket sem mindig érdemes várni tőlük.
A vállalati IT-költések a hagyományos, tőkebefektetésen alapuló modellről egyre inkább a szolgáltatásalapú, üzemeltetési költségekre épülő megközelítés felé tolódnak el. Utóbbi rugalmasabb, azonban a teljes birtoklási költség sokszor csak utólag válik láthatóvá.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.