Az állami tulajdonban kévő Kopint-Datorg Infokommunikációs Zrt.-t jelölte ki a kormány az 58,8 milliárd forintos GSM-R vasúti rádiókommunikációs projekt megvalósítójának és üzemeltetőjének.
A Magyar Közlöny szerdán megjelent számában megjelent határozat szerint a kormány "a nemzetközi vasúti forgalom interoperabilitásának biztosítása, a közlekedés biztonságának növelése – a vonatkozó EU nemzetközi tranzit szabványok teljesítése, a közlekedési módok arányának javítása, a hatékonyság növelése és a környezeti ártalmak csökkentése – érdekében, a GSM-R rendszer kialakításával kapcsolatosan" a projekt megvalósítójának, a támogatás kedvezményezettjének, valamint a GSM-R rendszer működtetőjének és szolgáltatójának a Kopint-Datorg Infokommunikációs Zrt-t jelölt ki.

A projekt 58,8 milliárd forint beruházási összegét az ÚMFT Közlekedési Operatív Program 2.1. „Az ország és a régióközpontok nemzetközi vasúti és vízi elérhetőségének javítása - Vasúthálózat fejlesztése” című konstrukció és a 2011-2013. évi központi költségvetés terhére biztosítják.

Több évi helyben toporgás A GSM-R beruházás Magyarországon is egyike a kiemelt vasúti fejlesztéseknek, amely felkerült a Közlekedési Operatív Program (KözOP) projektlistájára. A listára felkerült projektek esetében az Európai Unió a költségek 85 százalékát vállalja. Ez a vállalás azonban csak a 2013-ig terjedő finanszírozási időszakban érvényes, azután már csak saját forrásból, uniós támogatás igénybevétele nélkül építhetnénk meg a rendszert.  

Hosszú idő után kezdődhet meg a fejlesztés: a MÁV már 2006-ban kiírt egy tendert a megvalósításra, 2009 novemberében azonban eredménytelennek nyilvánították az egyedüliként indult Nokia Simens Networks pályázatát. Bár a Közbeszerzési Döntőbizottság nem értett egyet a MÁV-val, és ezért megbírságolta, márciusban végül is új tendert írtak ki a GSM-R megvalósítására, amelyet azonban az új kormány állított le.

Mobil vasút A Global System for Mobile Communications – Rail(way) (GSM-R vagy GSM-Rail) a GSM900 technológián alapuló, kifejezetten vasúti felhasználásra szánt vezeték nélküli adatátviteli- és kommunikációs hálózat; az Egységes Európai Vasúti Közlekedésirányítási Rendszer, az ERTMS (European Rail Traffic Management System) szabványos vezeték nélküli átviteli módú rendszere. A GSM-R rendszer összeköttetésbe hozza a mozdonyokat és a forgalomirányítót, vészhelyzet esetén is hatékony kommunikációt tesz lehetővé.

A GSM-R rendszer segítségével a jegyvizsgálók kapcsolatba léphetnek egymással, valamint a rendőrséggel, vasútőrséggel, mentőkkel is. A rendszer alkalmas arra, hogy a fedélzeti jegyeladás online folyamattá  váljon, így például már a fedélzeten helyet lehet váltani más vonatokra. A GSM-R emellett az utastájékoztatást is szolgálja, legyen szó fedélzeti vagy az állomásokon történő információközlésről.

A GSM-R szolgáltatásai és főbb kapcsolatrendszere (forrás: Eirene.hu)

A rendszer két fő fejlesztője és támogatója a Nokia Siemens Networks (NSN) és a Nortel, utóbbi cég 2010-ben eladta ezen üzletágát az Ericssonnak és a Kapsch-nak. 2007 és 2013 között 4,1 milliárd euró áll a kelet-európai országok rendelkezésére, hogy átváltsanak az Egységes Európai Vasúti Közlekedésirányítási Rendszerre.

Nem véletlen, hogy a lehetséges szállítók az utóbbi időben ismét aktivizálták magukat, így a Nokia Siemens Networks szeptemberben jelentette be, hogy globális kutatás-fejlesztési központot hoz létre Budapesten a vasúti kommunikációs megoldások fejlesztésére, ami mintegy 100 magyar mérnöknek teremt munkahelyet.

Fél Ausztráliát letölthették egy hekkertámadásban

A kontinensnyi ország második legnagyobb telkójánál történt súlyos incidens. A vizsgálatok még tartanak, de akár 10 millió ügyfél személyes adata is illetéktelen kezekbe kerülhetett.
 
Hirdetés

Budapestre jön és munkatársakat keres az Innovecs

A cégek digitális transzformációját segítő, szédítő tempóban növekvő vállalatnál kiemelt figyelmet fordítanak a csapattagok igényeire és jólétére.

Hirdetés

A munkaerő képzése a vállalat sikerének egyik záloga

A piaci versenyben az a cég tud élen maradni, amely lépést tart a fejlődő technológiával. Ez azonban csak megfelelően képzett alkalmazottakkal lehetséges.

Ahogy megindult az IT-szakemberekért a harc a munkaerőpiacon, úgy váltak egyre szofisztikáltabbá a képzést végző intézmények szolgáltatásai.

a melléklet támogatója a Green Fox Academy

A felmérésekből egyre inkább kiderül, hogy az alkalmazottak megtartása vagy távozása sokszor azon múlik, amit a szervezetük nem csinál, nem pedig azon, amiben egymásra licitál a többi munkáltatóval.

Ezért fontos számszerűsíteni a biztonsági kockázatokat

Az EU Tanácsa szerint összeegyeztethető a backdoor és a biztonság. Az ötlet alapjaiban hibás. Pfeiffer Szilárd fejlesztő, IT-biztonsági szakértő írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2022 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.