Az üveges tekintet, a leereszkedő szemhéjak vagy a leesett áll mind olyan jelek, amelyekből más emberek számára is nyilvánvaló lehet, ha valaki többet ivott a kelleténél. Az ausztrál Edith Cowan Egyetem kutatói által kifejlesztett technológia ugyanezeket a tüneteket kutatja a járművek belső kameráinak segítségével, hogy megelőzze az ittas vezetésből származó baleseteket: az általuk kidolgozott gépi tanuló rendszert a szabványos kamerafelvételek alapján próbálja belőni a sofőrök véralkoholszintjét az arcvonások, a tekintet iránya vagy a fejtartás elemzésével.
A TechSpot beszámolója szerint a kutatók egy beltéri szimulátor és egy csomó önkéntes segítségével tesztelték a rendszert, utóbbiak befolyásoltságát a józan, az alacsony és a súlyos kategóriákba sorolva. Az MI a tesztek során jól teljesített, állítólag még a kis mértékű alkoholfogyasztást is képes volt azonosítani az esetek 75 százalékában, megakadályozva a járművek beindítását. Bár a 75 százalék nyilván messze van a 100 százaléktól, a cikkből kiderül, hogy ezeknek a kezdeti eredményeknek is nagy jelentőségük lehet a hasonló rendszerek továbbfejlesztésében.
Kívül-belül telepítenék
A sofőrök arcvonásainak vizsgálata annyiban jelentene előrelépést a pedálhasználat, a kormányzási minták vagy a jármű sebességének elemzéséhez képest, hogy az utóbbiakra már csak menet közben kerülhet sor, amikor nem feltétlenül hatékony a balesetek megelősését tekintve. késő lehet megelőzni a balesetet. A kamerás MI-technológia azonban már akkor képes lehet megakadályozni a járművek elindulását a 3D-s vagy akár infravörös képek (sőt a vezető háta mögül készített felvételek) kiértékelésével, ha úgy értékeli, hogy az ittasan ült a kormányhoz.
A tudósok úgy látják, hogy a következő lépések az algoritmus használatához szükséges képfelbontással kapcsolatosak, hiszen ha a technológia alacsony felbontású videókkal is működik, akkor telepíthető lesz az út menti térfigyelő kamerákhoz, hogy a hatóságok jobb eredménnyel azonosíthassák az ittas vezetőket. Kérdés, hogy az egyre több (akár biometrikus) információt gyűjtő járművekből hiányzik-e még egy megfigyelő rendszer, és ki szeretne olyan autót, amelyik maga dönti el, hajlandó-e elindulni – és ha igen, akkor folyamatosan rögzítse adatainkat az utazás során.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak