Néhány nyomtatótulajdonos csoportos kereset nyújtott be idén januárban a HP ellen arra hivatkozva, hogy a nyomtatógyártó visszaélt piaci helyzetével, és versenyellenes magatartást folytat. A HP természetesen a kereset elutasítását kérte. A napokban volt a pernek egy újabb fordulója, amelyben a nyomtatótulajdonosok diplomatikusan úgy nyilatkoztak, hogy a gyártó "megpróbálta kihasználni az ügyfelek elsüllyedt költségeit".
A felhasználói csoport elsősorban arra alapozta a beadványát, hogy amikor megvették a HP nyomtatóját, arra nem kötöttek egyúttal szerződét, hogy a jövőben kizárólag HP márkájú tintát vásárolnak a nyomtatójukhoz. Azt állítják, hogy a HP megszegett több versenyellenes törvényt, szerintük többek között tiltott árukapcsolással lényegében monopolizálták a tintapatron-ellátást.
A felpereseknél egy 2022 vége és 2023 eleje között kiadott firmware-frissítés verte ki a biztosítékot. Azt állítják, hogy a frissítés telepítése után a firmware letiltotta a nyomtatást, ha nem HP márkájú cserepatront tettek bele. Keresetükben egyrészt kártérítést kérnek – többek között a mára használhatatlanná vált, harmadik féltől származó patronok miatt –, másrészt el akarják érni a firmware-frissítés azon részének letiltását, amely megakadályozza a harmadik féltől származó tinta használatát.
A HP szerint ők mindent megtettek a fogyasztók megfelelő tájékoztatásáért, így a felpereseknek is tisztában kellett volna lenniük azzal, hogy a HP-nyomtatók kizárólag HP-s "biztonsági " (milyen szép, eufemisztikus elnevezés!) csippel ellátott patronokkal működnek. A firmware-frissítés pedig csupán egy "dinamikus biztonsági" intézkedés volt, hogy megakadályozzák a HP patroncsipjeit klónozó vagy hamisítót third-party kellékanyag-gyártók nyomtatópatronjainak a használatát.
Egyébként is: a szövetségi trösztellenes törvények értelmében jelen esetben az elégedetlen fogyasztók a HP-t legfeljebb a jogsértés megszüntetése miatt perelhetnék, az őket ért esetleges anyagi hátrányokért azonban a kereskedők felelnek, azaz a kártérítésért őket kellene bíróság elé citálni.
Legyen a nyomtatás is előfizetéses szolgáltatás
A HP vezérigazgatója, Enrique Lores már nyilvánosan is beszélt arról, hogy az ügyfeleiket előfizetéses üzleti modellbe szeretnék átterelni. Ez ugyanis sokkal biztosabb és jövedelmezőbb lenne, mint az értékesítés. Utóbbi esetben ugyanis a HP teljesítménye nagyban függ attól, hogy a HP-nyomtatók tulajdonosai mennyit nyomtatnak – és főleg hogy mennyit nyomtatnak HP-gyártmányú festékkel.
Amúgy a HP kellékanyag-stratégiájában nincs semmi újdonság. Évek, sőt évtizedek óta ismert: a nyomtatógyártóknak maga a nyomtató csak a platfrom, ami segít értékesíteni az igazi profitot termelő kellékanyagokat, így még az sem feltétlenül cél, hogy a készülékgyártás nyereséges legyen.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak