Második alkalommal írt ki pályázatot a Vezető Informatikusok Szövetsége (VISZ) olyan középfokú oktatási intézmények tanárcsapatainak, melyek komoly eredményeket értek el az oktatás digitalizálásában.
Mint azt Nagyné Agárdi Györgyi, a VISZ elnökségi tagja, az Allianz Hungária CIO-ja elmondta, a pályázattal arra szeretné felhívni a figyelmet a Szövetség, hogy ma a középiskola az az utolsó pont, ahol még lehet befolyásolna érdemben a diákok pályaválasztását, és olyan impulzusokat adni, amely vonzóvá teszi számukra az informatikai pályát.
De nem csak a jövő informatikusai miatt tartja fontosnak a VISZ a középfokú oktatásban a digitalizációs törekvéseket. Ma már nem csak az informatikai szakirányba továbbtanulók számára fontos a digitális eszközök és szolgáltatások készségszintű használata. Minden informatikai jellegű tudás felértékelődött, és ezt valamiféleképpen közvetítenie kell a középiskolai oktatás módszertanának is. Az oktatásba ma szervesen bele kell illeszteni az infokommunikáció szinte minden aspektusát, a különböző alkalmazások felhasználó szintű kezelésének készségektől az alapvető programozói fogásokon át a biztonságtudatosságra nevelésig.
A pályázatok
Az év digitalizációs középfokú iskolai tanári csapata pályázatra bármely olyan, Magyarországon érvényes működési engedéllyel rendelkező középfokú oktatási intézmény adhatott be pályamunkát, amelyben a rendszeresített képzés főállásban oktató tanárok közreműködésével valósul meg.
A digitalizáció fontosságát az oktatási intézmények is érzékelték: rekordszámú pályázat érkezett, a zsűrinek közel húsz pályamunkát kellett elbírálnia. A megnövekedett érdeklődésben szerepet játszott az is, hogy a VISZ a tavalyi pályázatok alapján pontosabb képet alkothatott arról, hogy milyen elvárásokat lehet ma Magyarországon megfogalmazni ezen a téren az iskolákkal szemben.
A pályamunkában az iskolában folyó oktatás digitalizációjában elért eredményeket kellett bemutatni, elsősorban az utóbbi két évre koncentrálva. Ismertetni kellett azt is, hogy az iskolában milyen fejlesztések folynak (módszertan, segédanyagok stb.), valamint hogy milyen meglévő digitális oktatási, szakmai anyagokat kutattak fel és építettek be az oktatás-nevelés folyamatába, illetve hogy az iskolai életben hogyan jelennek meg a digitális közösségi terek.
A zsűri két körben választotta ki a díjazottat. Először a pályamunkák alapján kiválasztotta esélyes csapatok egy szűkített körét, majd azok meghallgatása után javaslatot tesz a VISZ elnökségének a díjra legérdemesebb csapatra.
Pályázat a legifjabbaknak
A VISZ az egyre népszerűbb programozótáboraihoz kötődően a 6-15 éves korosztálynak is hirdetett pályázatot, amelyben a Királyfi és a sors címen ismert, töredékesen fennmaradt ókori egyiptomi történethez kapcsolódó feladatokat kellett megoldani. A legkisebbek rajzsorozatot, a nagyobbak rövid animációs filmet, Scratch vagy Kodu programot kellett készíteniük. A zsűri az alábbi pályamunkákat találta díjazásra érdemesnek. A zsűri több mint diákot és iskolai csapatot díjazott, ők többek között könyvcsomagokat, eBook-olvasót és a VISZ programnozó táborában történő ingyenes részvételi lehetőséget nyertek.
A pályamunka és a meghallgatás után a díjat a zsűri a Csepelen működő Budapesti Szakképzési Gazdasági Centrum Vásárhelyi Pál Kereskedelmi Szakgimnázium pályázatát ítélte a legjobbnak, így ők vihették haza az 1 millió forintot. Az intézményben Csongrádi Tamás informatika-történelem szakos tanár vezetésével alakítottak ki egy munkacsoportot, amely az oktatás – a szaktárgyak és a közismereti tárgyak – átfogó digitális fejlesztése mellett nagy hangsúlyt fordít a kollégák továbbképzésére is. A csapat további tagjai: Csiszár Szilvia (komplex természettudomány, matematika, kémia), Deákváriné Vizi Ágnes (közgazdaság, turizmus-vendéglátás), Gacsó Viktória (történelem, társadalomismeret és etika, angol), Kovács Attiláné (angol), Márkus Noémi (magyar, történelem, társadalomismeret), Orphanides Mária igazgatóhelyettes (közgazdaság, kereskedelem-marketing), valamint Szalainé Nisóczi Ildikó (magyar).
A zsűri különdíjjal ismerte el a nagy múltú Budapesti Berzsenyi Dániel Gimnáziumban folyó munkát. A Dobóné dr. Tarai Éva (kémia), Horváth Zoltán (olasz, angol), Juhász Anna (közösségi szolgálati koordinátor), Károlyi Gergely (matematika), Kerek Roland (magyar, angol), Klein Anita (angol), Kormos Mária (olasz, magyar), Mahler Attila (matematika, informatika), Nemecskó István igazgatóhelyettes (matematika), Siegler Gábor (kémia, informatika), valamint Virág Miklós (matematika, fizika) olyan közösséget teremtett, amely az oktatás mellett sokat tesz azért is, hogy a digitális csatornák (felhőszolgáltatás, interaktív okostévék, Skype az oktatásban és a kapcsolattartásban stb.) az oktatás hatékonyságát növelő tudásmegosztás mellett a közösségi élet szervezésében is fontos szerepet kapjanak.
Felhőbe vezető út hazai szakértelemmel
Robusztus műszaki háttér, korszerű technológia és a felhasználóbarát kezelhetőség. A Flex Cloudhoz nem kell nagy IT-csapat, csak egy elhatározás és pár kattintás.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak