Az amerikai céget alaposan megtépázták a sanghaji lezárások, a kínai BYD meg is előzte őket az első féléves eladásokban.

A kínai BYD járműgyártó a legfrissebb adatok alapján túlszárnyalta a Teslát az alternatív meghajtású autók (new energy vehicles, NEV) eladásának volumenében. A hongkongi tőzsdén vasárnap közzétett bejelentések szerint a sencseni székhelyű BYD 2022 első felében összesen 641 ezer teljesen elektromos autót és különböző elektromos hibridet szállított, ami több mint négyszerese a tavalyi első hat hónap eredményének, ebből pedig 323 ezer darab volt akkumulátoros elektromos jármű.

Összehasonlításképpen, 2022 első két negyedévében a Tesla valamivel több mint 564 ezer járművet szállított le, amit nagyban befolyásolt a második negyedévben tapasztalt megingás, miután a sanghaji lezárások lelassították az ottani Gigafactory termelését. Az igazsághoz tartozik, hogy a legszigorúbb összehasonlításban (vagyis kizárólag az akkumulátoros elektromos autók tekintetében) még bőven vezetnek az amerikaiak, hiszen ők másban nem is utaznak, de a BYD részvényei így is 36 százalékkal erősödtek a januári szinthez képest. A Warren Buffett-féle Berkshire Hathaway által támogatott kínai autógyártó piaci kapitalizációja ezzel megközelíti az egybillió jüant, ami aktuálisan majdnem 150 milliárd dollárnak felel meg.

Jó lóra tettek a korai befektetők

A BYD gyors felemelkedését természetesen nagyban segíti a kínai kormányzat törekvése is a polgárok személyes szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésére, és ezt olyasmi sem döccentette meg, hogy a délkeleti Hunan tartományban található egyik gyárának nyilvánvaló szennyezései miatt például vizsgálatot is indítottak, miután a környék lakói orrvérzéstől, hányástól és légzési problémáktól szenvedtek. Még fontosabb azonban, hogy a BYD gyárai a regionális bezárások mellett is teljes üzemben folytatták a munkát.

A Tesla ezzel szemben a koronavírus-gócnak nyilvánított Sanghajban rendelkezik meghatározó kínai jelenléttel: tavaly az ott működő Gigafactory 3 már az amerikai gyártó globális termelésének nagyjából a felét adta. A létesítmény azonban idén májusban 22 napra teljesen leállt a járványügyi korlátozások miatt, azután pedig, hogy újraindult benne a termelés, a folyamatos alkatrészhiány akadályozta meg benne, hogy ismét elérje a járvány előtti szintet.

A fenti adatokat összesítő Business Insider arra is emlékeztet, hogy a Tesla vezérigazgatója, Elon Musk 2011-ben még nem tartotta a Tesla riválisának a BYD-t, sőt kifejezetten viccet csinált a kínai járművek dizájnjából és minőségéből. A Berkshire Hathaway azonban a jelek szerint másként gondolta, mostanra pedig befektetéseihez képest 40-szeres megtérülésnél jár a kínai autógyártó részvényeivel: az alap 2008-ban 232 millió dollárért szerezte a ma több mint 9 milliárd dollárt érő részesedését.

Piaci hírek

Ördögi körbe kerülhettek az MI-fejlesztők

Az MI-robbanás üzletileg egyre inkább fenntarthatatlannak tűnik, és a kritikusok szerint szükségszerű összeomláshoz vezet, mert a technológia eredményei nem támasztják majd alá az elkerülhetetlen áremeléseket.
 
A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.