Egy friss szabadalom alapján a cégóriás arra készül, hogy a fogyasztói viselkedés elemzésével a várható megrendeléseket már a vásárlás előtt elkezdje teljesíteni.

Néhány éve még csak sci-fi forgatókönyvekben szereplő ötletet jegyeztetett be szabadalomként az Amazon. A védeni kívánt eljárás lényege, hogy a fogyasztói viselkedésből nyert adatok alapján a cég megtippeli, hogy egy-egy területen miből mennyit fognak rendelni az elkövetkező 1-2 napban és ez alapján tölti fel a közelben lévő elosztó központot. A robothelikopterek után tehát újabb jövőbemutató ötlettel kacérkodik a világ legnagyobb online boltja.

Mikorra? Tegnapra!

A jósláshoz kellően sok adat áll az Amazon rendelkezésére: a vásárlók korábbi rendelései, a lefuttatott keresések, a megtekintett termékek, a kívánságlisták és a bevásárló kosárba tett, de még meg nem vásárolt termékek mind-mind triviális információs források. De a kurzor mozgásának követésével feltérképezhető a webshop látogatóinak részletes "útja" egy-egy oldalon. Ha a kurzor sokáig pihen a vásárlás gombon, az például jelezheti, hogy már nagyon kevés ösztönzés hiányzik a tényleges megrendeléshez.

A valóság egyre közelebb jár ehhez a paródiához

A szabadalmi leírásból kiderül, hogy (még) azért nem arról van szó, hogy az Amazon bevezeti a vicces videón látható tegnapi szállítási opciót. Nem fog megjelenni a postás mondjuk egy virágtartóval, csak azért, mert előző este beraktuk a webshopos kosarunkba. A rendszer lényege a minél pontosabb – tömeges – előrejelzés, amivel a szállítási idő minimálisra csökkenthető. Ez elsősorban nem a költségcsökkentésről szól, hiszen a hibaszázalék aligha szorítható nullára, ellenben egy jól működő szisztéma komoly versenyelőnyt jelenthet a várakozást általában rosszul tűrő online vásárlók szemében.

Prekogok helyett üzleti analitika

Lássuk, miként működhet ez a modell a gyakorlatban! Az Amazon boszorkánykonyhájában az információk birtokában analitikai szoftverek segítségével eldöntik, milyen termékeket szállítsanak egy adott régió elosztó központjába, amelyekkel a környékről időközben befutó keresletet minél pontosabban le lehet fedni. Az utazó áru így nem egy konkrét címre indul, hanem a megadott körzetbe. Oda megérkezve (illetve akár már út közben is) ellenőrzik, hogy van-e olyan friss megrendelés, amit teljesíteni lehet ezzel a termékkel. Ha van, akkor értelemszerűen indul is a csomag, és akár 1-2 órán belül a címzettnél lehet.

Az érdekesebb eset viszont az, amikor mégsem sikerül párosítani egy vevőt az előre postázott csomaggal. Ekkor a cég rendszere költségelemzéssel felbecsüli, mennyibe kerülne egy másik, ígéretesebbnek tűnő elosztó központba átirányítani vagy a kiinduló állomásra visszaküldeni a rosszul megtippelt terméket. Ennek a számnak a birtokában az Amazon különleges kedvezménnyel kereshet meg egy potenciális érdeklődőként megjelölt helyi ügyfelet, amelynek összege részben vagy akár egészében a továbbszállítás extra költségének felel meg. Például ha egy 20 dolláros termék további utaztatása 7 dollárba kerülne, akkor az Amazon felajánlhatja 15-ért valakinek, aki aznap tett egy ilyet a kívánságlistájára. Sőt, a beadványban szerepel az a mondat is, miszerint bizonyos esetekben teljesen ingyen is elajándékozhatnak egy-egy ilyen tévesen megtippelt csomagot, amivel a vásárlói hűséget, a cégbe vetett bizalmat igyekeznének növelni.

Ez persze nem azt jelenti, hogy nagyképernyős okostévéket szór majd szét az Amazon, de azt talán igen, hogy egy-egy szépen költő ügyfélhez olykor egy kisebb értékű ajándékkal csönget be a postás.

Cloud & big data

Szemüveg-csuklópánt kombóval irtja a dzsungelt a Meta a konzumer MI útjából

Mark Zuckerberg 799 dolláros mesterségesintelligencia-szemüveget és egy olyan csuklópántot is bemutatott, ami hozzá csatlakoztatva érzékeli a finom kézmozdulatokkal adott utasításokat, és szerinte nyugdíjba küldi majd a billentyűzeteket, az egereket, sőt az érintőképernyőket is.
 
Hirdetés

A kifizetett energia
60%-a elvész, de egy audit feltárja, hol folyik el a pénzünk

A Schneider Electric energiahatékonysági szolgáltatása átfogó megoldást kínál, amely támogatja a cégek energiahatékonyság-növelési programjaik megvalósításában, az iparágban vezető megoldások, szolgáltatások és szakértők segítségével.

A vállalati IT-rendszerek egyik legnagyobb kihívása ma már nem a hardver beszerzése vagy a szoftverek integrációja, hanem az üzemeltetés. A modern storage-megoldások válasza erre az automatizáció és a menedzsment egyszerűsítése.

a melléklet támogatója az EURO ONE

Hirdetés

Hatékony adattárolás, biztonságosabb működés: HPE storage az EURO ONE szakértelmével

Az adatmennyiség rohamos növekedése, a kritikus üzleti alkalmazások rendelkezésre állási követelményei és a kiberbiztonsági fenyegetések mind olyan tényezők, amelyek túlmutatnak a hagyományos storage-megoldások képességein.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.