Megmondja az olajszintet, szórakoztatja a fáradt sofőröket, és még a hülye kérdésekre is válaszol majd.

A BMW nyilvánosságra hozta terveit a járműveibe telepített, a jövő évben piacra kerülő intelligens asszisztensről. A rendszer egy nagy csomó olyan dologra lesz képes, ami valószínűleg már alapvető fogyasztói elvárásnak tekinthető vele szemben: zenét játszik, navigál, hengvezérléssel kezeli az autóra vonatkozó parancsokat, különféle figyelmeztetéseket közöl, és a véletlenszerű kérdésekre is társalgási szintű válaszokat ad.

Természetesen a mesterséges intelligenciára épülő digitális asszisztenst a vezetéssel kapcsolatos kényelmi funkciókkal is bőven ellátják. Ha a sofőr bejelenti, hogy fáradt, akkor az algoritmus átállítja a megvilágítást, az utastér hőmérsékletét, vagy éppen ennek megfelelő zenére vált. Sőt meg sem várja a bejelentést, ha az arcfelismerő rendszer úgy értékeli, hogy a vezető kezd elálmosodni.

A sofőr a személyes beállításokkal összefüggő utasításokat is adhat: ha közli példéul, hogy fázik, az asszisztens a megfelelő szintre emeli a fűtést, és adatokat közöl a legközelebbi töltőállomásról. A testre szabható paraméterek sora idővel növekedni fog; olyasmi már most is működik, mint a preferált üléshőmérséklet vagy a kedvenc útvonalak. A szenzoradatok alapján pedig nem csak figyelmeztet, de akár időpontot is foglal a szervizbe.

A kezdetben 23 nyelven kezelhető digitális segéd a BMV közleménye alapján május 29-től lesz elérhetőaz USA-ban, Japénban, Brazíliában és a jelentősebb európai országokban, mint amilyen az Egyesült Királyság, Németország, franciaország, Olaszország vagy Spanyolorzság. A programot a BMW Operating System 7.0-val etlepített új járművekben onnantól alapértelmezett módon szállítják majd.

Egy BMW-ben senki se beszélgessen Alexával

Szemben más gyártókkal, a BMW nem adott nevet az aszsisztensnek, az autótulajdonosok maguk dönthetik el, hogy miylen nevet választanak a rendszer felébresztésére. A közleményben Microsoft Office 365- és Skype for Business-integrációról is írnak, de más együttműködések is terítéken vannak. Ami viszont biztos, az az, hogy a BMW saját rendszerben gondolkodik, és egymagában próbál helytállni az egyre kompetitívabb piacon.

A nappali és a munkahelyek után ugyanis az autógyártás is a mesterséges intelligenciára épülő digitális segédek zsúfolt csataterévé változik, sokan márka pedig olyan megoldásokat választ (gondoljunk elsősorban a Google vagy az Amazon platformjaira), amelyek a többi fronton is érdekelt márkákhoz kapcsolódnak. Sokak szerint azonban mindez azzal jár, hogy saját márkájukat gyengítik: hiába jutnak a célnak megfelelő technológiához, ha eközben gyengül az ügyfelekkel való kapcsolat.

Korábban általánosan elfogadott dolognak tartották, hogy az autógyártók a tapasztalat hiánya, a toborzás és más nehézségek miatt nem lesznek képesek saját erőből sikerre vinni az olyan fejlesztéseket, mint amilyenek az MI-vezérelt kiszolgáló rendszrek vagy az emberi beavatkozás nélkül közlekedő járművek. Utóbb azonban kiderült, hogy félelmetes forrásokat képesek erre a célra fordítani, és függőségi viszonyba sem akarnak kerülni a technológiai beszállítókkal, másrészt az új típusú bevételi forrásokról sem kívánnak lemondani a Google vagy az Amazon javára.

Természetesen itt is az adatgazdaságról van szó, hiszen a szofisztikált autós rendszerek félelmetes mennyiségű (óránként akár több tíz gigabájtnyi) értékes adatot gyűjtenek mind a járművekről, mind a sofőrökről. Arra a technológiai multik már korábban rájöttek, hogy a pénz önmagában nem elég, ha valaki be akar szállni az autógyártásba; ezzel szemben közel sem tűnik lefutott dolognak, hogy a hagyományos autógyártók képesek lesznek-e megfelelő forrásokat és szakértelmet is felvonultatni az átalakuláshoz.

Ugyanígy kérdéses, hogy a "különutas" járműgyártók képesek lesznek-e meglovagolni azt a bizalmi deficitet, ami az utóbbi időben a digitális platformok gyűjtöttek össze a felhasználóknál. Megjelentek emellett azok a startupok is, amelyek úgy fejlesztenek az autóktól az otthoni eszközökig alkalmazható hangvezérelt rendszereket, hogy azokkal együtt nem próbálják meg ráerőltetni saját brandjüket a partnerekre, vagyis nem próbálják meg lenyúlni tőlük az ügyfeleket sem.

Ezekbe a cégekbe jellemzően az autógyártók is előszeretettel fektetnek – ilyen például a San Franciscó-i SounHound, amely az elmúlt években már 215 millió dollárt szedett össze magának, befektetői között pedig a tencent vagy az Orange mellett ott van a Daimler és a Hyundai Motor is.

Konzumer tech

A testkamerák felvételei alapján készítene rendőrségi jelentéseket az MI

Pontosabban a Draft One nevű MI-alkalmazás fejlesztője, aki szerint jó ötlet rábízni az ilyesmit a totál megbízhatatlan mesterséges intelligenciára.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.