Megemeli az on-premise licencek után fizetendő támogatási díjait (PDF) az SAP 2024 januárjától. Az emelés mértéke országonként változó a helyi fogyasztói árindex függvényében, de maximum 5 százalék lesz.
Maga az áremelés nem lesz újdonság, ahogy indoklása sem: a vállalat tavaly ősszel már emelt 3,3 százalékot, és ahogy most, akkor is a kedvezőtlen makrogazdasági környezetre és a magas inflációra hivatkozott. A mostani magyarázatok között szerepel még egy fontos, bár kevésbé hangsúlyozott ok is: az on-premise szoftverek karbantartása bonyolult (értsd: költséges), mert például párhuzamosan többféle verzió van a piacon, melyekhez külön-külön le kell fejleszteni a frissítéseket.
Az áremelés különösen érdekes annak fényében, amit Christian Klein vezérigazgató (a fenti képen) pár nappal az áremelés bejelentése előtt mondott az SAP on-prem rendszereinek jövőjéről. Az 5 százalékos bevételnövekedés hozó negyedéves eredményjelentés utáni konferenciahíváson többek között arról beszélt, hogy a legújabb fejlesztéseket az on-premise termékek már nem kapják meg, azokhoz csak felhős ügyfelek juthatnak hozzá.
Bár az áremelés mértéke az euróövezetben elmarad az inflációtól (júniusban 5,5 százalékot mértek), a felhasználók háborognak. A német SAP-felhasználók szövetsége, a DSAG (Deutschsprachige SAP Anwendergruppe) egyik elnökségi tagja arra panaszkodott a Handelsblattnak, hogy a szolgáltatások közel sem bővülnek az áremeléssel azonos ütemben.
Az SAP másként látja
Az áremelés az SAP Standard Support, az SAP Enterprise Support és az SAP Product Support for Large Enterprises szerződésekre vonatkozik. A támogatási díj jelentős részét képviseli a szoftverlicencek árának. A legelterjedtebb modell, az Enterprise Support például a teljes licencköltség több mint ötödét teszi ki, de a szoftvertámogatásnak összességében a vállalat összbevételeiben még nagyobb a súlya, bár a felhős áttéréssel enyhén, de folyamatosan csökken. A második negyedévben például a szoftvertámogatás hozta a vállalat bevételének 38 százalékát, közel 2,9 milliárd eurót, így az áremelés várhatóan jelentős hatással lesz a teljes árbevételre is. (A támogatás valójában még mindig jó biznisz: 2022-ben 11,9 milliárd eurót hozott az SAP-nak 88 százalékos bruttó árrés mellett.)
A Handelsblatt szerint az német szoftveróriás ügyfelei újabb áremelésekre készülhetnek. A lap felidézi a vállalat pénzügyi igazgatójának egy korábbi azt nyilatkozatát: Dominik Asam májusban azt mondta elemzőknek, hogy az SAP korábban lenyelte a támogatás költségeinek növekedését, de a jövőben az inflációs hatást át fogja hárítani ügyfelekre.
Elemzők szerint a supportdíjak emelésének van egy másik oka is: az SAP arra akarja ösztökélni ügyfeleit, hogy minél tempósabban költözzenek be a vállalat felhőjébe. Ha az on-prem ügyfelek nem jutnak hozzá a legújabb fejlesztésekhez, és a támogatási díjak is nagyobb mértékben emelkednek, mint a felhőtermékeké, akkor már két komoly ok is lehet a váltásra.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak