Fizetőfal mögé kerülhet a Google legfontosabb szolgáltatása. A Financial Times értesülései szerint a vállalatnál azt mérlegelik, hogy pénzért kínálnák a generatív mesterséges intelligenciával hajtott keresési szolgáltatást.
A Google februárban jelentette be a havi 20 dollárért kínált Google One AI Premium csomagot, melynek része a Gemini Advanced. Ebbe a csomagba kerülhetne be a fizetős keresés. A hagyományos Google Search maradna ingyenes – és a vállalat vélhetően jórészt továbbra is a keresésőhirdetésekkel termelné a bevételt (tavaly összességében mintegy 175 milliárd dollárt hozott). De a hirdetések az előfizetős változat találataiban is megjelennének.
A fejlesztések már folynak, de a menedzsment még nem döntött. Ha azonban bevezetnék a fizetős szolgáltatást, az alapjaiban forgatná fel a keresőpiacot. Ez lenne az első alkalom, hogy egy olyan alapszolgáltatás, amelynek üzleti modellje kizárólag a reklámbevételekre épül, fizetőssé válna.
A keresőpiacon jelentős változásokat hozott a mesterséges intelligencia berobbanása. A Microsoft lépett a leggyorsabban. Az OpenAI ChatGPT-jével turbózott Binget egy éve tette általánosan elérhetővé, nem sokkal az után, hogy a Google elkezdte tesztelni saját MI-vezérelt keresőszolgáltatását, az SGE-t (Search Generative Experience).
Az SGE zárt tesztelése során azonban az is kiderült, hogy az MI-alapú keresés kiszolgálása a jóval nagyobb erőforrásigény miatt költségesebb, mint a hagyományos módszer. Ráadásul volt más figyelmeztető jele is, hogy ez az üzlet így nem biztos, hogy jövedelmező lesz. A Microsoft abban reménykedett, hogy ChatGPT-vel megerősített keresőmotorja révén jelentősen tudja növelni piaci részesedését, a terv nagyon nem jött be. Bár a Bing magához képest jelentősen javított, idén januárig így is csupán 3,4 százalékos részesedésig jutott, azaz továbbra is marginális szereplője a piacnak.
Az MI alávághat a hirdetési üzletágnak
A Financial Times elemzőkre hivatkozva más problémákat is említ. A Google hirdetési bizniszét ronthatja, ha keresője az MI-támogatás miatt a korábbinál teljesebb válaszokat adna, mert a felhasználók kevésbé lennének arra kényszerítve, hogy átkattintsanak például a hirdetők webhelyére. De az online kiadók is félnek, hogy emiatt csökken oldalaik látogatottsága, hiszen a lényegi információkat elolvashatják a kereső felületén.
Ugyanez persze igaz lehetne a Bingre is, de egyáltalán nem mindegy, hogy a réspiaci szereplő vagy a keresőpiac több 90 százalékát uraló Google lép valami radikálisat. A brit pénzügyi lap információ szerint egyébként még az is elképzelhető, hogy az SGE bizonyos elemeit fokozatosan elérhetővé teszi ingyenes keresőjébe.
A Google a lap megkeresésére azt nyilatkozta, hogy nem dolgozik hirdetésmentes keresési szolgáltatáson, és még csak tervben sincs a bevezetése, de folyamatosan bővíti előfizetésért kínált prémium szolgáltatásai kínálatát.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak