Egy hazai kutatás szerint sokkal többet lógunk a különböző közösségi csatornákon, mint pár évvel ezelőtt. Viszont a magukat függőnek valók aránya érdekes módon csökkent.

Több mint ezer fő bevonásával készítette el újra a közösségi média magyarországi helyzetével foglalkozó felmérését az ArvaliCom. A kutatás messze nem tekinthető reprezentatívnak, mivel a jelentkezőket önkéntes alapon verbuválták a Facebookon és Google-hirdetéseken keresztül. Ennek ellenére az adatok valamennyire használhatók, köszönhetően annak, hogy négy évvel ezelőtt már zajlott egy hasonló témájú megkérdezés.

Bezzeg az én időmben...

A friss eredmények azt mutatják, hogy korosztályos bontásban hasonló tendenciák kezdenek kialakulni nálunk is, mint a világ fejlettebb régióiban. Azaz a Facebook érezhetően veszít népszerűségéből a legfiatalabb felhasználóknál. A magyar tinik körében például a YouTube videói érdekesebbnek bizonyulnak Mark Zuckerberg üzenőfalánál. Sőt, a Facebookot ebben a korcsoportban már az Instagram is megelőzi. Utóbbi miatt persze nem kell nagyon aggódnia a közösségi birodalom alapítójának, mivel a 2012-es felvásárlás óta az Instagram is a Facebook család része.

 

Legnépszerűbb közösségi csatornák a magyar felhasználók körében

 

A generációk közötti szakadékról nem csak a fenti táblázat árulkodik, hanem az is, hogy ki, mit csinál ezeken a közösségi felületeken. Az idei kutatás azt mutatja, hogy a 14-23 éves korosztály leginkább csetelésre, kedvenc oldalaik követésére és saját tartalom feltöltésére használja a Facebookot, míg a 24-40 évesek jobbára szakmai és egyéb híreket olvas, illetve csetel. A 40-nél idősebb kör zömmel a napi hírekről is itt tájékozódik.

More, more, more!

Az említett, négy évvel ezelőtti felmérésnél a válaszadók többsége még nem számolt be kórosan hosszú idejű napi használatról, ám az idei eredmények az átlagos közösségi médiával töltött idő növekedését mutatják. A 40 év felettiek csoportja 2015-ben kifejezetten “fészbukozni” ült le a gép mellé, és ők voltak azok, akik leginkább egy órát vagy annál is többet eltöltöttek ott (45%), míg a 40 év alattiak csupán 30 százaléka szánt alkalmanként ennyi időt a platformra.

Ezzel szemben az idei kutatás azt mutatja, hogy a fiatal válaszadók többsége (70%) naponta több órát is eltölt a Facebookon. A 40 év felettiek még többet lógnak a Facebookon, mint 2015-ben: manapság háromnegyedük napi 2-3 órát szán erre. A 24-40 éves korosztály 60 százaléka is naponta átlagosan 2-3 órát Facebookozik.

A fentiek ismeretében több mint meglepő, hogy ezzel párhuzamosan egyáltalán nem nőtt, sőt inkább csökkent azoknak az aránya, akik aggódnának a túlzott elköteleződés miatt. A válaszok alapján a hazai netezők egyáltalán nem gondolják magukat függőnek. A legfiatalabb korosztály 58 százaléka szerint csak kiegészítő szerepe van az életében a közösségi médiának, hatból egy tininek egyáltalán nem fontosak a közösségi média csatornák, és mindössze 2 százalék tartja erőteljesen függőnek magát (korábban 4%). 2019-ben a válaszadók többsége úgy gondolja, hogy minden további nélkül tudna létezni a Facebook nélkül, de harmaduk pár hét után azért már elvonási tünetekkel küzdene. 13 százaléknyian viszont becsülettel bevallották, hogy nem tudnának létezni a platform nélkül.

Összebújás helyett inkább görgetünk

A kérdések között idén is szerepelt pár igazán intim téma. Ezekből az derült ki, hogy a közösségi média a párkapcsolatra is komoly hatással lehet. A 2015-ös válaszadók még elsöprő többségben a szexre voksoltak a facebookozás helyett, de idén már alaposan megnőtt az inkább a közösségi médiát választók aránya. Most a megkérdezettek bő 30 százaléka válaszolta azt, hogy időnként vagy mindig a Facebook győz a négy évvel ezelőtti 8 százalék helyett. Ebben persze szerepet játszhatott az is, hogy az idei kutatás korfája az idősebbek felé tendált.

A hirdetésekhez való viszonyunk szintén alaposan átalakult pár év alatt. Míg 2015-ben csak 48 százalék, most már a válaszadók kétharmada véli úgy, hogy zavaróan sok hirdetés van a közösségi médiában. Korábban elég magas (39%-os) volt azok aránya is, akik szerint nem volt vészes a "reklámterhelés", ám most már csak minden negyedik válaszadó véli így - és csak tizedüket nem zavarja egyáltalán a sok hirdetés.

Közösség & HR

Az egész Zuckerberg-birodalomban felcsavarják az MI-t

A Facebooktól a Ray-Ban Meta napszemüvegekig mindenhol munkába áll a közösségi polip nagy nyelvi modelljének harmadik generációja, amely többek között valós időben, gépelés közben generál képeket.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.