Két hét múlva kezdődik a regisztráció az Állami Autópálya Kezelőnél. A fuvarozóknak kevés idejük marad nyomkövető rendszerek beszerelésére.
Mintegy 200 ezer járművet érint Magyarországon a július 1-jével induló elektronikus útdíjfizetési kötelezettség, ám mindössze 30 ezerben lehet nyomkövető eszköz. A flottakövetéssel foglalkozó Secret Control GPS Kft. vezetője, Szász János szerint a fuvarozó cégeknek, melyek autóiban nincs még nyomkövető, gyorsan kell lépnie. A nagy igény esetén ugyanis a legyártott készülékek száma nem lesz elegendő.

De nemcsak a piacon kapható berendezések száma jelenthet problémát: a szervizeknek sincs elég kapacitása arra, hogy ilyen rövid idő alatt több tízezer járműbe beszereljék GPS berendezéseket. Egy fixen telepített GPS nyomkövető beszerelése 30-60 percet vesz igénybe. Szász például úgy becsüli, hogy a 40 tagból álló szervizhálózatuk a regisztráció megkezdéséig, június 20-ig legfeljebb tízezer tehergépkocsiba tudná beépíteni a nyomkövető egységeket. De azok a gépkocsik sem ússzák meg, melyekben van nyomkövető, egy szoftverfrissítésre valószínűleg nekik is szükségük lesz.



A fejlesztés jelenlegi állása A HU-GO Elektronikus Útdíjrendszer munkacímen futó projekt kivitelezője az I-Cell Kft., amely partnerével, az ARH Informatikai Zrt.-vel alapvetően műholdas alapon, flottakövető szolgáltatások bevonásával valósítja meg a rendszert. (Az I-Cell az e-útdíj tenderen is indult a Synergonnal karöltve a CITCC alvállalkozójaként, ott a projektben 10 százalékánál kisebb lett volna részesedése.) Ebben a konstrukcióban a a megtett útra vonatkozó információkat a flottakövető szolgáltatások biztosítanák, melyek egy részével már meg is kezdődtek a tárgyalások. Ha valaki nem akar flottakövető rendszert bevezetni, tehergépjárműveire válthat ún. szakaszjegyet is.

A teendők Az alábbiakban összegyűjtöttük a legfontosabb lépéseket, melyeket egy 3,5 tonnánál nehezebb gépjármű esetében el kell végezni akkor, ha a GPS-alapú nyomkövetési rendszerhez jíván csatlakozni.

1. Első lépés a GPS-alapú nyomkövető beszerelése. Ez berendezés ára nagyjából 50-60 ezer forint, amire rájön a beszerelés költsége. Ezt a fuvarozó cégek megvásárolhatják az i-Cellnél vagy bármely, az AÁK-val szerződét kötő, nyomkövető szolgáltatást nyújtó cégnél.

2. Ha megvan a berendezés, az autót üzemeltető cég regisztrálhatja magát és autóját az Állami Autópálya Kezelő (AÁK) rendszerében. Ez a regisztráció a tervek szerint június 20-án indul.

3. Kétféle fizetési lehetőség lesz: az AÁK a cégek előre feltöltött egyenlegéből levonja vagy utólagosan kiszámlázza a használatarányos útdíjat. A számlázáshoz szükséges úthasználati adatokat az AÁK-val szerződött flottakövető szolgáltatások biztosítják.

4. Az útdíj nélkül fuvarozók kiszűrését kamerás rendszer biztosítja. A rögzített kamerás rendszer teljesen október második felére készül el, akkor már közel 80 kamera figyeli majd a 3,5 tonnánál nehezebb tehergépkocsikat az utakon. Emellett az üzemeltetők kamerás autókat is bevetnek. Azokon a határátkelőhelyeken pedig, ahol tehergépkocsi-forgalom is bonyolódik, állandó rendőri ellenőrzés lesz. A nem fizető teherautók üzemeltetőit akár 300 ezer forintos közigazgatási bírsággal is súlythatják.

Kormányrendelet is van róla: nem kell közbeszerezés az
e-útdíj projekthez

E-útdíj: kabaré helyett titkosított eljárás

A boltosok is ránk uszítják a mesterséges intelligenciát

Egyre több adat gyűlik össze a vásárlók minden lépéséről, amit egyre fejlettebb algoritmusok elemeznek. A kiskereskedelmi MI-eszközök piaca gyorsan növekszik, a gyártók szerint pedig a közösségi előnyökre kell figyelni az egyéni hátrányokkal szemben.
 
Hirdetés

Az MI-k már a spjázban vannak - Magyarországon is

Nemcsak az autóipar, vagy az olyan tech óriások, mint az Amazon használhatnak ma már tanulásra képes gépeket, egyre több az izgalmas alkalmazási terület, akár itthon is.

Sokakban van valami zsigeri félelem az online adatmentéssel és –helyreállítással szemben. Cikkünkből kiderül, mennyire jogosak ezek az aggodalmak.

a melléklet támogatója az Aruba Cloud

A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2020 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.