Milyen szolgáltatásokat találnak a magyar kkv-k a felhőben? Összegyűjtöttünk egy csokorra valót, és a szolgáltatókat is megkérdeztük: hogyan látják a piacot?
Számos előnyük mellett a felhőszolgáltatásoknak van egy nagy hátránya is: mivel viszonylag új lehetőségekről van szó a hazai piacon, nehéz választani közülük, prblémás eligazodni a különféle szolgáltatások között. Ez a felismerés nem csak a kkv-kban fogalmazódott meg; a tavaly indult Cloud akkreditációs szolgáltatási projekt ebben a számos előnnyel kecsegtető, de kicsit kaotikus világban hivatott mindkét fél számára megoldást nyújtani.

Az Advanced Network Technologies vezetésével és a Magyar Tudományos Akadémia Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézet illetve az Óbudai Egyetem közreműködésével 2014-ig tartó projekt révén a tervek szerint megvalósulhat a piacon elérhető cloud szolgáltatások összehasonlítása. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség támogatását is maga mögött tudó kezdeményezés ambiciózus célja, hogy az egymással nem kompatibilis szolgáltatásokat megbízhatóság, ár és rendelkezésre állás tekintetében egyaránt rangsorolhassa. Akkreditáció segíti majd a leendő ügyfeleket a választásban, míg a szolgáltatók tanúsítványt kapnak felhőben nyújtott kínálatuk minősítése végett.

De mi alapján választanak a kis- és középvállalatok? Egy, a Microsoft megbízásából, az Ipsos Mori által nemrég Magyarországon is elvégzett felmérés szerint a hazai kkv-k 60 százaléka a költségeket tartja a döntő tényezőnek. A 200 magyar, 25 vagy kevesebb alkalmazottat foglalkoztató vállalkozás részvételével zajlott kutatás rávilágított, hogy ebben a vállalati szegmensben egészen magas a cloud elfogadottsága: míg az európai kisvállalkozások 53 százaléka, addig a magyarok 66 százaléka használ felhőszolgáltatást.

Leggyakrabban az elektronikus levelezés esetében (57%), de népszerű még a dokumentumok megosztása (42%), az azonnali üzenetküldés, a VoIP (31-31%) és az adattárolás (23%) is. Az európai átlagnál (9%) magasabb a netes irodai csomagok használata (12%), ugyanakkor számítási kapacitást csak kevesen (4%) vesznek igénybe a felhőből.

Az egyszerűség jegyében Jól mutatja a szegmensbe vetett bizalmat, hogy a kisebb méretű cégektől az egészen nagyokig képviseltetik magukat az érintettek, ami a kkv-knak nyújtott cloud szolgáltatásokat illeti. Mártha Imre, az Invitel operatív főigazgatója szerint ennek az az oka, hogy a felhő nyújtotta lehetőségeket mintha direkt ennek a vállalati rétegnek találták volna ki. Erről azonban meg kell győzni a célcsoportot is, az edukáció terén komoly munkát folytat a vállalat.

A KKV-k igényeit magyar nyelvű menüvel, környezettel és ügyfélszolgálattal szolgálja ki a távközlési cég. Az InviCloud egyszerűen, gyorsan és bárhonnan hozzáférhető szervermegoldást jelent, a kapacitás lényegében gombnyomásra változtatható. Miközben pontosan annyit kell csak fizetni, amennyit igénybe vesz a vállalat, lényegében beruházás nélkül, tervezhető költségekkel jut ezáltal szerverhez. „A tapasztalataink jók, akik kipróbálták maradnak, sőt egyre többet vesznek igénybe” - nyilatkozta a Bitportnak Mártha, aki azt is elárulta, hogy uniformizált szolgáltatásoktól eltérő, személyre szabható megoldást is ki tudnak dolgozni.



InviCloud: a jelszó az egyszerűség
 
A főigazgató elmondása szerint az InviCloudot használó ügyfelek száma folyamatosan növekszik, a következő egy-két évben ennek a trendnek a folytatását várják. Vannak, akik csak időlegesen veszik igénybe 1-3 hónapra, mások már többéves szerződést is kötnek. Mostanra szinte valamennyi üzleti szegmensben – a kisebb hazai vállalkozásoktól a nagyvállalatokig – több tucat ügyfél használja az Invitel felhőmegoldását. Ennek megfelelően felkészültek a bővülésre is; a Kozma utcai DataCenter területének akár pár hónap alatt végrehajtható növelése mellett ezt szolgálja a virtualizált megoldások kínálata, ami fizikailag sokkal kevesebb helyet igényel a hagyományos, négyzetméter alapú szerverhoszting helyett.

Instant csomagok A T-Systems Magyarország az instantIT termékcsalád révén nyújt vállalati cloud termékeket a kis- és középvállalkozások számára, nyilatkozta lapunknak Rékasi Tibor vezérigazgatója-helyettes. Minden egyes cég számára egyedi bevezetést biztosít, havidíjas, vagyis átlátható és tervezhető költségek mellett. Lévén az árazás a felhasználók száma alapján történik, a legkisebb vállalkozások számára is tudnak vonzó megoldásokat kínálni. Az instantIT „kistestvére”, a Virtualoso szól a legkisebb, a szolgáltatások testre szabását nem feltétlenül igénylő vállalatoknak.



A T-Systems több mint 10 takarékszövetkezetet és kisbankot szolgál ki saját felhőből. Ez is bizonyítja, hogy „nem pusztán múló divatról, hanem a következő éveket, talán évtizedeket meghatározó infokommunikációs trendről van szó”, szól a vállalati vízió.

Ezek a cég győri adatközontjából szolgáltató rendszerek bárhonnan elérhetők, és magasabb rendelkezésre állást kínálnak, mint a saját telephelyen működő rendszerek. Mind a felhasználói igények, mind a felhőalapú szolgáltatások fejlődése kapcsán jelentős bővülésre számítanak a T-Systems Magyarországnál, ahol a meglévő szolgáltatások – ügyviteli rendszer, CRM, banki Core rendszer, és az idén tavasszal elindított iratkezelő rendszer – mellett speciális iparági megoldásokkal is megkeresik a piaci szereplőket.

"Magyar" Google-felhőben Google Appsre alapuló kommunikációs és csoportmunka megoldásokat nyújt a Revevol Hungary; a cég tapasztalatai szerint - noha a kisebbeket sem hanyagolják - csak az 50 főnél nagyobb vállalatok esetében van ténylegesen szükség a cég szakértelmére, árulta el kérdésünkre Kovács Bernadett, a Revevol Hungary szaktanácsadója. Kovács kiemelte, hogy inkább a közép és nagyvállalatokra összpontosítanak. A közös projektek miatt a Revevol Hungary a Google Enterprise EMEA-val ápol szorosabb kapcsolatot: a cég munkatársai folyamatosan részt vesznek a Google által szervezett tréningeken, így mind ők, mind a cég rendelkezik a szükséges, Google által kiadott minősítésekkel.



A szolgáltató árazási modelljének egy része a viszonteladói státuszból adódó rögzített licencdíj, a migrációval és a változásmenedzsmenttel kapcsolatos árazás viszont minden esetben egyedi, mivel függ a probléma nagyságától, a felhasználók számától és attól is, hogy az ügyfél ezekben a tevékenységekben mennyire szeretne részt vállalni. A Revevol Hungary a Doctusoft Szoftverfejlesztő Kft. többségi tulajdonosa, így nincs olyan egyedi ügyfél igény, amit a Google Apps-en felül ne tudnánk kiszolgálni, közölte Kovács.

Kis halnak számít a vállalat a hazai piacon, noha a Google Apps szempontjából Premier Enterprise Reseller minősítéssel, a Google Apps-es „ranglétrán” a legmagasabb fokozattal rendelkeznek, vagyis bármekkora licenc igényű cég kiszolgálására fel vannak jogosítva.

Kovács úgy látja, a magyar IT piac kissé el van maradva a trendeket uraló nyugati piacokhoz képest, és konzervatívabb is, illetve problémát jelent a szolgáltatóhoz kötöttség (vendor lock-in). Ennek ellenére egyre többen gondolkodnak publikus felhőben és a Google-ben is. Ezek egy része eljut hozzánk, tehát megkeresnek minket, de sokan, legtöbbjük induló vállalkozás, magától beregisztrál 5 perc alatt és már használhatja is, osztotta meg tapasztalatait a szakértő.

Az elkövetkezendő 5 évben szinte biztos, hogy a felhőszolgáltatások irányába fog eltolódni a piac, állítja a szolgáltató, a Google Apps és a Google többi vállalati informatikai szolgáltatásának tapasztalataira alapozva. A Revevol Hungary az egyedi fejlesztések perspektívájának fontosságát hangsúlyozta, mivel a standard szolgáltatások mellett lehetnek a fogyasztóknak is olyan egyedi igényei vagy bonyolult folyamatai, amit az egyszerűbb megoldások nem feltétlenül tudnak lefedni. Például az egyik most már globálisan elérhető AppEngine-en (Google Cloud Platform) fejlesztett szolgáltatásunkat, az AODocs névre keresztelt dokumentum-menedzsment megoldásunkat először magyar ügyfél számára fejlesztettük és vezettük be, ismertette Kovács.

Elsősorban a pénz tereli a felhő felé a magyar kkv-kat
KKV-felhőszolgáltatást indított az Invitel
Győrből látják el szoftverrel a vállalkozásokat



Az európaiak nincsenek elájulva az autókba költöző mesterséges intelligenciától

Egy felmérés szerint a többség érdekesnek tart bizonyos MI-alapú funkciókat, de sokan kockázatosnak tartják az új technológiát, és extra díjakat sem akarnak fizetni az ilyen szolgáltatásokért.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.

a melléklet támogatója a Clico Hungary

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.