Ha a megvásárolt élelmiszerek csomagolásán fel kell tüntetni azok zsír-, cukor- vagy sótartalmát, akkor miért ne lehetne ugyanennyire láthatóvá tenni a termékek gyártásával, szállításával és megvásárlásával járó széndioxid-kibocsátást is? A Klarna e-kereskedelmi fizetési szolgáltató keddi közleménye szerint az ilyen típusú információt sem lenne szabad valamiféle luxusként kezelni, amiért a fogyasztóknak külön fizetniük kell, hanem a vásárlási folyamat alapvető elemévé lehetne tenni.
A svéd startup ennek kapcsán bejelentette alkalmazásának egy új funkcióját, ami ebben a tekintetben biztosítana nagyobb átláthatóságot az ügyfelek számára az online vásárlásokhoz köthető karbonlábnyom értékelésével. Ezáltal a fogyasztók újabb szempontokat vehetnek figyelembe a tájékoztatáson alapuló döntéseiknél, például azzal, hogy az egyes termékeknek nem csak az árát, de az emissziós jellemzőit is összehasonlítják, vagy értékelik saját tevékenységüket.
Az új funkció egyelőre csak az utóbbi feladatát látja el, mivel csak az árucikkek megvásárlását követően jelzi a becsült értékeket, de a Klarna tervei szerint nemsokára frissítik az alkalmazást, és már a beszerzés előtt is össze lehet majd vetni az egyes termékek jellemzőit. A kezdeményezés fontos eleme, hogy az eladóktól a Klarna nem szed majd semmilyen díjat a "CO2 tracker" bevezetéséért, vagyis elvileg nem ezen fog múlni, hogy ki tűnhet fel kedvezőbb színben a vásárlók előtt.
A vásárlásokhoz kapcsolódó széndioxid-kibocsátást az alkalmazás a megszokott módon kilogrammban jeleníti meg, de ehhez olyan tevékenységeket is hozzárendel, amelyek segítenek a felhasználóknak összefüggésbe helyezni a kapott értékeket: megmutatja például, hogy egy személyautóval milyen hosszú úton lehetne összehozni ugyanekkora károsanyag-kibocsátást.
Fizess később, ha tudsz
A Klarna aktuálisan Európa legértékesebb startup cége, miután egy másfél hónappal ezelőtt lezárt befektetési körben nem kevesebb mint 1 milliárd dollárt, ezáltal pedig 31 milliárd dolláros értékelést szerzett. Ehhez kapcsolódik a cég Giveone kezdeményezése is, amelynek keretei között a most szerzett tőke 1 százalékát, 10 millió dollárt ajánlanak fel a klímavédelmet és a biodiverzitás megőrzését célzó kezdeményezéseknek, és alkalmazásukban is lehetőséget teremtenek a tranzakciók utáni hasonló felajánlásokra.
A 250 ezer kereskedővel és már 90 millió felhasználóval rendelkező társaság legfontosabb terméke az a mikrohitel-szolgáltatás, ami az e-kereskedelmi platformokba integrálva egy "vásárolj most, fizess később" részletfizetős megoldással váltja ki a nehézkes áruhitelezést vagy a hitelkártyák nem mindenütt bevett használatát. Emellett banki engedéllyel is rendelkezik, open banking szolgáltatásain keresztül Európa legnagyobb ilyen hálózatát építi, és egyes piacokon pénzügyi termékeket is kínál.
A "vásárolj most, fizess később" hitelezésről szólva érdemes megjegyezni, hogy Kínában tavaly novemberben jelentették be az online mikrohitel-szolgáltatásokra vonatkozó előírások szigorítását, de mások mellett Európában is bőven éri kritika az így kihelyezett hitelek értékének gyors növekedését és a potenciális pénzügyi kockázatokat. Az Egyesült Királyság kormánya februárban közölte, hogy a Klarnához hasonló szolgáltatókat a hitelképesség ellenőrzésére fogja kötelezni, miután a fiatal fogyasztók egyre több ilyen hitelbe verik magukat, ez pedig még látványosabbá vált a járványügyi korlátozások ideje alatt.
A NIS2-megfelelőség néhány technológiai aspektusa
A legtöbb vállalatnál a megfeleléshez fejleszteni kell a védelmi rendszerek kulcselemeit is.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak