Ma már a világ legnagyobb autópiacának számító Kínában terjeszkedik tovább a navigációs szoftvereket gyártó NNG. A magyar cég több mint 50 főt foglalkoztató fejlesztő bázist épít ki Sanghajban.

Ezzel lényegében megduplázza a kínai piaccal foglalkozó alkalmazottainak a számát. A társaság 2012 óta van jelen a távol-keleti országban, ahol mind a ottani piacra, mind az exportra termelő autógyáraknak, így a DongFeng Renault-nak, az ottani Ferrarik és Maseratik gyártójának fejleszt helyi megoldásokat. A délkelet-ázsiai, közel-keleti és dél-amerikai exportra szánt járművek 50 százalékában már az NNG navigációs rendszerei vannak beépítve – emelte ki a terjeszkedést bejelentő budapesti eseményen Giles Shrimpton, az NNG ügyvezetője.

Kínában a termékek lokalizációját végzik majd

Kérdésünkre elmondta, hogy eddig 15-en dolgoztak az ázsiai országban az ottani értékesítést segítve. A hamarosan megnyíló sanghaji fejlesztőközpontba kínai fejlesztőket várnak, akiket a Magyarországról érkező szakemberek készítenek majd fel. Már el is kezdődött utóbbiak nyelvi képzése Budapesten. A tényleges termékfejlesztést továbbra is a cég magyarországi központjában végzik, a kínai csapat a lokalizációval foglalkozik majd. Az NNG Kínán kívül az USA-ban, Brazíliában, Svájcban, Izraelben, Kínában, Japánban és Indiában is rendelkezik helyi képviselettel.  

A várakozások szerint a távol-keleti országban idén 29,1 millió autót fognak eladni, ami nagyjából a háromnegyede a teljes amerikai és európai értékesítésnek. A piackutatói előrejelzések az infotainment piacán is jelentős kínai előretöréssel számolnak. Már idén Kína lehet ezeknek a beépített rendszereknek a második legnagyobb felvevőpiaca, és várhatóan ott értékesítik majd a legtöbb beépített navigációt is. Ez utóbbi piacon közép távon évi 11 százalékos bővüléssel számolhatnak a beszállítók. Az amerikai technológiai óriások – Google, Amazon, Facebook – helyi megfelelői, a Baidu, Alibaba, Tencent is öntik a pénzt az ottani járműiparba.

Néhány év és a bevétel negyede-ötöde jöhet Kínából

Az ügyvezetőtől megtudtuk, hogy a kínai piac ma még az NNG összbevételének nagyjából 7 százalékát adja, de azt tervezik, hogy ez az arány néhány év múlva már 20-25 százalék között mozog majd. És, hogy mennyi is a cég 2017-es bevétele? Erről még csak becslésekkel tudott szolgálni Giles Shrimpton. A társaság a 2016-os 98 millió eurós bevételt tavaly nagyjából 10 százalékkal fejelte meg.

Milyen kihívásokkal kell számolnia a kínai navigációs piacra fejlesztő cégeknek? Erről már Pécsi Valentin, a csendes-óceáni térségéért – köztük a kínai fejlesztésért – felelős magyarországi vezetője beszélt. Elmondta, hogy nem egyszerű a kínai szövegbevitel megoldása, mert csak magában a navigációban mintegy 4 ezer féle karakter létezik. (A Kínában egyébként épp a szövegbevitel bonyolultsága miatt praktikus és kedvelt hangvezérlésű navigációra nincs saját megoldása az NNG-nek, azt egy másik cégtől vásárolja.)

A sűrűn lakott városokban nehezítik, időnként el is lehetetlenítik a GPS vételt az egymást érő felhőkarcolók, amelyek eltakarják a műholdakat. A többszintű utakon is nehézkes a navigáció, főleg az első szinten utazók számára. Kínában az Európában megszokottnál több és részletesebb hangkommunikációt igényelnek a navigációs eszközöktől a járművezetők. A bonyolult úthálózat miatt több manőverrel előbb kell jelezni, hogy mi várható.

Ma még nagyon gyenge a beépített navigáció hardveres háttere, ami nehezen tudja kezelni a képződő adattengert. Nem kis kihívásnak számít a speciális, rendszámfüggő közlekedési szabályok figyelembe vétele is, hogy a járművezetőt emiatt ne bírságolják meg.    

Még nagyobb üzlet az önvezető autókhoz fejlesztett szoftver

Elhangzott, hogy az NNG a későbbiekben már nemcsak a navigációra, hanem az önvezető járművekhez kapcsolódó fejlesztésekre is készül. Ennek részeként vásárolta meg 2016-ban az izraeli Arilou Information Security Technologies kiberbiztonsági céget, amely ezen a területen egyedi megoldásokkal rendelkezik.

A hálózatba kapcsolt autók piaca 2020-ra nagyságrendileg 151 milliárd dolláros üzlet lesz, ami közel az ötszöröse a 2015-ös adatnak. A BI Intelligence azt jósolja, hogy a 2021-ben piacra kerülő autók több mint 80 százaléka fog rendelkezni valamilyen típusú hálózati kapcsolattal.

Ebből az NNG is kivenné a részét. Az ugyanis egyre nyilvánvalóbb, hogy az autópiaci bevételek egyre nagyobb hányada vándorol át a járműgyártók zsebéből a szoftveriparéba. A RethinkX szakértői csoport tanulmánya szerint másfél évtized alatt csak az amerikai autóiparból 1100 milliárd dollárnyi bevétel fog eltűnni, ennek az összegnek a meghatározó részét a különböző, autóiparhoz közel álló szoftverfejlesztő és szolgáltató cégek fogják bezsebelni, azok, amelyek navigációs, kiberbiztonsági és új generációs infotainment megoldásokat fejlesztenek.

Piaci hírek

Jól halad az Atlassian a felhős átállással

A termékek Server változatának kivezetésével kevesebb ügyfelet veszítettek, mint amennyivel a menedzsment eredetileg számolt.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.