Az 1800-as évek eleje óta létező Maruwa lényegében ugyanazt gyártja, mint alapításakor: porcelánt. Ez bőven elég volt ahhoz, hogy a mesterségesintelligencia-piac egyik kulcsszereplője legyen.

Érdekes japán céget mutatott be a Financial Times. A brit lap befektetői szempontból tartotta érdekesnek a Maruwát, de az 1800-as évek elején indult vállalkozás más nézőpontból is izgalmas. A céget egy kerámiaművész család alapította, és mintegy másfél évszázadig működött ugyanazzal a fő profillal: porcelán edényeket készítettek először kicsiben, aztán nagyban.

Története a 60-as években vett éles fordulatot, amikor elkezdett elektronikai alkatrészekhez, például kommunikációs berendezésekhez és csipekhez speciális kerámiákat gyártani. Felfutása erre a japán "gazdasági csoda" korszakaként is emlegetett időszakra esik, melyet hosszan tartó és gyors gazdasági növekedés jellemzett. A gyorsan bővülő piac a Maruwát is húzta magával. A 80-as évek végén már Malajziában építettek gyártóüzemet, majd pedig az európai és amerikai piac meghódítása következett.

A ma már 2,8 milliárd dollár piaci értéket képviselő cég részvényeivel a tokiói, a londoni és a szingapúri tőzsdén is kereskednek.

A Maruwát is az MI emeli

A Financial Times valójában azért figyelt fel a cégre, mert a részvényeinek árfolyama mindössze egy év alatt emelkedett a duplájára. Ennek hátterében a generatív mesterséges intelligencia térnyerése és az elektromosjármű-gyártás dinamikus bővülése áll. Mindkét területen nagyon fontosak ugyanis a jó hővezető tulajdonsággal rendelkező speciális kerámiák.

Mint a brit kap írja, ez az emelkedés mindenkit meglepett, az értékpapír-elemzők korábban nem is foglalkoztak a céggel, most meg már a Goldman Sachs is részletes elemzésekben tárgyalja a piaci kilátásait.

A Maruwa sikerének kulcsa, hogy képes volt egy hagyományos mesterségbeli tudást hozzáigazítani a modern technológiához, és meglátta az évszázados technológia lehetőségeit az elektronikai iparban. Folyamatosan fejlesztik kerámiáik hűtőképességét, így mára az áramköri lapkákhoz, félvezetőkhöz gyártott kerámiahűtők vezető globális gyártójának számít.

A cég kerámiáit előszeretettel alkalmazzák például MI-rendszereket kiszolgáló szerverfarmokban és az elektromos járművek kulcsfontosságú egységeiben. Emiatt elemzők szerint a vállalat további dinamikus bővülésére lehet számítani. Leginkább a nagy sebességű optikai kommunikációban használt áramköri lapokhoz gyártott kerámiáikra mutatkozik felfokozott kereslet. A big techek ugyanis egyre nagyobb adatközpontokat építenek a generatív MI-projektjeik kiszolgálásához, melyek hűtése egyre nagyobb kihívás.

200 éves tapasztalat mint versenyelőny

A Goldman Sachs elemzése szerint a Maruwa piaci pozícióját jól mutatja, hogy az ezekben az adatközpontokban is használt optikai hálózatok aktív kommunikációs elemeinek (adó-vevők stb.) mintegy 60 százalékában a japán gyár hőelvezető anyagait használják. Az előrejelzések szerint ennek a piaci szegmensnek a mérete 2027-ben már közel 12,5 milliárd dollár lesz.

Ráadásul a Maruwa pozícióját semmi sem veszélyezteti, vélik elemzők. Erre a piacra nem lehet máról holnapra, kívülről belépni, azaz szükség van a kétszáz évnyi technológiai tapasztalatra, amely megtestesül a Maruwa-temékekben. Ez a kétszáz év adja a cég legnehezebben ellensúlyozható versenyelőnyét.

A Maruwa óvatos a növekedési kilátásait illetően, és megosztottak az elemzők is. A bátrabbak szerint továbbra is óriási potenciál van a cégben, mert az MI felfutása miatt a következő öt évben akár 60 százalékkal is bővülhet a piaca. Mások szerint viszont az árfolyam duplázódása azt jelzi, hogy a piac már a jövőbeni növekedési kilátásokat is beárazta.

(Fotó: Maruwa)

Piaci hírek

Több forgalmat bonyolítanak az amerikai postát utánzó kamuoldalak, mint az eredeti

Biztonsági kutatók szerint az adathalászatra kihegyezett oldalak általában is hatalmas látogatottságot generálnak, de a tavalyi ünnepi szezonban még az USA nemzeti postájának valódi forgalmát is sikerült meghaladni.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.