Érdekes japán céget mutatott be a Financial Times. A brit lap befektetői szempontból tartotta érdekesnek a Maruwát, de az 1800-as évek elején indult vállalkozás más nézőpontból is izgalmas. A céget egy kerámiaművész család alapította, és mintegy másfél évszázadig működött ugyanazzal a fő profillal: porcelán edényeket készítettek először kicsiben, aztán nagyban.
Története a 60-as években vett éles fordulatot, amikor elkezdett elektronikai alkatrészekhez, például kommunikációs berendezésekhez és csipekhez speciális kerámiákat gyártani. Felfutása erre a japán "gazdasági csoda" korszakaként is emlegetett időszakra esik, melyet hosszan tartó és gyors gazdasági növekedés jellemzett. A gyorsan bővülő piac a Maruwát is húzta magával. A 80-as évek végén már Malajziában építettek gyártóüzemet, majd pedig az európai és amerikai piac meghódítása következett.
A ma már 2,8 milliárd dollár piaci értéket képviselő cég részvényeivel a tokiói, a londoni és a szingapúri tőzsdén is kereskednek.
A Maruwát is az MI emeli
A Financial Times valójában azért figyelt fel a cégre, mert a részvényeinek árfolyama mindössze egy év alatt emelkedett a duplájára. Ennek hátterében a generatív mesterséges intelligencia térnyerése és az elektromosjármű-gyártás dinamikus bővülése áll. Mindkét területen nagyon fontosak ugyanis a jó hővezető tulajdonsággal rendelkező speciális kerámiák.
Mint a brit kap írja, ez az emelkedés mindenkit meglepett, az értékpapír-elemzők korábban nem is foglalkoztak a céggel, most meg már a Goldman Sachs is részletes elemzésekben tárgyalja a piaci kilátásait.
A Maruwa sikerének kulcsa, hogy képes volt egy hagyományos mesterségbeli tudást hozzáigazítani a modern technológiához, és meglátta az évszázados technológia lehetőségeit az elektronikai iparban. Folyamatosan fejlesztik kerámiáik hűtőképességét, így mára az áramköri lapkákhoz, félvezetőkhöz gyártott kerámiahűtők vezető globális gyártójának számít.
A cég kerámiáit előszeretettel alkalmazzák például MI-rendszereket kiszolgáló szerverfarmokban és az elektromos járművek kulcsfontosságú egységeiben. Emiatt elemzők szerint a vállalat további dinamikus bővülésére lehet számítani. Leginkább a nagy sebességű optikai kommunikációban használt áramköri lapokhoz gyártott kerámiáikra mutatkozik felfokozott kereslet. A big techek ugyanis egyre nagyobb adatközpontokat építenek a generatív MI-projektjeik kiszolgálásához, melyek hűtése egyre nagyobb kihívás.
200 éves tapasztalat mint versenyelőny
A Goldman Sachs elemzése szerint a Maruwa piaci pozícióját jól mutatja, hogy az ezekben az adatközpontokban is használt optikai hálózatok aktív kommunikációs elemeinek (adó-vevők stb.) mintegy 60 százalékában a japán gyár hőelvezető anyagait használják. Az előrejelzések szerint ennek a piaci szegmensnek a mérete 2027-ben már közel 12,5 milliárd dollár lesz.
Ráadásul a Maruwa pozícióját semmi sem veszélyezteti, vélik elemzők. Erre a piacra nem lehet máról holnapra, kívülről belépni, azaz szükség van a kétszáz évnyi technológiai tapasztalatra, amely megtestesül a Maruwa-temékekben. Ez a kétszáz év adja a cég legnehezebben ellensúlyozható versenyelőnyét.
A Maruwa óvatos a növekedési kilátásait illetően, és megosztottak az elemzők is. A bátrabbak szerint továbbra is óriási potenciál van a cégben, mert az MI felfutása miatt a következő öt évben akár 60 százalékkal is bővülhet a piaca. Mások szerint viszont az árfolyam duplázódása azt jelzi, hogy a piac már a jövőbeni növekedési kilátásokat is beárazta.
(Fotó: Maruwa)
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak