Két amerikai kamasz nagyjából az érettségi vizsgájával egy időben lőtt fel egy mesterséges intelligenciára épülő appot, ami villámgyorsan népszerű lett. Zach Yadegari és Henry Langmack tavaly májusban tették elérhetővé Cal AI nevű appjukat, amit azóta több mint 5 millióan töltöttek le.
Úgy tűnik, a felhasználók igencsak elégedettek az alkalmazással: az App Store-ban közel 70 ezer értékelés alapján 4,8 csillagot szerzett, míg a Google Play statisztikája 4,6-os átlagot mutat közel 80 ezer értékelés után. Ez alapján akár igaz is lehet, amit a fejlesztők a TechCrunch-nak mondtak, miszerint az app letöltőinek több mint 30 százaléka nemcsak kipróbálja, hanem tartósan használja is az alkalmazást. Ennek a magasnak mondható ügyfélmegtartási aránynak köszönhetően csak az elmúlt egy hónapban több mint 2 millió dollár bevételhez jutottak. (A startup világgal foglalkozó lap megjegyzi: az adatokat nem volt módja ellenőrizni.)
A hiúságra mindig lehet építeni
És hogy miért ennyire népszerű a Cal AI? Mert egy világméretű divathullámot lovagol meg: az egészséges életmód hajszolását. Az ajánlat egyszerű: lefotózod az elfogyasztandó ételt, az alkalmazás pedig rögzíti a kalória- és a makrotápanyag-tartalmát (pl. szénhidrátok, zsírok, fehérjék).
Bár a téma egyre népszerűbb, az app gyors sikere mégis meglepő, az ötletben ugyanis nincs semmi egyedi. Számos fitnesz app nyújt hasonló szolgáltatást. Ráadásul olyan versenytársai vannak, mint a SnapCalorie, ami az egykori google-ös mérnök Wade Norris projektje. Norris egy sor, számítógépes látással kapcsolatos projekten dolgozott a keresőcégnél. (Megjegyzendő, hogy Norisék 2023-ban elindított appját nagyságrenddel kevesebben töltötték le, és az értékelése is gyengébb, mint a Cal AI teljesítménye.)
A Cal AI egyik előnyének azt tartják, hogy teljes egészében a nagy képmodellekre épül. Használja többek között az Anthropic és az OpenAI modelljeit, és a képzésben főleg a GitHub nyílt forráskódú képadatbázisaira támaszkodik. A fejlesztők azért építették az appjukat többféle modellre, mert úgy találták, hogy az egyik ételtípusnál az egyik modell, míg a más típusúnál a másik ad pontosabb eredményt.
A modellek azonban csak az alapot adták. A fiúknak kellett megoldaniuk, hogy az app egy összekevert tálban is felismerje (vagy inkább felismerni vélje) az összetevőket. Az eredmény állítólag elég jó: a fejlesztők szerint 90 százalékos a találati pontosság, ami a diétázók vagy egészségtudatosan táplálkozók számára elegendő lehet.
Mint a TechCrunch cikkéből kiderül, az egyik fejlesztő, Zach Yadegari vállalkozóként sem kezdő. Kilencedik osztályos korában, a Covid alatt csinált egy olyan weboldalt, amiért egy játékcég később 100 ezer dollárt fizetett.
Bár a Cal AI ötlete a két kamaszé, van mellettük egy tapasztaltabb társalapító is, Blake Anderson, akivel az X-en ismerkedtek meg. Anderson is csak 24 éves, de már több sikeres ChatGPT-alapú appot is fejlesztett.
A cikkből egyébként az is kiderül, hogy a két kamasz alapító nem akar egyből az aranyásó startupperek tömegéjez csatlakozni, ezért mindketten egyetemre készülnek.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak