Szeptember 18-án az Ausztráliában használatos 000 vészhelyzeti számra érkező hívásokat több mint fél napig nem tudta megfelelően elirányítani az Optus távközlési vállalat rendszere. Ez idő alatt a céghez összesen 455 segélyhívás futott be, a hívók közül pedig ketten végül meghaltak. A társaság jó ideig nem is tudott a hibáról, a javítást így csak az ügyfélszolgálathoz befutott panaszok beérkezte után kezdték meg.
A súlyos üggyel kapcsolatos független szakértői jelentést [PDF] a héten hozták nyilvánosságra, amely szerint a gondot egy tűzfalfrissítési sorozat nem megfelelő kezelése okozta. A kérdéses napon 18 tűzfalfrissítést írtak elő, amelyből 15 megfelelően le is zajlott, ám a 16. elem esetében az Optus téves utasításokkal látta el a technikai partnerként együttműködő Nokiát, ami aztán további mulasztásoknak és nem megfelelő döntéseknek "köszönhetően" a rendszer kritikus meghibásodását okozta.
Egy elbliccelt meeting következményei
Az eredendő bűnt a jelentés arra vezeti vissza, hogy néhány hálózati mérnök nem vett részt azokon a projektmegbeszéléseken, amelyek célja a tervezett munkák hatásának értékelése volt, amit aztán számos egyéb szakmai tévedés, illetve hibás kommunikáció fokozott.
A jelentés összegzése mind az Optus informatikai csapatát, mind az alvállalkozóként bevont Nokiát elmarasztalja többek között azért, mert nem követték az elvárt folyamatokat, illetve helytelen eljárásokat alkalmaztak. Önmagában azonban ezek sem vezettek volna komolyabb problémához, ám ebben az esetben az ellenőrzési mechanizmusok sem voltak megfelelőek. Bizonyos kontrollelemeket teljesen kikerültek, a hibára utaló beérkező adatokra pedig nem fordítottak kellő figyelmet. A vizsgálat végezetül arra jut, hogy a távközlési cégnél "inkább a gyorsaságra és a feladat elvégzésére koncentráltak, ahelyett, hogy a dolgok megfelelő elvégzésére helyezték volna a hangsúlyt".
A dokumentum egyben felszólítja a távközlési vállalatot arra, hogy vizsgálja felül jelenlegi munkamódszereit annak érdekében, hogy jelentősen javítani tudja incidens- és válságkezelési képességeit.
Az ötlettől az értékteremtésig – egy jól működő adattudományi szervezet alapjai
Miért bukik el annyi adattudományi kezdeményezés már az indulás után? A válasz gyakran nem az algoritmusok összetettségében, hanem az adatok minőségében és kezelésében keresendő. Stabil adatforrások, következetes feature-kezelés és egy jól felépített Feature Store nélkül a gépi tanulás ritkán jut el a valódi üzleti értékteremtésig.
EGY NAPBA SŰRÍTÜNK MINDENT, AMIT MA EGY PROJEKTMENEDZSERNEK TUDNIA KELL!
Ütős esettanulmányok AI-ról, agilitásról, csapattopológiáról. Folyamatos programok három teremben és egy közösségi térben: exkluzív információk, előadások, interaktív workshopok, networking, tapasztalatcsere.
2026.03.10. UP Rendezvénytér
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak