Egy friss kutatás számai visszaigazolják, hogy a pandémia miatt sokan azok közül is rákaptak a rendszeres netes árubeszerzésre, akik korábban inkább a hagyományos megoldást preferálták.

2019-ről 2020-ra, azaz egyetlen év alatt másfélszeresére ugrott a hazai e-kereskedelmi forgalom. A korábbi trendeket messze meghaladó növekedési ütem mögött természetesen leginkább a koronavírus okozta változások álltak/állnak. Ha ez a lendület hosszabb távon nem is tartható majd fent, az a szektor szereplői számára egyáltalán nem mindegy, mennyit tudnak átmenteni a semmiből érkezett keresletnövekedésből. Ebben leginkább az segítheti az online boltokat, ha minél több honfitársunk "szokik rá" a hagyományos vásárlásnál jellemzően gyorsabb, kényelmesebb és könnyebben elérhető e-kereskedelmi csatornákra.

Utóbbival kapcsolatban is érdekes adatokkal szolgál a Racty Digital frissen közzétett jelentése, amely a magyarok online vásárlási szokásaira koncentrál. Az évente elkészített, a felnőtt lakosság összetétele szerint reprezentatív felmérés idén tavasszal begyűjtött válaszokon alapul.

Megdulázott ügyfélkör

A kutatás legfontosabb megállapítása, hogy löketszerűen, 6 százalékról 12 százalékra emelkedett két év alatt azok aránya, akik heti rendszerességgel vásárolnak online. Ez annak fényében jelent igazán komoly változást, hogy 2018-ban ugyanúgy 6 százlékon állt ez a mutató, azaz gyakorlatilag stagnált a "fekete öves" netes vásárlók aránya. 

A válaszok alapján az online vásárlók elsősorban a kényelem, illetve a házhoz szállítási lehetőség miatt vásárolnak az interneten. A harmadik legfontosabb tényező a kedvező ár, ám ennek befolyásoló hatása az utóbbi években folyamatosan csökken.

A fogyasztók az elmúlt egy évben leginkább ruházati termékeket (39%) vettek online. Emellett népszerű termékkategóriák voltak még a háztartási kis- és nagygépek (38%), az egészséghez kapcsolódó termékek (34%), valamint a mobiltelefonok és kiegészítők (33%) is.

A szolgáltatások közül a különféle előfizetések (internet, televízió, zenei-, film streaming stb.) (26%) voltak a legnépszerűbbek az utóbbi egy évben. Érdekesség, hogy járványhelyzet ide vagy oda, az élmezőnyben végzett a szállásfoglalás (26%) is.

Egy átlagos online vásárló három különböző felületről tájékozódik, mielőtt leadná megrendelését. Ezek közül a legfontosabbak az ár-összehasonlító oldalak, a webáruház saját honlapja, valamint a keresőoldalak.

Problémás vásárlások, problémás vásárlók

Az elmúlt egy évben online vásárlók negyedével fordult elő, hogy megrendeltek egy terméket, de végül elálltak a vásárlástól. Ennek részben okai, hogy a termékekkel szemben minőségi kifogásuk volt, vagy egyszerűen nem feleltek meg az elképzeléseiknek (24-24%). Szintén gyakran merült fel, hogy a termékeket nem szállították ki időben (23%), illetve, hogy a vásárlók időközben meggondolták magukat (22%).

Sajátos megoldást alkalmaz a rendelést lemondók 8 százaléka. Ők egyszerre több helyről is megrendelik ugyanazt, de ezek közül csak a legelsőként érkezőt veszi át, a többit nem. Kilencből egy rendelést lemondó pedig alapból azzal a szándékkal teszi kosarába a terméket, hogy kipróbálja azt, majd törvény adta jogával élve 14 napon belül eláll a vásárlástól. Nem meglepő, hogy mindez nem arat osztatlan sikert a webáruházak üzemeltetőinél.

Határon innen és túl

Az elmúlt évben online vásárlók 43 százaléka rendelt külföldi webshopból (is), főként mobiltelefon és kiegészítők (37%), illetve ruházat, sportruházat (29%) kategóriákban. Ennek elsődleges okai, hogy olcsóbban érhetők el a termékek, mint itthon, illetve olyasmi is megvásárolható, ami Magyarországon nem kapható. A külföldről is vásárlók közel fele ennek ellenére a hazai webáruházakat preferálja, hasonló arányban vannak azok, akik vegyesen veszik igénybe a hazai és külföldi áruházakat, a csak külföldi boltokból való rendelés viszont nem jellemző. Az elmúlt egy évben honfitársaink a Wishről rendeltek legtöbben (54%), de népszerű volt az AliExpress (44%) és az eBay (33%) is.

Piaci hírek

Kínában már tudnak valamit az Apple MI-s szervercsipjéről

A pletyka forrása egy Weibo-felhasználó, aki korábban is bizonyította: jó helyekről informálódik Apple-ügyekben.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.