Idén januártól jogszabály írja elő, hogy a közigazgatási intézményeknek át kell térniük az elektronikus ügyintézésre. Ennek részeként indult el az a projekt, amely a tervek szerint az év végén zárulhat le.
Bővítenék is, egyszerűsítenék is
A megbízást a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. vezette konzorcium nyerte el, amelynek tagja még az Idomsoft és a Kormányzati informatikai Fejlesztési Ügynökség (KIFÜ), utóbbi szervezet a projekt minõségbiztosító partnere. Az 1,2 milliárd forint európai uniós támogatásból megvalósuló fejlesztések révén bővülnek a valamilyen szinten már rendelkezésre álló e-ügyintézési szolgáltatások, célja továbbá ezek átláthatóbbá tétele és kezelésük egyszerűsítése.
Ezek nyomán az e-ügyintézésben érintett lakosság és a vállalkozások, illetve az elektronikus ügyintézést biztosító állami és önkormányzati szervek költséghatékonyabban és kényelmesebben intézhetik az ügyeket. Az eddigi szigetszerű működési modellt szabványos központi e-szolgáltatások váltják fel - emelte ki a projektindító tájékoztatón Szikora Attila projektvezetõ.
Fejlesztendő ötös
Elhangzott, hogy a fejlesztések az alábbi, már korábban létrehozott öt szolgáltatást érintik. A kifelé láthatatlan szolgáltatásnak minősülõ Összerendelési Nyilvántartás (ÖNY) az e-közigazgatási szervekhez fordulók azonosítását szolgálja. A fejlesztés az adatszolgáltatás hatékonyságát javítja.
A Rendelkezési Nyilvántartás (RNY), ami például az okmányirodákban zajló hivatalos dokumentumokkal kapcsolatos ügyintézésekre vonatkozó ügyfélmeghatalmazásokat jelenti, 2015-től magánszemélyek számára már hozzáférhető. A fejlesztés ezt terjeszti ki a vállalkozásokra is, amelyek ezt januártól már élesben használhatják.
A 2011-tõl élő Elektronikus Fizetési és Elszámolási Rendszer (EFER) meglévő moduljait kényelmi funkciókkal korszerűsítik tovább a projekt keretében, és az a későbbiekben többnyelvű felülettel is bõvül.
Hivatali ügyeket 2015-től lehetett már telefonon is intézni, de ahhoz előtte az ügyfélnek az okmányirodában kellett személyesen regisztrálnia magát erre a szolgáltatásra. A Részleges Kódú Telefonos Azonosítás (RKTA) regisztrációja a jövőben online módon is elérhető lesz.
Az ötödik szolgáltatási elem az Idõszaki Értesítési Szolgáltatás (RÉR), amely a bankszámlakivonatokhoz hasonlóan rendszeres időszakonként tájékoztatást küld az ügyfélnek a korábbi ügyintézési lépéseiről. A rendszer ezt ma még emailben teszi meg, a cél, hogy a jövőben biztonságosabb értesítési csatornákon, például ügyfélkapus tárhelyen keresztül jusson el a szükséges információ.
Lesz kampány is
A projekt a továbbfejlesztések mellett foglalkozik a SZEÜSZ-höz csatlakozó szervezetek számára kidolgozandó módszertannal. Továbbá kiemelt cél az is, hogy felhívják mind a lakosság, mind a vállalkozók figyelmét a megújult szolgáltatások elõnyeire. Ennek érdekében 2018 második felében a szolgáltatások népszerűsítését célzó edukációs kampány indul.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak