Egy friss elemzés szerint az utóbbi időben nagyon megugrott azon rosszindulatú hirdetések aránay, amelyekkel a Google operációs rendszerét futtató gépeket célozták. Ettől függetlenül darabra természetesen még mindig a Windows vezet.

A kifejezetten hirdetések biztonságára szakosodó Devcon érdekes számokat közölt legutóbbi méréseikre hivatkozva. A cég arra volt kíváncsi, hogy a rendszereikben regisztrát rosszindulatú hirdetések milyen operációs rendszerekben bukkantak fel leginkább.

A Windows kézenfekvő célpont

Tekintettel arra, hogy a világ személyi számítógépeinek elsöprő többségén a Microsoft operációs rendszere fut, így nem meglepő, hogy a legtöbb elektronikus bandita a Windowsra összpontosít. A július közepétől november második feléig tartó időszakban a rosszindulatú reklámok 61 százalékát a rendmondi oprendszerhez tudták kötni. (Az adware-ek olyan hirdetések, amelyeket kifejezetten azért hozták létre, hogy a felhasználót egy preparált oldalra csalják, vagy rávegyék valamilyen káros kód letöltésére.)

 

 

Ahogy a Devcon adataiból kitűnik, ennél is érdekesebb a második helyezett személye. A Chrome OS ugyanis kiugróan magas arányt produkált ahhoz képest, hogy desktopokon a piaci jelenléte az 1-2 százalékos tartományban mozog. Sajnos a biztonsági cég bejegyzése ezzel kapcsolatban nem szolgál további információval, így azt nem lehet pontosan tudni, hogy mi állhat a meghökkentő számok hátterében.

Leghátul a Linuxot találjuk, ami viszont nem meglepő, hiszen a rendszer leginkább szervereken népszerű, személyi számítógépeken maximum azok a technológiára fogékony emberek használják, akik amúgy is nehezen csalhatók lépre egy preparált hirdetéssel.

Három hálózat terjeszti a szemét nagyját

A témához szorosan kapcsolódik a Confiant múlt héten kiadott jelentése. A szintén reklámbiztonságban utazó vállalat a rosszindulatú hirdetéseket azok megjelenési helye szerint vizsgálta. Az idei harmadik negyedévre vonatkozó felmérés szerint 120 milliárdszor jelentek meg ilyen káros anyagok, összesen 75 különböző hirdetési hálózaton.

Bár nem nagyon lehet találni olyan szolgáltató, ahol három hónap alatt ne csúszott volna át a szűrőn egy-egy adware, a fenti volumen döntő többsége (közel 60%) mindössze három hálózathoz köthető. Ezek között is az egyik kiemelkedően rosszul teljesített, hiszen az adware-megjelenések 30 százaléka ott történt.

A Confiant ugyan nem nevezte meg ezeket a kétes üzembiztonságú hálózatokat, de szerintük elég nehezen hihető, hogy az ilyen óriási volumenű megjelenések nem szúrják ki a szolgáltatók szemét. Kimondatlanul is arra utalhat ezzel a biztonsági cég, hogy a reklámok megjelenítéséből élő vállalatok ellenérdekeltek a káros kampányok kiszűrésében, mivel azok ugyanúgy pörgetik a bevételeket, mint a normál hirdetések.

Biztonság

A váltságdíjak csökkennek, de a stressz egyre csak növekszik

A Sophos legújabb kutatása szerint a ransomware-támadásokkal összefüggő kifizetések és helyreállítási költségek is láthatóan visszaestek 2025-ben, de a kiberbiztonsági szakemberekre egyre nagyobb pszichés teher nehezedik.
 
A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.