A COVID-19 járvány kitörése óta folyamatosan nő az érintkezésmentes, elektronikus szolgáltatások népszerűsége a közigazgatásban. Az e-közigazgatási rendszerek létrehozásáért és működtetéséért felelős NISZ Zrt. ezzel kapcsolatban konkrét adatokkal is szolgált.
A pandémiás időszakban a magyarorszag.hu portál jelentős forgalomnövekedést generált. Március óta a havi látogatások száma átlagosan meghaladja az 5 milliót. A portálon már 920 ügy intézhető elektronikusan, amelyek közül 160 ügyhöz tartozik közvetlenül a felületen kitölthető űrlap. Megemelkedett az időpontfoglaláshoz, a gépjárművek ideiglenes forgalomból kivonásához, az egyéni vállalkozói tevékenység szüneteltetéséhez kapcsolódó ügyintézések száma, valamint az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér használata.
A magyarorszag.hu portál havi látogatottságának alakulása idén
A NISZ tapasztalatai szerint szembeötlő az e-Papír népszerűségének növekedése is. Az ily módon indított ügyek száma négyszeresére emelkedett a veszélyhelyzetet megelőző időszakhoz képest a szociális ügyek, a családtámogatási feladatok, illetve az egészségügyi ügyek vonatkozásában, valamint az összes dokumentumfeltöltés is növekvő tendenciát mutat. Nemcsak a magánszemélyek, a gazdálkodó szervezetek is egyre nagyobb arányban használják az e-Papír szolgáltatást. A januári beküldésekhez képest júliusban 71 százalékkal növekedett a Cégkapuról küldött dokumentumok száma.
A közigazgatási ügyek online intézését könnyítette az úgynevezett azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés (AVDH) szolgáltatás, amelynek segítségével olyan személyek is tudnak elektronikus úton dokumentumot aláírni, akik nem rendelkeznek elektronikus aláírással, de van Ügyfélkapu-regisztrációjuk. Az egy évvel korábbi havi átlag 760 ezer hitelesítéshez képest 2020. márciusában 1,2 millió dokumentumhitelesítés történt, ez pedig a tavalyi év csúcs hónapjához képest is 30 százalékos növekedés.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak