Az e-közigazgatási rendszerek működtetésében központi szerepet betöltő NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. (NISZ) egy online felmérés keretében igyekszik feltérképezni, hogy mit gondolnak a felhasználók az egy évvel ezelőtt megújított Magyarország.hu működéséről, miként vélekednek az ott elérhető szolgáltatások köréről, használhatóságáról.
A kérdőív kitöltése néhány percet vesz igénybe és anonim módon történik. Az adatokat, információkat csak összesítve elemzik, nem kötik konkrét személyhez. Az állami szolgáltató az akcióval mind a lakosság, mind a vállalkozások észrevételeit, javaslatait szeretné minél szélesebb körben begyűjteni. A visszajelzések elemzése a tervek szerint jó alapot adhat a további fejlesztések meghatározásához, legyen szó a portálon elérhető információk, vagy éppen a hivatali ügyekhez kapcsolódó szolgáltatások bővítéséről.
A korona itt tulajdonképpen jót tett
Az államigazgatási ügyek elektronikus csatornákba terelése (egy megfelelően felépített és működtetett rendszer esetében) minden érdekelt fél számára csak pozitívumokkal jár. A lakosság és a cégek könnyebben, gyorsabban, kényelmesebben intézhetik ügyeiket, miközben az államapparátus terhei is csökkennek, kevesebb munkaerő bevetésével, kisebb költséggel lehet ellátni ugyanazokat a feladatokat.
Legyen szó azonban bármilyen változásról, az általában ellenállást generál, így ezek az e-közigazgatási fejlesztések nem feltétlenül haladtak eddig a megfelelő ütemben. A globális járvány viszont ezen a területen pozitívumokat hozott, hiszen mind az állam, mind az állampolgárok rá lettek kényszerítve az internetes csatornák használatára. A digitalizáció felgyorsítása így nem csak az üzleti szereplőknél, hanem a közigazgatásban is egyfajta szükségszerűséggé vált.
Ez szépen megmutatkozik a Magyarország.hu tavalyi statisztikáiban is. Az elektronikus ügyintézési portált 2020-ban 51 millió látogató kereste fel, ami az ötszöröse a tavalyelőtt mért látógatószámnak. Hasonló dinamika látszik a felületen indított ügyek mennyiségével kapcsolatban. Miközben 2019-ben nagyjából 4 millió ügyindítás történt, ugyanez a mutató tavaly már elérte a 13 milliót.
Jókor jött fejlesztés
A pandémia fényében kifejezetten szerencsésnek mondható, hogy a Belügyminisztérium és a NISZ 2018-ban elindította a Magyarország.hu portál megújítását célzó projektet. A központi elektronikus ügyintézési portálhoz, annak indulása óta már 132 szervezet csatlakozott, köztük számos hivatal mellett 12 közüzemi szolgáltató ügyei is elérhetők a honlapon. A 2020 februárjában megújult, ma már átlagosan havi 5 millió látogatót fogadó Magyarország.hu-n jelenleg közel 1900 különböző ügy várja a felhasználókat, melyek közül több mint 1500 elektronikusan is elintézhető.
A NISZ tapasztalatai szerint az oldalra látogatók ma már másodszor és harmadszor is inkább elektronikusan intézik el korábbi ügyeiket, mert ha egyszer már sikerült, akkor csak nagyon indokolt esetben térnek vissza a személyes ügyintézéshez. Sokan azonban még mindig vonakodnak elkötelezni magukat az elektronikus szolgáltatások mellett, amíg meg nem tapasztalják azok előnyeit. Többek között ezért is indult az idei felmérés, hogy az állampolgárok elvárásai mentén lehessen javítani a rendelkezésre álló szolgáltatások, információk körén.
A NIS2-megfelelőség néhány technológiai aspektusa
A legtöbb vállalatnál a megfeleléshez fejleszteni kell a védelmi rendszerek kulcselemeit is.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak