Megvan a Tom és Jerry? És a klasszikus, 1935-ös Lázadás a Bountyn vagy Ben Hur a legendás kocsijelenettel? A híd túl messze van és a Rocky-sorozat? Nos, ezek a filmek mind Jeff Bezos széfjébe kerültek, ahogy a méltán népszerű James Bond-franchise összes filmje is (meg a velük járó jogi viták). Na jó, az Amazon tulajdonába. A vállalat bejelentette, hogy 8,45 milliárd dollárért felvásárolja az MGM (Metro Goldwyn Mayer) stúdiót.
Az 1924-ben alapított legendás stúdió hatalmas filmtára komoly tartalékokat jelent az Amazon saját filmcsatornájának, a 2019 óta Magyarországon is elérhető Prime Videónak. De nem csak egy fantasztikus, Hollywood gyökereiig visszanyúló filmállománnyal lesz gazdagabb a szolgáltatás, hanem egy jelentős amerikai kábeltévé-társasággal, az Epixszel is.
Valami kellett, hogy versenyben maradjanak
A stúdióval megszerzett filmkincs (és a filmekkel járó jogok) önmagában is komoly tőkét jelentenek, de a további fejlesztéseket is segítheti, utalt a felvásárlás mögötti megfontolásokra Mike Hopkins, a Prime Video és az Amazon Studios vezetője. Mint a Reuters írja, ezen a piacon nagyon kemény a verseny, és az Amazon vetélytársai (Netflix, HBO, Walt Disney, Apple) már régebb óta vannak a piacon, vagy lényegesen elkötelezettebb felhasználókra építhetnek (Apple).
Ma már a piac meghatározó szereplői nem csak sugároznak, hanem a tartalomgyártásba is beszálltak, de még így is fontos, hogy hatalmas újrahasznosítható filmbázissal elégítsék ki az online filmnézők telhetetlen étvágyát. Elemzők szerint emiatt további konszolidáció várható a streamingpiacon.
Az MGM az Amazon második legnagyobb beszerzése a Whole Foods után (13,7 milliárd dollár). A filmstúdió a szakértők szerint nem volt épp alkalmi vétel: az Amazon a cég ez évre várt EBITDA-jának a 37-szeresét fizeti érte. A Reuters ennek kapcsán felidézi Jeff Bezos egy 2016-os kijelentését, ami arra utal, hogy itt is a kereskedelem felpörgetése lehet a cél. Az Amazon-vezér szerint, ha az Amazon Golden Globe-díjat nyer, akkor több cipőt tud eladni. A vételárat meg van miből kifizetni, a vállalat idén például minden percben 837 ezer dollár bevételt termelt, és vastagon nyereséges.
Ha tehát minden a tervek szerint halad, akkor James Bond hamarosan nem csak a legjövedelmezőbb franchise lesz, hanem a leghatásosabb marketingeszköz is: az Amazon kínálata pedig elég széles ahhoz, hogy találjanak benne a 007-es kezébe jól illő termékeket. Emellett nagy lehetőségek vannak a klasszikusok remake-jeiben is. Ezzel együtt sokan úgy vélik, kemény munka kell ahhoz, hogy az MGM visszahozza az árát, hiszen a stúdiót hosszú távú szerződések kötik tévécsatornákhoz, és bizonyos sikeres műsorok emiatt jó ideig nem kerülhetnek be a Prime Video kínálatába. Hasonlóan nehézségek lehetnek a Bond-filmek jogaival is (a filmesítés jogát a 60-as években szerezte meg Albert R. Broccoli, amit aztán a családja is megörökölt).
Mások inkább kiszállnak...
Az Amazon bevásárlását különösen érdekessé teszi az AT&T napokban hozott döntése. A társaság leválasztja magáról a WarnerMediát, amely így egyesül a főleg ismeretterjesztő csatornáiról ismert Discoveryvel. John Stankey, az AT&T vezérigazgatója a lépést azzal indokolta, hogy a streaming piac globális, míg az AT&T elsősorban az amerikai piacra összpontosít. Így a szintén globális Discoveryvel egyesülve a Warnernek is jobbak lesznek a pozíciói a versenyben.
EGY NAPBA SŰRÍTÜNK MINDENT, AMIT MA EGY PROJEKTMENEDZSERNEK TUDNIA KELL!
Ütős esettanulmányok AI-ról, agilitásról, csapattopológiáról. Folyamatos programok három teremben és egy közösségi térben: exkluzív információk, előadások, interaktív workshopok, networking, tapasztalatcsere.
2026.03.10. UP Rendezvénytér
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak