Idén tavasszal a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 100 millió forintra büntette az Apple-t egy az iOS-ben bevezetett módosítása miatt. Az Apple 2015 szeptemberében úgy adta ki az iOS operációs rendszer egyik új funkciója, az úgynevezett wifi-asszisztens módosítását, hogy az automatikusan aktívvá vált az operációs rendszer telepítésével, illetve frissítésével.
A módosítás lényege az volt, hogy nem megfelelő erősségű wifi-jel esetén a telefon automatikusan átváltott mobilinternetre. Korábban csak akkor váltott, ha már egyáltalán nem észlelt wifi-kapcsolat. Mivel a módosítás vált alapbeállítássá, az könnyen többletköltséget okozhatott a felhasználóknak.
Összeadódott két hiba
Az Apple két hibát is elkövetett, ami ráadásul bármelyik hazai céggel is megeshet. Az első és legfontosabb a fogyasztók tájékoztatása során történt: a tájékoztatás nem volt megfelelő. A több tíz oldalnyi terjedelmű ÁSzF (Általános Szerződési Feltételek) frissítése ugyanis már messze nem elegendő egy ilyen változtatás esetében. Az emberek ma napi szinten kapnak nagy mennyiségben új információkat az általuk nem kis számban használt alkalmazásokról, szolgáltatásokról, azok új funkcióiról. Ebben a helyzetben egyáltalán nem életszerű, hogy több oldalas AszF-eket, hiszen rengeteg időt kellene töltenie ezzel, miközben a termékeket rutinszerűen használja.
Füredi Orsolya
versenyjogi szakértő
Az EY Law szenior ügyvédje tizenhárom évet dolgozott a Gazdasági Versenyhivatalnál különböző beosztásokban. 2012-től a hivatal Fúziós Irodájának vezetőhelyettes, majd vezetője volt. 2017-ben igazolt az EY-hoz.
Egy másik jelentős ok, ami miatt a GVH kiszabta a büntetést, az volt, hogy az Apple a módosítást alapbeállításként adta ki. Ha tehát a felhasználó tudott is a módosításról, meg kellett keresnie a a beállítást, hogy kikapcsolja a funkciót, azaz visszaállítsa az eredeti állapotot. De sokan valószínűleg nem is észlelték a változást, legfeljebb akkor, amikor az teljesen lemerítette adatforgalmi keretüket.
A GVH a döntésében ebben az esetben még egy szempontot figyelembe vett. Azt ugyanis, hogy az észszerűen eljáró, átlagos fogyasztó nem feltételezi, hogy amikor a gyártó egy a felhasználói élmény növelését célzó fejlesztés ad ki, vagy úgy nyújt egy prémium szolgáltatást, hogy annak igénybevétele automatikus, és nem kell hozzá a felhasználó közreműködése, az az adatforgalom nem várt növekedésével, sőt akár plusz költségekkel, illetve bármilyen, számára kedvezőtlen következménnyel járhat.
Az eset jó mutatja, hogy a reklámok, fogyasztói tájékoztatások esetében milyen nagy szerepe van a versenyjogi megfelelőség biztosításának. Az pedig, hogy az Apple-re szabott ki bírságot a GVH, azt példázza, hogy bárki szembesülhet komolyabb büntetésekkel, ha nem helyez elegendő hangsúlyt a fogyasztók megfelelő tájékoztatására.
A helyzet a jövőben tovább élesedhet. Az átláthatóság követelményének ugyanis nem csak az árakkal, költségekkel kapcsolatban kell megvalósulnia.
Nem csak az adatkezelésre kell figyelni
Az alkalmazásokat fejlesztő cégek évekkel ezelőtt elsősorban arra törekedtek, hogy minél többen töltsék le az alkalmazásukat, hogy minél drágábban értékesíthessék az alkalmazásban lévő reklámfelületeket.
Ma már azonban egészen más a működési logika. Az online platformok elemzik, kezelik – és értékesítik – a fogyasztói preferenciákhoz kapcsolódó, a felhasználó szokásaira vonatkozó adatokat, sőt a felhasználók általa feltöltött, megosztott tartalmakat is. A személyre szabott reklámmal együtt ezek jelentik bevételeik fő forrását. Csakhogy a személyes adatok gyűjtésének és kezelésének is meg kell felelnie az átláthatóság követelményének. Nem csak adatvédelmi szabályoknak kell megfelelni. Legalább ennyire fontos kérdésként vetődik fel a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tilalmának sérelme is.
Az Európai Bizottság a közelmúltban átfogó intézkedéscsomagot fogadott el az online platformok átláthatóságának biztosítására. Létrehozott egy megfigyelő bizottságot, amely többek között az algoritmikus döntéshozatallal kapcsolatos átláthatóságot, az adatvédelmi szabályozás érvényesülését és az online hirdetésekkel kapcsolatos elszámolások átláthatóságát vizsgálja. A GVH ezzel párhuzamosan, minden eddiginél nagyobb figyelmet fordíthat a fogyasztóvédelemmel, a kereskedelmi tájékoztatások tisztességességével kapcsolatos gyakorlatokra.
Érdemes erre előre felkészülni.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak