A Mastercard Magyarországra is kiterjedő regionális felmérése szerint a fiatalok jó része már nem ragaszkodik a készpénzhez, és az okostelefont tekinti a különféle pénzügyi szolgáltatások kulcsának.

A Mastercard megbízásából 2021 március-áprilisában készült újabb kutatás a legfiatalabbnak mondott fogyasztói csoport, az úgynevezett Z generáció viselkedéséről. Az összesen 11 országban végzett közép-kelet-európai felmérés szerint a 18-24 évesek a lakosság 7,2 százalékát teszik ki ebben a régióban, a 11,5 millió fős csoport jelentősége pedig a gazdaságban is egyre nagyobb. Ezen belül külön is kiemelkedő a digitális gazdaságban betöltött szerepük, hiszen az internet széles körű elterjedésének idején született emberek már elválaszthatatlanul kötődik a digitális világhoz.

A kutatás erre vonatkozó részéből kiderül, hogy a közép-kelet-európai fiatalok nagy arányú közösségimédia-használatában a YouTube vezet, ahol 91 százalékuk aktív, ezt pedig a 82 százalékos Instagram és a 77 százalékos Facebook követi. Magyarországon ezek az arányok rendre 87, 73 és 84 százalékosak, de a válaszadók legnagyobb része mindenhol elsődleges információ- és inspirációs forrásként használja a közösségi médiát – igaz, az általános vélekedéssel szemben a személyes kapcsolatot is pótolhatatlan dolognak tartják, különösen a világjárvány nyomán.

A Z generáció tagjainak már majdnem háromnegyed része naponta kommunikál üzenetküldő alkalmazáson keresztül, emellett legalább hetente egyszer igénybe vesz valamilyen digitális szórakozási csatornát is. A Mastercard felmérése szerint a technológia iránt fogékony és mindig online csoportban az e-kereskedelem is természetes környezetté vált, amennyiben 76 százalékuk legalább havonta egyszer vásárol az interneten.

A készpénz azért náluk is tartja magát

Ez utóbbit tekintve a magyarországi adatok megegyeznek a közép-kelet-európai átlaggal, hozzátéve, hogy ártudatos fogyasztókról van szó: a 18-24 éves online vásárlók 74 százaléka azt állítja, hogy mindig utánanéz a különböző kereskedők ajánlatainak a fizetés előtt, 77 százalékuk pedig azt is ellenőrzi, hogy az adott termék megjelenik-e máshol is az akciós ajánlatokban. Még kevésbé meglepő, hogy az online vásárlás során a Z generáció természetesnek veszik a digitális fizetést, bár a legnépszerűbb formák azonban országonként eltérőek.

Míg Görögországban a bankkártya a legelterjedtebb módja az online fizetésnek, addig Ukrajnában a mobiltárcák dominálnak, Lengyelországban pedig egyre sikeresebb a BLIK fizetési rendszer. A felmérésből ugyanakkor az is kiderül, hogy a 41 százalékban digitálisan tájékozottnak tartott Z generáció tagjai előszeretettel vásárolnak utánvéttel is, ami Szerbiában 67 százalékukra, Bulgáriában pedig 60 százalékukra igaz.

A fizikai vásárlások során a megkérdezettek 80 százaléka szokott kártyával fizetni (nálunk ez csak 72 százalék), és a többség már valamivel gyakrabban használja ezt a megoldást a készpénznél. A kártyás fizetés legnagyobb akadálya a POS-terminál hiánya az üzletekben, ettől függetlenül azonban folyamatosan növekszik az érintésmentes fizetés népszerűsége. A Z generációs fogyasztók 58 százaléka használja ezt a módszert (Magyarországon 49 százalék), és további 29 százalékuk tervezi, hogy a jövőben is így fog fizetni (itthon 32 százalék). A felhasználói élmény jelentőségével kapcsolatban egyébként a Mastercard megállípatja, hogy a fiatalok 28 százalékánál már a pénzintézetek kiválasztásakor is lényeges szempont a számukra megfelelő banki mobil alkalmazás.

Közösség & HR

A technológia szó szerint kiszagolhatja a betegségeket is

Az Alphabet-Google befektetési alapja nagy lehetőségeket lát az illatok digitalizálásában, feltárva egy olyan területet, amely eddig kimaradt a gépi érzékelés és adatfeldolgozás gyors fejlődéséből.
 
Hirdetés

Budapestre jön és munkatársakat keres az Innovecs

A cégek digitális transzformációját segítő, szédítő tempóban növekvő vállalatnál kiemelt figyelmet fordítanak a csapattagok igényeire és jólétére.

Hirdetés

A munkaerő képzése a vállalat sikerének egyik záloga

A piaci versenyben az a cég tud élen maradni, amely lépést tart a fejlődő technológiával. Ez azonban csak megfelelően képzett alkalmazottakkal lehetséges.

Ahogy megindult az IT-szakemberekért a harc a munkaerőpiacon, úgy váltak egyre szofisztikáltabbá a képzést végző intézmények szolgáltatásai.

a melléklet támogatója a Green Fox Academy

A felmérésekből egyre inkább kiderül, hogy az alkalmazottak megtartása vagy távozása sokszor azon múlik, amit a szervezetük nem csinál, nem pedig azon, amiben egymásra licitál a többi munkáltatóval.

Ezért fontos számszerűsíteni a biztonsági kockázatokat

Az EU Tanácsa szerint összeegyeztethető a backdoor és a biztonság. Az ötlet alapjaiban hibás. Pfeiffer Szilárd fejlesztő, IT-biztonsági szakértő írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2022 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.