A Mastercard Magyarországra is kiterjedő regionális felmérése szerint a fiatalok jó része már nem ragaszkodik a készpénzhez, és az okostelefont tekinti a különféle pénzügyi szolgáltatások kulcsának.

A Mastercard megbízásából 2021 március-áprilisában készült újabb kutatás a legfiatalabbnak mondott fogyasztói csoport, az úgynevezett Z generáció viselkedéséről. Az összesen 11 országban végzett közép-kelet-európai felmérés szerint a 18-24 évesek a lakosság 7,2 százalékát teszik ki ebben a régióban, a 11,5 millió fős csoport jelentősége pedig a gazdaságban is egyre nagyobb. Ezen belül külön is kiemelkedő a digitális gazdaságban betöltött szerepük, hiszen az internet széles körű elterjedésének idején született emberek már elválaszthatatlanul kötődik a digitális világhoz.

A kutatás erre vonatkozó részéből kiderül, hogy a közép-kelet-európai fiatalok nagy arányú közösségimédia-használatában a YouTube vezet, ahol 91 százalékuk aktív, ezt pedig a 82 százalékos Instagram és a 77 százalékos Facebook követi. Magyarországon ezek az arányok rendre 87, 73 és 84 százalékosak, de a válaszadók legnagyobb része mindenhol elsődleges információ- és inspirációs forrásként használja a közösségi médiát – igaz, az általános vélekedéssel szemben a személyes kapcsolatot is pótolhatatlan dolognak tartják, különösen a világjárvány nyomán.

A Z generáció tagjainak már majdnem háromnegyed része naponta kommunikál üzenetküldő alkalmazáson keresztül, emellett legalább hetente egyszer igénybe vesz valamilyen digitális szórakozási csatornát is. A Mastercard felmérése szerint a technológia iránt fogékony és mindig online csoportban az e-kereskedelem is természetes környezetté vált, amennyiben 76 százalékuk legalább havonta egyszer vásárol az interneten.

A készpénz azért náluk is tartja magát

Ez utóbbit tekintve a magyarországi adatok megegyeznek a közép-kelet-európai átlaggal, hozzátéve, hogy ártudatos fogyasztókról van szó: a 18-24 éves online vásárlók 74 százaléka azt állítja, hogy mindig utánanéz a különböző kereskedők ajánlatainak a fizetés előtt, 77 százalékuk pedig azt is ellenőrzi, hogy az adott termék megjelenik-e máshol is az akciós ajánlatokban. Még kevésbé meglepő, hogy az online vásárlás során a Z generáció természetesnek veszik a digitális fizetést, bár a legnépszerűbb formák azonban országonként eltérőek.

Míg Görögországban a bankkártya a legelterjedtebb módja az online fizetésnek, addig Ukrajnában a mobiltárcák dominálnak, Lengyelországban pedig egyre sikeresebb a BLIK fizetési rendszer. A felmérésből ugyanakkor az is kiderül, hogy a 41 százalékban digitálisan tájékozottnak tartott Z generáció tagjai előszeretettel vásárolnak utánvéttel is, ami Szerbiában 67 százalékukra, Bulgáriában pedig 60 százalékukra igaz.

A fizikai vásárlások során a megkérdezettek 80 százaléka szokott kártyával fizetni (nálunk ez csak 72 százalék), és a többség már valamivel gyakrabban használja ezt a megoldást a készpénznél. A kártyás fizetés legnagyobb akadálya a POS-terminál hiánya az üzletekben, ettől függetlenül azonban folyamatosan növekszik az érintésmentes fizetés népszerűsége. A Z generációs fogyasztók 58 százaléka használja ezt a módszert (Magyarországon 49 százalék), és további 29 százalékuk tervezi, hogy a jövőben is így fog fizetni (itthon 32 százalék). A felhasználói élmény jelentőségével kapcsolatban egyébként a Mastercard megállípatja, hogy a fiatalok 28 százalékánál már a pénzintézetek kiválasztásakor is lényeges szempont a számukra megfelelő banki mobil alkalmazás.

Közösség & HR

Így árasztotta el az amerikai híroldalakat a pornó

Miután a VidMe nevű videómegosztó domainjét megvette egy pornós cég, több lap oldalán is felnőtt tartalmak kezdtek megjelenni.
 
Hirdetés

Belépő szinten dob nagyot a tároláson a Dell EMC PowerStore 500

Garantált 4:1-es deduplikációval, nagyobb teljesítménnyel, frissített szoftveres képességeivel teszi magasra a lécet a tárolókörnyezet modernizálásában és a gyorsan fejlődő adatigények kiszolgálásában a Dell EMC PowerStore. Beleértve az all flash termékcsalád legkisebb tagját is, amely megérkezett Magyarországra.

Hirdetés

Növekvő elvárások a szállodai Wi-Fi hálózatokkal szemben – hogyan biztosítható a versenyelőny?

A Wi-Fi ma már szinte valamennyi szálláshelyen alapvető szolgáltatás. Ezzel arányosan a vendégértékeléseknek is javuló tendenciát kellene mutatniuk – mégsem ez a helyzet. Mit hiányolnak a vendégek, és hogyan biztosíthatja egy szálloda a legújabb vendégigényeknek történő megfelelőséget? Ennek járt utána egy a lezárások után készült friss kutatás.

Radikális átalakulást és innovációs kényszert hozott a szállodaiparban a COVID.

a melléklet támogatója a TP-Link

CIO KUTATÁS

A PANDÉMIA HATÁSAIRÓL

Az ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Informatikai Intézetével végzett kutatásunkban. Segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

MEHET

A KPMG immár 22. alkalommal kiadott CIO Survey jelentése szerint idén az informatikai vezetők leginkább a digitalizációra, a biztonságra és a szoftverszolgáltatásokra koncentráltak.

Használtszoftver-kereskedelem a Brexit után

Az EU Tanácsa szerint összeegyeztethető a backdoor és a biztonság. Az ötlet alapjaiban hibás. Pfeiffer Szilárd fejlesztő, IT-biztonsági szakértő írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2021 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.