Mindenkit meglepett, hogy egy viszonylag pimf háttérkép-alkalmazás bekerült a legnépszerűbb Steam-appok közé. Aztán kiderült, miért. A megoldás két szó: Kína és pornó.

Sokakat meglepett, hogy a Steam játékplatform toplistáján az olyan blockbusterek mellett, mint a Counter-Strike vagy a Dota, feltűnt egy Wallpaper Engine nevű, meglehetősen egyszerű alkalmazás. A szoftver ugyanis mindössze arra alkalmas, hogy animált és interaktív háttérképeket kezeljünk vele.

Aztán kiderült, mi lehet a háttérben. A Wallpaper Engine-ről 2016 és 2022 között született értékelések jelentős többsége kínai nyelven íródott. Ráadásul ezek szinte mind egy dologról szólnak: a pornóról. Például arról, hogy a szoftvert felhős segédeszközként (pl. tartalomcserélőként és videólejátszóként) lehet használni felnőtt tartalmak megosztásához.

Mivel Kínában tiltják az online pornót, az ottani felhasználóknak igencsak kreatívnak kell lenniük, ha ilyen tartalmakhoz akarnak jutni, írja beszámolójában a MIT Technology Review. A Steam sok szempontból alkalmas felületnek tűnt: még mindig elérhető az országban, gyors, (még) megengedően kezeli a szexuális tartalmakat, és jók a közösségi funkciói. A tudományos-technológiai magazin becslései szerint ez lehet az oka, hogy a kínai cenzorok kijátszására alkalmas Wallpaper Engine globális felhasználói bázisának legalább kétötödét a kínaiak adják.

Persze mióta erre fény derült, azóta a cenzorok is szigorítottak: tavaly óta bizonyos Steam-szolgáltatásokhoz VPN kell. Most azonban már attól félnek a felhasználók, hogy az állam teljesen blokkolja a szolgáltatást, és a Steam is szigorít a moderációs elvein.

De mi is a Wallpaper Engine?

A programot egy németországi duó fejlesztett le, és 2016-ban publikálták a Steamen. Segítségével a felhasználók a statikus háttérképeiket lecserélhetik dinamikus, interaktív animációkra. A felhasználók által a Steam Workshopba beküldött képek többsége ártalmatlan (anime karakterek, cyberpunk képek, tájképek, stb.), de nagyjából 7,5 százalékuk ún. NSFW-tartalom (not safe for work vagy not suitable for work), amit "mature" címkével láttak el. Ezek már kifejezetten szexuális tartalmak (meztelen animefigurák szexuális helyzetekben, pornográf fotók és videók stb.).

A Wallpaper Engine életének ez a rejtett oldala valamilyen okból elsikkadt. Mindössze a Kotaku foglalkozott vele három éve egy rövidke cikkben. Pedig a kínai online közösségekben a program megjelenése óta nyílt titok volt, hogy pornómegosztásra is használják. És aki nem tudott róla, az is megismerhette a lehetőséget 2020-ban, amikor egy kínai újságíró megírta a kínai médiában.

Bár nem tudni pontosan, hogy a Wallpaper Engine felhasználóinak hányad része a kínai, a bejegyzések nyelvét elemezve valószínűsítik, hogy a 40 százalék nem állhat messze az igazságtól. Ez majdnem kétszerese annak, amekkora arányt az ország lakói képviselnek a Steam teljes felhasználói bázisában: a Steam júniusi felmérése szerint a felhasználók kb. negyede állította be alapértelmezett nyelvként az egyszerűsített kínait, és a forgalom mintegy ötöde érkezik Kínából.

A Wallpaper Engine fejlesztői valószínűleg tisztában vannak vele, hogy mire használják a kínai felhasználóik a szoftverüket. Egyikük, Kristjan Skutta erre azt mondta, amikor egy kínai útja során erre rákérdeztek, hogy a Wallpaper Engine csak egy keretrendszer. Szerinte mindegy, hogy mit töltenek fel rá, és nem hiszi, hogy bármi gondot jelent, ha ezek között pornó is van. Skutta hozzáállása érthető: a program fizetős (4 euró a Steam alkalmazásboltjából), így annál több pénzt hoz, minél többen használják.

Kínában a pornómegosztás bűncselekmény

Kínában tiltják a felnőtt tartalmakat tartalmazó weboldalakat, és minden online felületről (közösségi média, felhős tárhely stb.) azonnal eltávolítják. Pornó feltöltése vagy megosztása ráadásul bűncselekmény, amiért elég sok embert ítéltek hosszabb-rövidebb börtönbüntetésre.

Emiatt a Steam helyzete egyelőre különleges. Miközben a kínai szabályozás értelmében már rég be kellett volna tiltani, valami rejtélyes okból még mindig működhet. Azt azonban nem tudni, mikor csapnak le a hatóságok, vagy szigorít a moderáláson a Steam.

Piaci hírek

Sztrájkba kezdenek a videójátékok szinkronszínészei az MI miatt

A hollywoodi színészek és a játékkészítő stúdiók képviselői közel álltak a megállapodáshoz, ám a generatív algoritmusok jelentette problémákat egyelőre nem sikerült megnyugtatóan rendezni.
 
Általános jelenség a hazai nagyvállalatok körében, hogy a szükségesnél jelentősen többet költenek nyilvánosfelhő-szolgáltatásokra. Utánajártunk, mi a pontos helyzet, és mit lehet tenni a költségek optimalizálásáért.

a melléklet támogatója a 4iG Nyrt.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.