A mesterséges intelligencia két típusa is most ér a Gartner hype-ciklusának csúcsára, de a technológiai fősodorba kerülésükhöz még biztosítaniuk kell a felhasználók (fogyasztók) érdekeinek védelmét.
Hirdetés
 

A Gartner szerint az MI két alkalmazási formája, a generatív és érzelmi mesterséges intelligencia sem kerüli el a piackutató hype-ciklusának "kiábrándulási mélységét", miután mostanában ér a görbe csúcsára, de az technológia ezekben az esetekben már itt is kezdi megmutatni valódi értékét. A marketinges szakembereknek egyelőre még rendelkezésükre állnak az olyan hagyományos eszközök, mint amilyenek a harmadik féltől származó sütik (cookie), de a média töredezettségének növekedésére és a vásárlói adatforrások elavulására mutató trendek ettől még ugyanolyan erősek. Így előbb-utóbb nekik is megfelelő megoldásokra lesz szükségük az új mérési és célzási formákhoz való alkalmazkodásban.

Az új módszereket a mesterséges intelligencia biztosítja a fogyasztók célzásában, mérésében és azonosításában, sőt még az egyes digitális csatornákhoz illeszkedő tartalmakat is létrehozza. A Gartner Hype Cycle for Digital Advertising 2022 című jelentése szerint az eddig megszokott technikák leértékelődnek, ahogy a valamit valamiért felállás átalakul egy világos beleegyezésre épülő média- és hirdetésgazdasággá. Ez az átalakulás nyilván nem zajlik le egyik napról a másikra, főleg, hogy egyelőre a Google sem szünttte meg a harmadik féltől származó sütik támogatását, de ettől még ideje felkészülni a nyomon követésen alapuló ügyféladatok elapadására és a célzás nehézségeinek növekedésére.

Egyszerű azért ez sem lesz

Az MI-technológiák viszont olyan új megoldásokat biztosítanak, mint amilyen a felhasználók érzelmi állapotának elemzésére, és az annak megfelelő konkrét, személyre szabott műveletek vágrehajtása. Az úgynevezett "influence AI" ezzel a digitális élmény olyan elemeit próbálja automatizálni, amelyek a viselkedéstudományra épülő technikák alkalmazásával tömeges léptékben befolásolhatják a felhasználók döntéseit. Mivel ez a dolog minimum véleményes, a magánélethez fűződő jogok védelme és a bizalom kialakítása elengedhetetlen lesz az érzelmi MI sikeréhez. Átlátható felhasználásra lesz szüksége, és el kell távolodnia attól a gyakorlattól, hogy implicit felhasználói adatokat gyűjtögessen.

A Gartner úgy látja, hogy az érzelmi mesterséges intelligencia valószínűleg egy jó évtized múlva válhat kiforrottá, addig pedig az alkalmazó szervezeteknek gondosan méregelniük kell a szállítói képességeket, tekintettel azok ipargak vagy felhasználási esetek szerinti korlátozottságára. Ennél valamivel előrébb tart a generatív mesterséges intelligencia, amelyik a piackutató előrejelzése szerint már 2-5 éven belül eléri a mainstream alkalmazásokat. Itt olyan eszközökről van szó, amelyek a már meglévő alkotások alapján újabb, valósághű műveket hoznak létre, ismétlés nélkül tükrözve a betanításukra használt adatok jellemzőit, legyen szó videóról, narratíváról, beszédről, szintetikus adatokról vagy akár terméktervezésről.

Az automatizáció révén az ilyen eszközök nagy segítséget jelentenek majd a marketingeseknek az egyre több tartalom előállításában és az ügyfelek intelligens, személyre szabott bevonásában. Hogy a dolog ne legyen ennyire sima, a szabályozási kérdésekreezen a területen is megoldásokat kell találni, mint ahogy az olyan problémákat is kezelni kell majd, mint amilyen a mélyhamisítás (deepfake) megfelelő mederbe terelése. A Gartner éppen ezért azt javasolja, hogy a a generatív mesterséges intelligencia alkalmazásainak kapcsán mindenki vizsgálja meg és számszerűsítse a technológia előnyeit és korlátait, mérlegelje a technikai lehetőségeket, és tárja fel a velük kapcsolatos etikai tényezőket is.

Részletek a Gartner oldalán »

Közösség & HR

Nagy nehezen nekiállt kitakarítani az MI-szemetet a YouTube

A videómegosztó oldal két, milliós feliratkozói bázissal rendelkező csatornát iktatott ki, amelyek algoritmusokkal generált hamis mozielőzetesekkel értek el nagy nézettséget és tetemes bevételt.
 
Hirdetés

Az ötlettől az értékteremtésig – egy jól működő adattudományi szervezet alapjai

Miért bukik el annyi adattudományi kezdeményezés már az indulás után? A válasz gyakran nem az algoritmusok összetettségében, hanem az adatok minőségében és kezelésében keresendő. Stabil adatforrások, következetes feature-kezelés és egy jól felépített Feature Store nélkül a gépi tanulás ritkán jut el a valódi üzleti értékteremtésig.

Sok szervezet adatvezéreltnek tartja magát, mert van BI rendszere és heti dashboardja. A valóságban azonban ennél többről van szó; a kérdés ugyanis nem az, hogy van-e elég adat, hanem, hogy mennyire jól használják a döntések meghozatalához.

a melléklet támogatója a One Solutions

EGY NAPBA SŰRÍTÜNK MINDENT, AMIT MA EGY PROJEKTMENEDZSERNEK TUDNIA KELL!

Ütős esettanulmányok AI-ról, agilitásról, csapattopológiáról. Folyamatos programok három teremben és egy közösségi térben: exkluzív információk, előadások, interaktív workshopok, networking, tapasztalatcsere.

2026.03.10. UP Rendezvénytér

RÉSZLETEK »

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.