A mesterséges intelligencia két típusa is most ér a Gartner hype-ciklusának csúcsára, de a technológiai fősodorba kerülésükhöz még biztosítaniuk kell a felhasználók (fogyasztók) érdekeinek védelmét.

A Gartner szerint az MI két alkalmazási formája, a generatív és érzelmi mesterséges intelligencia sem kerüli el a piackutató hype-ciklusának "kiábrándulási mélységét", miután mostanában ér a görbe csúcsára, de az technológia ezekben az esetekben már itt is kezdi megmutatni valódi értékét. A marketinges szakembereknek egyelőre még rendelkezésükre állnak az olyan hagyományos eszközök, mint amilyenek a harmadik féltől származó sütik (cookie), de a média töredezettségének növekedésére és a vásárlói adatforrások elavulására mutató trendek ettől még ugyanolyan erősek. Így előbb-utóbb nekik is megfelelő megoldásokra lesz szükségük az új mérési és célzási formákhoz való alkalmazkodásban.

Az új módszereket a mesterséges intelligencia biztosítja a fogyasztók célzásában, mérésében és azonosításában, sőt még az egyes digitális csatornákhoz illeszkedő tartalmakat is létrehozza. A Gartner Hype Cycle for Digital Advertising 2022 című jelentése szerint az eddig megszokott technikák leértékelődnek, ahogy a valamit valamiért felállás átalakul egy világos beleegyezésre épülő média- és hirdetésgazdasággá. Ez az átalakulás nyilván nem zajlik le egyik napról a másikra, főleg, hogy egyelőre a Google sem szünttte meg a harmadik féltől származó sütik támogatását, de ettől még ideje felkészülni a nyomon követésen alapuló ügyféladatok elapadására és a célzás nehézségeinek növekedésére.

Egyszerű azért ez sem lesz

Az MI-technológiák viszont olyan új megoldásokat biztosítanak, mint amilyen a felhasználók érzelmi állapotának elemzésére, és az annak megfelelő konkrét, személyre szabott műveletek vágrehajtása. Az úgynevezett "influence AI" ezzel a digitális élmény olyan elemeit próbálja automatizálni, amelyek a viselkedéstudományra épülő technikák alkalmazásával tömeges léptékben befolásolhatják a felhasználók döntéseit. Mivel ez a dolog minimum véleményes, a magánélethez fűződő jogok védelme és a bizalom kialakítása elengedhetetlen lesz az érzelmi MI sikeréhez. Átlátható felhasználásra lesz szüksége, és el kell távolodnia attól a gyakorlattól, hogy implicit felhasználói adatokat gyűjtögessen.

A Gartner úgy látja, hogy az érzelmi mesterséges intelligencia valószínűleg egy jó évtized múlva válhat kiforrottá, addig pedig az alkalmazó szervezeteknek gondosan méregelniük kell a szállítói képességeket, tekintettel azok ipargak vagy felhasználási esetek szerinti korlátozottságára. Ennél valamivel előrébb tart a generatív mesterséges intelligencia, amelyik a piackutató előrejelzése szerint már 2-5 éven belül eléri a mainstream alkalmazásokat. Itt olyan eszközökről van szó, amelyek a már meglévő alkotások alapján újabb, valósághű műveket hoznak létre, ismétlés nélkül tükrözve a betanításukra használt adatok jellemzőit, legyen szó videóról, narratíváról, beszédről, szintetikus adatokról vagy akár terméktervezésről.

Az automatizáció révén az ilyen eszközök nagy segítséget jelentenek majd a marketingeseknek az egyre több tartalom előállításában és az ügyfelek intelligens, személyre szabott bevonásában. Hogy a dolog ne legyen ennyire sima, a szabályozási kérdésekreezen a területen is megoldásokat kell találni, mint ahogy az olyan problémákat is kezelni kell majd, mint amilyen a mélyhamisítás (deepfake) megfelelő mederbe terelése. A Gartner éppen ezért azt javasolja, hogy a a generatív mesterséges intelligencia alkalmazásainak kapcsán mindenki vizsgálja meg és számszerűsítse a technológia előnyeit és korlátait, mérlegelje a technikai lehetőségeket, és tárja fel a velük kapcsolatos etikai tényezőket is.

Részletek a Gartner oldalán »

Közösség & HR

CIO Hungary 2025: hogyan válhat veszélyessé egy félrenevelt MI?

Beszámolónk harmadik része a 16. CIO Hungary konferencia második napjáról, ahol a stresszes témák mellett a stresszcsökkentésről is sokat megtudhattunk.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.