A Ford szobaméretű háromdimenziós nyomtatója nem csak könnyebb, de az egyéni igényekre szabottabb autókat hozhat - a közeljövőben.

Mint szinte minden autógyártó, a Ford is komoly energiákat fektet a 3D nyomtatás kutatásába. A technológia számos előnnyel kecsegtet ugyanis: rövidebb gyártási idő, magas fokú személyre szabhatóság, alacsonyabb tömegű alkatrészek, hogy csak néhányat említsünk. Eddig azonban csak kísérleti projektek zajlottak, a hagyományos autógyártásnál megszokott mennyiségű adat töredéke sem áll rendelkezésre. Ez azonban most változni látszik.

Stratasys Infinite Build 3D Printer

A fenti néven futó háromdimenzós nyomtatót nemrég állította szolgálatba az amerikai autógyártó vállalat. Noha még ezt sem alkalmazzák a tömeggyártási folyamat részeként, egyelőre inkább a tesztelés zajlik, a Ford michigani k+f központjában felépített, szobányi méretű szerkezet mégis fontos mérföldkőnek számít. Szemben az általánosan ismertté vált 3D nyomtatókkal, melyek rétegről rétegre, azaz függőlegesen építik fel a kívánt formát, a Stratasys Infinite Build 3D Printer oldalról nyomtat. Ezzel a korábbinál sokkal nagyobb, elméletileg végtelen méretű tárgyak – innen a gép neve – is létrehozhatók.

Az eszköz a kereskedelmi forgalomban már elérhető társaival ellentétben nem szálszerű anyagot használ a kívánt struktúra kialakításához. Ehelyett a homokra kísértetiesen hasonlító, jogvédett eljárással előállított mikropellet port töltenek bele. A hőre alakját változtató műanyagot cseppfolyós halmazállapotig hevítik, majd ebben a formában lövetik ki a nyomtatófejjel. Egy robotkar tölti újra az anyag tárolóját, azaz a 3D-s nyomtató igény szerint akár sok órán vagy akár napokon keresztül is folyamatosan működhet.

Jelenleg azt tesztelik a Ford mérnökei, hogyan lehet a legjobb eredményt elérni a Stratasys nyomtatóval. Arra már rájöttek, hogy a tárgyak nyomtatási iránya óriási hatással van számos paraméterre, például a kinyomtatott felület minőségére. Hasonló tényezővel bír az alkalmazott porszemcsék szélessége, az alkalmazott légrés és a nyomtatási sebesség is.

A gondos előkészületek ellenére előfordul azonban, hogy a gép elveszti a fonalat, és a kinyomtatni tervezett tárgy egy részét vagy akár az egészét elölről kell kezdeni, árulták el a Ford mérnökei. Ez azért annyira nem meglepő, tekintve, hogy egy prototípusról van szó, amit még mindig csupán pár hónapja tesztelgetnek.
 


Megállja a helyét

A Ford a tapasztalatait nem tartja meg magának, és nem csak a régóta partneri viszonyban álló Stratasysszal osztja meg tudását, hanem például a Boeinggel és az orvosi közösség számos tagjával is. Továbbfejlesztésére vonatkozó ötletei is vannak már az autógyártónak: a munkaidő utáni gyártás nyomonkövetésének céljából kamerákkal tervezi kibővíteni a nyomtatót, így a mérnökök igény szerint akár távolról is megfigyelhetik működését.

A legnagyobb kihívás azonban az, hogy megtalálják, milyen alkalmazásokra célszerű a leginkább felhasználni az eszközt. Ellen Lee, az a Ford Additive Manufacturing Research részlegének műszaki vezetője szerint nem csak a prototípuskészítésben, hanem akár a sorozatgyártásban is lehet helye a 3D-s nyomtatónak, hiszen az autók szinte minden alkatrésze előállítható vele.

Konzumer tech

Így kell adatot törölni a GDPR szellemében

Nemzeti szinten eddig is szigorú rendelkezések vonatkoztak az érzékeny adatok megsemmisítésére, de az Európai Unió Általános Adatvédelmi Rendeletének hatályba lépése után senki sem kerülheti el az információtörlés folyamatos feladatát.
 
Hirdetés

Idén elstartol az 5G, még több fizetésre való kütyü jön a Telenor Research szerint

A Telenor Research kutatói egy csokorba gyűjtötték az idei év legmeghatározóbb fogyasztói trendjeit. Többek között debütáló 5G-t, kiterjesztett valóságra építő szolgáltatásokat és a mobiltárcák széles körű elterjedését várhatjuk 2018-tól.

Hirdetés

Ezért vannak biztonságban személyes adataink a felhőben

Nyakunkon az új európai adatvédelmi rendelet bevezetésének határideje, ami minden, adatkezelést végző vállalatra vonatkozik. A felhőszolgáltatók azonban elébe mentek a GDPR-nak.

A GDPR miatt elvileg változik az adatok életciklusa, de a gyakorlatban nem feltétlenül. Aminek viszont kellene változnia, az a hazai szabályozás. Ezen a téren viszont nem állunk jól.

a melléklet támogatója az Aruba Cloud

A koncentrált erőforrások kockázatai is koncentráltan jelentkeznek. Az informatikai szolgáltatóknak, felhős cégeknek érdemes lenne körülnézniük a közműszolgáltatóknál, hogyan kezelik ezt a problémát.

Sikeremberektől is tanultak a CIO-k

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.