A hétvégén az Atlanti-óceán mindkét partján komoly fennakadásokat okozott a légi közlekedésben egy-egy technológiai eredetű probléma.

Még most sem sikerült teljesen helyreállítani a normális ügymenetet több forgalmas európai reptéren azt követően, hogy péntek este zavar támadt az utasok beléptetését végző rendszerben. A hekkertámadásra visszavezethető üzemzavarok szintje szerencsére meg sem közelíti a tavalyi CrowdStrike-baki keltette hullámokat, de azért a hétvégén így is komoly fennakadások keletkeztek a légi közlekedésben.

A gyenge láncszemnek ezúttal a Collins Aerospace fejlesztett MUSE platform bizonyult. Ennek az utaskezelő rendszernek az előnye, hogy több társaság is használhatja ugyanazt a reptéri pultot az utasok és csomagjaik regisztrálására, ami feleslegessé teszi a külön kapuk használatát. Már amennyiben a szoftver valóban úgy működik, ahogy kell.

A problémák péntek késő este kezdtek jelentkezni, és mint kiderült, több nagy forgalmú légikikötőt érint Európa-szerte, például Brüsszelben, Berlinben és Londonban. A hétvégi jelentések szerint a zavart a beszállító rendszerét ért valamiféle kibertámadás okozta, ám ezzel kapcsolatban pontosabb információt egyelőre nem közölt a Collins Aerospace. Manuális beléptetéssel és csomagfeladással ugyan mindenhol igyekeztek áthidalni az informatikai leállást, ám így is sok járatot kellett törölni, illetve több repülő is csak késéssel tudott indulni.

A Collins hétfő reggel kiadott nyilatkozata alapján még "négy érintett repülőtérrel és légitársasági ügyféllel" működik együtt annak érdekében, hogy helyreálljon a teljes funkcionalitás. Ha minden jól megy, utóbbira már nem kell sokat várni, mert a szükséges frissítésekkel már a "végső fázisában" tartanak.

Dallasban sem könnyű

Közben a hétvégén az Egyesült Államokban sem volt felhőtlen a repülőzők élete. Egészen pontosan a Dallas Fort Worth (DFW) repülőtér munkája vált igencsak akadozóvá amiatt, mert pénteken két fontos adatkábelt is elvágott valami. Az egyelőre tisztázatlan eset következtében leállt a Szövetségi Légiközlekedési Hatóság (FAA) dallasi TRACOM (Terminal Radar Approach Control) létesítménye, amely az amerikai légiforgalmi irányítási rendszer egyik kulcsfontosságú eleme – derül ki a The Register anyagából.

Mindez az American Airlines vezérigazgatójának beszámolója szerint azt okozta, hogy az FAA nem volt képes automatikus módon engedélyezni a járatok indítását, ez pedig értelemszerűen komoly hatással volt a dallasi reptér forgalmára. A hatóság javára legyen írva, hogy gyorsan sikerült egy eljárást kidolgozni, amivel a társaságok a kapuktól tudták indítani a járatokat. A módszer szépséghibája viszont a lassúság volt. Három óra alatt 9 gépet sikerült így elindítani, míg normál üzemben óránként 100 repülő startol a DFW-ről.

A hétvégi problémát az FAA rögtön igyekezett is politikai lobbierővé konvertálni: közleményben jelezték, a gondot alapvetően a szervezet által üzemeltetett "elavult infrastruktúra" jelenti. A szervezet ezért ismételten szorgalmazta a légiforgalmi irányítási rendszerek sürgős fejlesztését.

(Fotó: Heathrow)

Biztonság

A Vatikán a mesterséges intelligencia megregulázását sürgeti

A katolikus egyház szerint egy globális szabályozási keretrendszer felállítása mellett fontos lenne az is, hogy az MI generálta előnyöket minél szélesebb kör élvezhesse.
 
A biztonsági megoldásszállítók érthető módon egy irányba mozdulnak, hiszen ugyanazoknak a támadásoknak az ellenszerét keresik. Megoldási javaslataikban sokszor csak árnyalatnyiak a különbségek, ami egyszerre könnyíti és nehezíti a választást.

a melléklet támogatója a Clico Hungary

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.