Ráadásul 14 év alatt alig 10 százalékot veszít eredeti kapacitásából.

Imádják a gyártók időről időre bejelenteni, hogy áttörést értek el az akkumulátorfejlesztés területén. Kétségtelen, a lítium-ionos telepek számos tekintetben – energiasűrűség, elöregedés, töltési sebesség, üzembiztonság – mutatnak elmaradást a számítástechnika más területein tapasztalható fejlődési tempójához képest. Van tehát helye a technológia finomításának; ezúttal a Toshiba állt elő a nagy bejelentéssel.

6 perc alatt a csúcsra

Következő generációs SCiB lítium-ion akkumulátoráról rántotta le a leplet a japán gyártó. Az anód anyagának titán nióbium-oxidra történő megváltoztatásával érte el a telep hatékonyságának drámai szintű növekedését a távol-keleti vállalat. A Toshiba állítása szerint ezzel kétszeres tárkapacitást értek el a modern lítium-ionos akkukhoz képest.

Az 50 amperórás cellák prototípusa megdöbbentő sebességgel tölthető újra. A folyamat mindössze hat percig tart, és ez nem az összes előnye a fejlesztésnek. Képes a nagymértékű, gyors hőmérséklet-ingadozások kezelésére: szobahőmérsékletről akár -10 Celsius fokig is süllyedhet az akkumulátor hőmérséklete 10 percen belül anélkül, hogy károsodna az eszköz. Ez a változás ugyanakkor érinti a töltési időt; ekkor 6 helyett 10 percig tart a folyamat.

A sok feltöltés-kisütés ugyanakkor előbb-utóbb minden akkumulátor élettartamát, pontosabban töltéstároló kapacitását kikezdi. Napjaink két-három éves telepei már nem képesek annyi elektromosság tárolására, mint a vadonatújak. Ez a fajta elöregedés azonban szinte teljesen ismeretlen az SCiB prototípusa esetén. A Toshiba állítása szerint 5 ezer újratöltési ciklus után is tartja az eredeti kapacitás 90 százalékát. Ha napi egy töltéssel számolunk, akkor ez nagyjából 14 évet jelent; tehát az akku által kiszolgált elektromos eszközök előbb avulnak el, mintsem cserélni kellene töltéstároló moduljukat.

Nem eszik olyan forrón a kását

Ahogy az lenni szokott, a nagy bejelentés nem jár együtt azonnali piacra lépéssel. A Toshiba közlése értelmében a kereskedelmi forgalomban való megjelenés legkorábbi ideje 2019 (pontosabban a 2019-es üzleti év) lehet. Ennek oka, hogy az addig hátralevő másfél-két évben még több kihívást is le kell küzdenie a vállalatnak.

A legnagyobb akadály a magas költségszint. Noha a Toshiba nem tett arról említést, mennyibe kerülne egy piackész akku (sem az egy kWh-ra vetített költség), vélhetően ez a legkomolyabb probléma, ami a termék sorozatgyártásnak útjában áll. Elég nehéz úgy ugyanis tömegek érdeklődését felkelteni egy hat perc alatt feltölthető autó iránt, ha a technológia alkalmazása önmagában az autó árának dupláját teszi ki.

Becslések szerint ugyanis az új SCiB töltéstároló megoldás mintegy 75 ezer dollárért válna elérhetővé az elektromos autók számára. Persze, ha a Toshiba elég érdeklődő figyelmét fel tudja hívni, akkor idővel eshet az ár. Ami már csak azért is kívánatos lenne, mert a korábban már említett 6 perces töltési ciklussal egy napjainkban használt tipikus lítium-ionos, 32kWh-s akkumulátorral szerelt autó hatótávolságának háromszorosát – több mint 300 km-t – lenne képes megtenni. Ez pedig már megközelítené a benzines autók egy tankolással elérhető menettávolságát.

Mobilitás

Már nem csak adatokra, de erőforrásokra utaznak a támadók

...akik előszeretettel használják ki az API-k sérülékenységeit a máskülönben jól védett oldalakon is. Az Akamai legfrissebb biztonsági jeletése szerint az idén beköszönnek a mobilos botnetek is.
 
Hirdetés

Ezért vannak biztonságban személyes adataink a felhőben

Nyakunkon az új európai adatvédelmi rendelet bevezetésének határideje, ami minden, adatkezelést végző vállalatra vonatkozik. A felhőszolgáltatók azonban elébe mentek a GDPR-nak.

Nemzeti szinten eddig is szigorú rendelkezések vonatkoztak az érzékeny adatok megsemmisítésére, de az Európai Unió Általános Adatvédelmi Rendeletének hatályba lépése után senki sem kerülheti el az információtörlés folyamatos feladatát.

a melléklet támogatója az Aruba Cloud

A koncentrált erőforrások kockázatai is koncentráltan jelentkeznek. Az informatikai szolgáltatóknak, felhős cégeknek érdemes lenne körülnézniük a közműszolgáltatóknál, hogyan kezelik ezt a problémát.

Sikeremberektől is tanultak a CIO-k

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.