Ráadásul 14 év alatt alig 10 százalékot veszít eredeti kapacitásából.

Imádják a gyártók időről időre bejelenteni, hogy áttörést értek el az akkumulátorfejlesztés területén. Kétségtelen, a lítium-ionos telepek számos tekintetben – energiasűrűség, elöregedés, töltési sebesség, üzembiztonság – mutatnak elmaradást a számítástechnika más területein tapasztalható fejlődési tempójához képest. Van tehát helye a technológia finomításának; ezúttal a Toshiba állt elő a nagy bejelentéssel.

6 perc alatt a csúcsra

Következő generációs SCiB lítium-ion akkumulátoráról rántotta le a leplet a japán gyártó. Az anód anyagának titán nióbium-oxidra történő megváltoztatásával érte el a telep hatékonyságának drámai szintű növekedését a távol-keleti vállalat. A Toshiba állítása szerint ezzel kétszeres tárkapacitást értek el a modern lítium-ionos akkukhoz képest.

Az 50 amperórás cellák prototípusa megdöbbentő sebességgel tölthető újra. A folyamat mindössze hat percig tart, és ez nem az összes előnye a fejlesztésnek. Képes a nagymértékű, gyors hőmérséklet-ingadozások kezelésére: szobahőmérsékletről akár -10 Celsius fokig is süllyedhet az akkumulátor hőmérséklete 10 percen belül anélkül, hogy károsodna az eszköz. Ez a változás ugyanakkor érinti a töltési időt; ekkor 6 helyett 10 percig tart a folyamat.

A sok feltöltés-kisütés ugyanakkor előbb-utóbb minden akkumulátor élettartamát, pontosabban töltéstároló kapacitását kikezdi. Napjaink két-három éves telepei már nem képesek annyi elektromosság tárolására, mint a vadonatújak. Ez a fajta elöregedés azonban szinte teljesen ismeretlen az SCiB prototípusa esetén. A Toshiba állítása szerint 5 ezer újratöltési ciklus után is tartja az eredeti kapacitás 90 százalékát. Ha napi egy töltéssel számolunk, akkor ez nagyjából 14 évet jelent; tehát az akku által kiszolgált elektromos eszközök előbb avulnak el, mintsem cserélni kellene töltéstároló moduljukat.

Nem eszik olyan forrón a kását

Ahogy az lenni szokott, a nagy bejelentés nem jár együtt azonnali piacra lépéssel. A Toshiba közlése értelmében a kereskedelmi forgalomban való megjelenés legkorábbi ideje 2019 (pontosabban a 2019-es üzleti év) lehet. Ennek oka, hogy az addig hátralevő másfél-két évben még több kihívást is le kell küzdenie a vállalatnak.

A legnagyobb akadály a magas költségszint. Noha a Toshiba nem tett arról említést, mennyibe kerülne egy piackész akku (sem az egy kWh-ra vetített költség), vélhetően ez a legkomolyabb probléma, ami a termék sorozatgyártásnak útjában áll. Elég nehéz úgy ugyanis tömegek érdeklődését felkelteni egy hat perc alatt feltölthető autó iránt, ha a technológia alkalmazása önmagában az autó árának dupláját teszi ki.

Becslések szerint ugyanis az új SCiB töltéstároló megoldás mintegy 75 ezer dollárért válna elérhetővé az elektromos autók számára. Persze, ha a Toshiba elég érdeklődő figyelmét fel tudja hívni, akkor idővel eshet az ár. Ami már csak azért is kívánatos lenne, mert a korábban már említett 6 perces töltési ciklussal egy napjainkban használt tipikus lítium-ionos, 32kWh-s akkumulátorral szerelt autó hatótávolságának háromszorosát – több mint 300 km-t – lenne képes megtenni. Ez pedig már megközelítené a benzines autók egy tankolással elérhető menettávolságát.

Mobilitás

Van az a pénz... Kivették a kínai App Store-ból a WhatsAppot és Threadset

Peking szerint a Meta két mobil appja nemzetbiztonsági aggályokat vet fel.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.