Világszerte 1,7 milliárd felnőtt viszont még mindig nincs kapcsolatban a hivatalos pénzügyi szolgáltatásokkal, amelyek pedig a mai technológiákkal a szegénység csökkentésére is hatással lehetnének – derül ki a Világbank kutatásából.

A Világbank tavasszal már a harmadik alkalommal tette közzé Global Findex című statisztikáját, amely 2011 és 2013 után most a 2017-es évre szóló adatokat közöl összesen 140 ország felnőtt lakosságának megtakarítási, hitelfelvételi, fizetési és pénzügyi kockázatkezelési szokásairól. A több mint 150 ezer válaszadóra épülő jelentés meghatározó témája az úgynevezett pénzügyi inklúzió, ami ebben az esetben az emberek pénzügyi termékekhez és (alap)szolgáltatásokhoz való hozzáférését, illetve azok igénybevételét jelenti.

A számlák ötöde inaktív

A Global Findex adatai szerint az első, 2011-es jelentés közzététele óta 1,2 milliárd, 2014 óta pedig 515 millió ember nyitott bankszámlát, ami azt jelenti, hogy 2018 elejére már 69 százalék használt valamilyen pénzintézeti vagy mobil pénzügyi szolgáltatást, és a 2011-es 2,5 milliárddal szemben 1,7 milliárd ember nem rendelkezett semmilyen számlával.

A tanulmány persze világossá teszi, hogy a hozzáférés sehol sem jelent automazikus használatba vételt, és egy sima számla is csak szükséges, de nem elégséges feltétele a pénzügyi intergrációnak. Ezt jól mutatja, hogy világszerte az összes bankszámla ötöde tekinthető inaktívnak, vagyis a hozzáférés mellett a felhasználás ösztönzése is fontos feladat. Ráadásul nem csak a szolgáltatók, de akár a kormányzatok szintjén is, hiszen a tanulmány szerint a pénzügyi inklúzió a katasztrófahelyzetektől a különböző (akár személyes) gazdasági krízisekig sok esetben segít a pénzügyi kockázatok csökkentésében.

Kína az élharcos

A felhasználás ösztönzésére Kínát hozzák fel tökéletes példaként, ahol a felnőtt lakosság 80 százaléka rendelkezik saját bankszámlával, és az online vásárlók 85 százaléka online fizeti ki a vásárlást, vagyis csak kevesen a szállításkor való készpénzes fizetést. A hozzáférési pontok számának növekedés elsősorban a mobil felhasználás terjedésével függ össze: a mobil pénzügyi iparág ma már 90 országban 276 telepített szolgáltatáson keresztül naponta 1 milliárd dollárnyi tranzakciót dolgoz fel.

A mobilitás mellett fonos a fintech társaságok megjelenése, illetve a "szuperplatformok" kialakulása (például Alibaba/Ant Financial), amelyek gyorsan növekednek az internetes kereskedelmen és a közösségi médián keresztül. Ezzel együtt a Global Findex arra is rámutat, hogy a nehezen elérhető rétegek bevonása így is komoly feladat, legyen szó a szegényekről, a munkaerőpiacon kívül rekedtekről vagy (bizonyos régiókban) akár a nőkről. Ugyanígy szükség lenne az első felhasználókra szabott pénzügyi szolgáltatásokra is, akik nyilvánvalóan a kusztomizált, felvilágosítással egybeközött megoldásokból profitálnának a legtöbbet.

A pénzügyi alkalmasság – értve ez alatt egyrészt a szolgáltatások működésének, vagy egyáltalán létezésének ismeretrét – a kutatás szerint egyébként nem csak a személyes pénzügyek kezelésében segít, de akár a vállalkozási kedvet is növelheti, nem beszélve a szóban forgó vállalkozások fenntarthatóságáról. Érdekes a készpénzhasználat és a digitális pénzügyi szolgáltatások hozzáférhetőségének viszonya is – a kutatás ebben a tekintetben meglehetősen sajátos viszonyokat rajzol a különböző gazdasági régiókban.

Hazai helyzet

Magyarországot a tanulmány a régiós adatokon túl két esetben nevesíti. Egyrészt kiderül, hogy az ezer fős minta alapján a felnőtt magyar lakosság körében négyből három embernek van saját bankszámlája. A 75 százalékos eredményhez jó viszonyítás, hogy Kanada, Hollandia vagy a skandináv országok neve mellett 100 százalék szerepel; Ausztria 98 százalékon, Lengyelország 87 százalékon, Szlovákia 84 százalékon, Csehország 81 százalékon áll; Bulgáriára 72 százalékot, Szerbiára 71 százalékot mértek; Ukrajnában 63 százalék, Romániában pedig 58 százalék az eredmény.

A másik konkrét adatpár a nemek közti 6 százalékos és a szegények-gazdagok közti 12 százalékos olló. Ez utóbbival kapcsolatban a tanulmány megjegyzi, hogy a fejlettebb gazdaságok között csak kevés esetben tapasztalható két számjegyű különbség a magas és alacsony jövedelműek között – erre Magyarország mellett Chilét, Csehországot, Szlovákiát, Izraelt és Uruguayt említik példaként.

Piaci hírek

Rugalmasan korlátos csomagokra váltott a Telenor

Az új kézbe került szolgáltatónál a vezetőség után a terifacsomagoknál is frissítenek. A korlátlan adatforgalmat jó áron biztosító Hello Data megy, helyébe rugalmasabb, de drágább konstrukciók lépnek.
 
Hirdetés

Az ipar digitalizációja a munkaerőpiacot is átformálja

A digitalizáció, amely hamarosan az élet minden területét áthatja, a legelsők között az ipar újabb forradalmát indította el. A folyamat újfajta tudással felvértezett szakembereket igényel. Őket várja folyamatosan bővülő budapesti Industry X.0 csapatába az Accenture is.

Hirdetés

Gépek között, avagy az API kommunikáció rejtett buktatói

Az API kommunikáció biztonsági aspektusaira egyelőre nincsenek egzakt válaszok, de a Balasys megoldása segít a kikerülhetetlenné váló, API-k által jelentett biztonsági kockázatok kezelésében.

A fintech vállalkozásokat helyzetbe hozó európai uniós direktíva általánosságban nem ront a biztonsági helyzeten a bankok szerint. Bizonyos támadási formák azonban elszaporodhatnak, ha nem vigyázunk.

a melléklet támogatója a Balasys

A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.