Az idősebb generációnak is fontos a net, de míg ők legfeljebb az életüket kényelmessé tevő szolgáltatásként tekintenek rá, addig a fiatalabb generáció számára egyenesen napi létszükséglet. Olyannyira az, hogy ötödük a meleg vízről is lemondana egy hónapra az internetért cserébe – mutatta derül ki az eNET – Telekom Jelentés az internetgazdaságról sorozatának legfrissebb kutatása.
Hasonló eredményre jutott az Y és Z generációval (16-tól a 37 éves korosztályig) kapcsolatban az NRC és a Vodafone Digitális identitás vs. valóság című kutatása is, amely elsősorban a generációs jelenségek vizsgálatára helyezte a hangsúlyt. Ez a korosztály már szinte csak okostelefont használ, naponta átlagosan 3,1 órát lóg a neten, abból azonban 1,8 órát tölt valamilyen közösségi oldalon.
A net lesz az otthonunk
Minél fiatalabb valaki, annál fontosabb számára a net. A Z generációnak (8-22 éves korosztály) az otthon kényelméhez az internet a legfontosabb, 88 százalékuk arról semmiképpen sem mondana le. A második helyre a zenehallgatási lehetőség (44 százalék), a harmadikra pedig hajszállal lemaradva a tisztálkodási lehetőség, például a meleg víz futott be (43 százalék).
Az Y generáció tagjainak (a 23-37 éves korosztály) még a tisztálkodási lehetőséghez a legfontosabb ugyan (59 százalék), de esetükben is ott van – ráadásul a tisztálkodás mögött szorosan – a net (57 százalék). Számukra már az is fontos, hogy mit esznek, a harmadik helyre az ételtárolási, főzési lehetőség futott be (40 százalék). Az X generáció (a 38-52 éves korosztály) esetében a net nincs az első három között, a tisztálkodási lehetőség (60 százalék), az ételtárolás, főzés (55 százalék, sőt a tévénézés (38 százalék) is megelőzi. A baby-boomer generáció (53-71 éves korosztály) számára a net szintén nincs a három legfontosabb között.
Az NRC kutatása is kimutatott korosztályi különbségeket. A netezésre fordított idő még az általuk vizsgált Y és Z generáció között is szignifikáns eltérést mutat. Miközben a két korcsoport összesített átlaga napi 3,1 óra, a Z generáció 3,4 órát tölt a neten. Az NRC netes aktivitással kapcsolatos eredményei is erősítik-magyarázzák az eNET eredményeit: A legfiatalabb generáció (16-21 évesek) a legintenzívebb tartalomfogyasztó – 69 százalékuk hetente néz videót-filmet tableten vagy okostelefonon, 55 százalékuk pedig blog/vlog bejegyzéseket –, és a legintenzívebb tartalomgyártó is: 81 százalékuk készít hetente videót, fényképet. A virtuális tér számukra napi élmény, így érthető a fontossága.
A fiatalok a közösségi oldalakon élnek
Az eNET azt is megvizsgálta, miről mondanánk le a net kedvéért. Egy hónapra a felnőtt nezető lakosság 38 százaléka lemondana a konyháról és a főzésről; 27 százaléka a tévézésről; 22 százaléka az ágyáról; 20 százaléka a zenehallgatásról; 19 százaléka pedig akár a meleg vízről (is). Az már az NRC kutatásából derül ki, hogy az Y és a Z generáció tagjainak 16 százaléka úgy érzi, lemarad valamiről, ha egy nap nem böngészi végig az általa követett közösségi oldalakat (a 16-21 évesek körében 22 százalék az arányuk).
Az NRC által vizsgált két korosztályban a netezők 96 százaléka heti rendszerességgel a közösségi oldalakat látogatja, de közel ugyanennyien (91 százalék) böngész más oldalakat (nem híroldalak!) és használnak valamilyen csevegőprogramot (90 százalék).
A legnépszerűbb alkalmazások a Facebook (93 százalék), a Facebook Messenger (89 százalék), a Youtube (89 százalék), az Instagram (44 százalék) és a Viber (37 százalék. Érdekesség, hogy a legfiatalabbak körében az Instagram népszerűsége már közelíti a Youtube-ét: 74 százalékuk használja legalább hetente.
Szeretem-nemszeretem viszonyban
Az NRC a közösségi oldalak hatását is vizsgálta. A válaszadók 18 százaléka érezte már úgy a közösségi oldalakat nézve, hogy az élete rosszabb, mint másoké. Fontos jel viszont, hogy a két generáció 62 százalékban van csak némi tartózkodás a közösségi oldalak tartalmaival szemben, ők gondolja úgy, hogy az ott látottak nem adnak valós képet az emberekről, mert mindenki igyekszik jobb színben feltüntetni az életét a valóságosnál. A 16-21 évesek körében ráadásul még alacsonyabb ez az arány: 56 százalék. Ugyanakkor a két korosztály 37 százalékában már megfordult, hogy törli a profilját a közösségi oldalakról.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak